En kryss-seksjonell studie om sammenhengen mellom lidenskap for et område, tema eller ferdighet og personlighetstrekket planmessighet målt på fasettnivå
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2776035Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykologi [3205]
Sammendrag
Sammenhengen mellom lidenskap for et område, tema eller ferdighet og personlighetstrekket planmessighet er et lite studert tema i psykologien. Egenskaper som kjennetegner lidenskap og planmessighet deler flere overlappende likhetstrekk rent teoretisk, videre er begge faktorene tett knyttet til høyt prestasjonsnivå. Problemstillingen denne studien søkte å besvare har vært; «hvordan er sammenhengen mellom lidenskap for et område, tema eller ferdighet og personlighetstrekket planmessighet?»For å besvare problemstillingen ble det benyttet en kvantitativ tilnærming med et kryss-seksjonelt design. Innhenting av data ble gjort via et anonymt spørreskjema, og utvalget bestod av totalt 228 respondenter. For å måle lidenskap ble det benyttet et instrument bestående av 8 spørsmål med hensikt å måle grad av lidenskap for et tema, område eller ferdighet. Planmessighet ble målt med et instrument bestående av 60 spørsmål, som måler skåren på seks underfasetter som inngår under hovedtrekket planmessighet. For å undersøke om det forelå støtte for hypotesene ble det gjennomført korrelasjonsanalyser og hierarkisk multippel lineær regresjonsanalyse, hvor det også ble kontrollert for kjønn og alder. Funnene fra analysen indikerte at det foreligger signifikante sammenhenger mellom lidenskap og planmessighet i varierende grad. Det ble funnet signifikante sammenhenger mellom lidenskap og det overordnede planmessighetstrekket, samt fasettene prestasjonsstreben, mestringstro, selvdisiplin og plikttroskap. Resultatet indikerte at fasettene samlet forklarer en betydelig større del av variansen i lidenskap, sammenlignet med bakgrunnsvariablene kjønn og alder isolert. Ettersom få studier har undersøkt studiens tema tidligere, bidrar denne studien med å danne et større kunnskapsgrunnlag om sammenhengen mellom lidenskap og planmessighet, samt sammenhengen mellom faktorer som er tett knyttet til prestasjonsnivå. Studiens resultater kan også ha praktiske implikasjoner innen ulike områder hvor egenskaper knyttet til lidenskap og planmessighet er viktig. Studien kan fungere som et utgangspunkt for videre forskning, som kan bidra til ytterligere kunnskap om temaet, og en potensiell generalisering av funnene. The relationship between passion for a theme, area or skill and the personality trait conscientiousness have not been studied much in psychology. Passion and conscientiousness share a lot of similarities theoretically, and the two constructs are closely related to high achievement. The question this study seeked to answer was: “How is the relationship between passion for an area, theme or skill and the personality trait conscientiousness”. A quantitative approach with a cross-sectional design was used to answer this question. To collect data respondents answered an anonymous survey. A total of 228 respondents was collected. A passion-scale consisting of 8 questions was used to measure passion for a theme, area or skill. Conscientiousness was measured through an instrument consisting of a total of 60 questions, that measures the six facets related to conscientiousness. To investigate support for this studies hypotheses correlation-analysis and hierarchical linear regression-analysis was used. In the regression model the facets was controlled for age and gender. The results indicated significant relationships between passion for an area, theme or skill and conscientiousness in various degree. Significant results was found between passion and the main trait conscientiousness, and the facets achievement-striving, competence, self-discipline and dutifulness. The results indicated that the facets explain a larger part of the variance in passion, compared to the control variables age and gender alone. Because few studies have been conducted on this theme before, this study contribute to additional knowledge between passion and conscientiousness, and relationships between constructs that are closely related to high achievement. This study can function as a base for future research that may contribute to additional knowledge, and a potential generalization of the results.