Tvang i barnevernsinstitusjon
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2785716Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for sosialt arbeid [1409]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
«Det er ikke lov å bruke tvang hvis man kan oppnå det samme med mindre inngripende midler» (Barneombudet, 2015, s. 1). Rapporten «Grenseløs omsorg», som handler om bruk av tvang mot barn i barnevern og psykisk helsevern viser at det er variasjoner på hvor mye fokus det er på forebyggende arbeid. Målet med denne oppgaven er derfor å se nærmere på tema tvang og hvordan miljøterapeuten kan møte ungdommene som bor på barnevernsinstitusjon på en måte som kan bidra til å forebygge uheldig tvangsbruk.
Problemstillingen er som følger: «Hvordan opplever ungdommer som bor på barnevernsinstitusjon tvangsbruk og hvordan kan miljøterapeuten bidra til å forebygge konfliktfylte situasjoner?»Metoden for oppgaven er systematisk litteratursøk med en hensikt å finne relevante vitenskapelige artikler. I tillegg til litteratursøk har oppgaven tatt form ved å anvende tidligere pensum fra studiet, relevante artikler, rapporter og lovverk. Oppgaven baserer seg på teorier om miljøterapi, relasjoner, kommunikasjon, makt, brukermedvirkning og myndiggjøring.
Oppgaven viser at tvang fra ansatte i barnevernsinstitusjon oppleves som skremmende og krenkende, og at ungdommene mister kontroll over eget liv. Dette fører til at de føler seg utrygge i institusjonen. For å forebygge at det oppstår konfliktfylte situasjoner som resulterer i tvangsbruk er det mye miljøterapeuten kan bidra med. Oppgaven viser til at miljøterapeuten må være bevisst hvordan en handler i møte med ungdommen. Det er viktig å bygge gode relasjoner, ha fokus på profesjonell kommunikasjon, være bevisst det grunnleggende skjeve maktforholdet, legge til rette for brukermedvirkning og ha en myndiggjørende holdning. Ved en slik tilnærming kan miljøterapeuten bidra til å forebygge at konfliktfylte situasjoner oppstår, som igjen kan føre til en nedgang i tvangsbruk på barnevernsinstitusjon. "It is not permitted to use coercion if one can achieve the same with less intrusive means" (Barneombudet, 2015, p. 1, min oversettelse). The report "Boundless care", encompasses the use of coercion against children in child welfare and mental health care. It shows variations in how much focus there is on preventive work. The aim of this thesis is to look more closely at the topic of coercion and how the environmental therapist can meet the youth who lives in child welfare institutions in a way that can help prevent unfortunate duress.
The objective of this thesis is to uncover the following: "How do young people living in a child welfare institution experience coercive use and how can the environmental therapist help to prevent conflict-filled situations?"The method for this thesis is a systematic literature search where the objective is to find relevant scientific articles. The thesis has also taken form by applying previous literature from the study, relevant articles, reports and legislation. The thesis is based on theories about environmental therapy, relationships, communication, power, participation and empowerment.
The thesis shows that coercion from employees is perceived as frightening and offensive, and they feel loss of control. This implicates a sense of insecurity among the youth. An environmental therapist can contribute through different ways in order to prevent conflict-filled situations. Being aware of how to act when meeting the youth is one of the many ways an environmental therapist can help contribute to the process of exerting less coercion. The environmental therapist can help prevent conflict-filled situations by building solid relationships, focusing on professional communication, be aware of the fundamentally skewed power relationship, facilitate user participation and have an empowering attitude. This can in turn lead to a decline in coercive use in child welfare institutions.