Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 13877-13896 av 15250
-
Tusenkunstneren? - En læreplananalyse av krav til fagkunnskap for Kunst- og designlæreren i den videregående skole
(Master thesis, 2019)Sammendrag Temaet for denne masteravhandlingen omhandler krav og forventninger til Kunst- og designlærerens fagkunnskap og fagutvikling i den videregående skole. Undersøkelsen tar form i et sosialkonstruksjonistisk ... -
TV debates in EP election campaigns–the influence of the 2019 Eurovision debate on voting behaviour
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Televised debates represent an integral part of election campaigns and with the introduction of the Spitzenkandidaten process also became part of the European Parliament (EP) elections campaign. Various characteristics of ... -
"TV skrives aldri me U." En etnografisk klasseromsstudie av barns samhandling underveis i skrivearbeid i en førsteklasse.
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven handler om hvordan elever i en førstetrinnsklasse samhandler underveis i en skriveprosess, og om man finner spor av denne samhandlingen i elevtekstene som blir produsert. For å finne ut dette har jeg ... -
Tvang i barnevernsinstitusjon
(Bachelor thesis, 2021)«Det er ikke lov å bruke tvang hvis man kan oppnå det samme med mindre inngripende midler» (Barneombudet, 2015, s. 1). Rapporten «Grenseløs omsorg», som handler om bruk av tvang mot barn i barnevern og psykisk helsevern ... -
Tvang i Norsk psykisk helsevern - En redegjørelse av tvang
(Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven i psykologi, hadde som mål å redegjør for hvordan en kan forstå – og se på tvang i det psykiske helsevesenet i Norge, gjennom et juridisk, etisk, medisinsk og psykologisk perspektiv. Det er en teoretisk ... -
Tvang i psykisk helsevern: En kritisk gjennomgang av tvangsbegrepet, forekomst og effekter av tvangsbruk
(Master thesis, 2011)Tvangsbruk i psykisk helsevern er et kontroversielt og omdiskutert tema, og tidvis bærer debatten preg av å være nokså unyansert og polarisert. Utgangspunktet for debatten har i stor grad vært basert på det tilsynelatende ... -
Tvang og relasjonsarbeid med psykoselidelser
(Bachelor thesis, 2020)Tvang er ikke sjeldent i arbeid med mennesker med psykoser. Tvang kan påvirke relasjonene vi danner med pasienter i en svært stor grad. For pasienter kan den oppleves både som hjelpende, og andre ganger helt unødvendig. ... -
Tvang og traumebevisst omsorg.
(Bachelor thesis, 2020)Problemstilling: «Hvordan bidrar tvang til å hemme relasjonsbygging til ungdom i en atferdsinstitusjon, og kan kunnskap om traumebevisst omsorg være med på å redusere tvangen ungdommene opplever?» Bakgrunn og formål: På ... -
Tvang overfor barn med samtidig rus- og samtidig psykisk lidelse: Nødvendighet og etiske dilemmaer
(Bachelor thesis, 2024)I denne oppgaven undersøkes tvang som nødvendighet når barn med store sammensatte behov ikke vil ha hjelp, men allikevel trenger det. Barn med ROP-lidelser er en neglisjert gruppe i det norske hjelpesystemet og faller ... -
Tverrfagleg kompetanse i lærarutdanninga - ein studie av korleis grunnskulelærarutdanninga ved NTNU i Trondheim stiller seg til tverrfagleg kompetanse, med fokus på musikk i tverrfagleg samanheng
(Master thesis, 2022)Føremålet med denne studien er å undersøke korleis lærarar som underviser ved grunnskulelærarutdanninga ved NTNU i Trondheim stiller seg til tverrfagleg kompetanse, med fokus på musikk i tverrfagleg samanheng. Studien er ... -
Tverrfaglig låtskriving: En casestudie om elevers opplevelser av låtskriving som en læringsmetode i naturfag
(Master thesis, 2022)Den overordnede delen av læreplanen fremmer viktigheten av tilpasset opplæring ved bruk av variert undervisning, samtidig som estetiske læreprosesser og skapende undervisning har fått et større fokus i styringsdokumentene ... -
Tverrfaglig lærersamarbeid i Kulturdag - En narrativ studie av fortellinger om å delta som kulturskolelærer og grunnskolelærer i pilotprosjektet Kulturdag
(Master thesis, 2020)Denne studien har undersøkt samarbeid mellom lærere i kulturskolen og lærere i grunnskolen. Hensikten med studien har vært å utvikle kunnskap om tverrfaglig samarbeid mellom kulturskole og grunnskole på lærernivå, for å ... -
Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid: Utfordringer ved ulike syn på ADHD-diagnosen
(Bachelor thesis, 2024)Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid kan være avgjørende for å bistå barn og unge med sammensatte behov. Økningen i ADHD-diagnosen blant barn og unge har ført til et behov for å forstå barns atferd, samt psykososiale og ... -
Tverrfaglig samarbeid - en kvalitativ studie av samarbeid mellom profesjoner som arbeider med psykisk helse
(Master thesis, 2015)Tverrfaglig samarbeid trekkes frem som hensiktsmessig i pedagogisk arbeid med barn og unge. Samtidig viser det seg at psykisk helse er et område med økende utfordringer for dagens barn og unge. Hensikten med denne studien ... -
Tverrfaglig samarbeid for å ivareta nyankomne flyktningers psykiske helse- En kvalitativ litteraturstudie
(Bachelor thesis, 2020)Sammendrag Målet med denne oppgaven er å undersøke hvilke muligheter og utfordringer det finnes i tverrfaglig samarbeid med hensyn til å ivareta nyankomne flyktningers psykiske helse, og hvilke roller sosialarbeideren har ... -
Tverrfaglig samarbeid i barneskolen. - Et felles ansvar for barns psykiske helse.
(Bachelor thesis, 2022)Forskning viser at flere og flere barn helt ned i barneskole-alder har utfordringer med sin psykiske helse. De fleste barn i Norge tilbringer store deler av dagen sin på skolen. Det gjør også barn med psykisk helseutfordringer. ... -
Tverrfaglig samarbeid i et helhetlig pasientforløp - en studie av beslutningsprosessen i et kommunalt tverrfaglig team
(Master thesis, 2017-06)Denne studien har som hensikt å synliggjøre beslutningsprosessen i et kommunalt tverrfaglig team. Målet med studien er å identifisere hvem som tar beslutningene på tverrfaglig møter og hva som er grunnlaget for beslutningene. ... -
Tverrfaglig samarbeid i mobbeproblematikk
(Master thesis, 2022)Sammendrag Dette er en kvalitativ studiet med fokus på tverrfaglig samarbeid i mobbeproblematikk. Ved innføring av kapittel 9A i opplæringsloven har vi de siste årene fått økt fokus på elevenes rett til et trygt og ... -
Tverrfaglig samarbeid i skolen: En case-studie om hvordan et internt tverrfaglig samarbeid i skolen kan være et redskap i arbeidet med elever med sosiale og emosjonelle vansker
(Master thesis, 2012)Utgangspunktet for denne oppgaven er en oppfatning av at skolens forebyggende oppgave i forhold til elever med sosiale og emosjonelle vansker bør vies mer oppmerksomhet, og at tverrfaglig samarbeid er et nødvendig virkemiddel ... -
Tverrfaglig samarbeid med skolesystemet for barn og unges beste
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven tar for seg tverrfaglig samarbeid i skolesystemet. Jeg har hatt et mål om å se på hvordan skolen samarbeider tverrfaglig med andre hjelpeapparat til barn og unges beste, for å kunne si noe om hvilke sosiale ...