Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid: Utfordringer ved ulike syn på ADHD-diagnosen
Bachelor thesis
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for sosialt arbeid [1437]
Description
Full text not available
Abstract
Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid kan være avgjørende for å bistå barn og unge med sammensatte behov. Økningen i ADHD-diagnosen blant barn og unge har ført til et behov for å forstå barns atferd, samt psykososiale og medisinske faktorer som kan påvirke deres trivsel og fungering. Diagnostisering og medisinering av ADHD kan møte på utfordringer som følge av ulike synspunkter innenfor barne- og familietjenesten (BFT) og skolemiljøet. I tillegg er samfunnets forventninger stadig i endring, hvor både normalitetsbegrepet og stigmatisering knyttet til ADHD-diagnoser er blitt vanligere. Denne litterære oppgaven søker å belyse hvordan tverrfaglig og tverretatlig samarbeid kan møte på hindringer eller utfordringer knyttet til ulike syn på diagnoser, med ADHD-diagnosen i fokus. I denne sammenheng drøftes ulike måter å forstå barns atferd og behov, ressurser og stigmatisering i skolen, roller og ansvarsfordeling i samarbeidsmøter, samt utfordringer relatert til bruk av medikamenter i behandlingen av ADHD. Samarbeidsmøter mellom barne- og familietjenesten (BFT) og skolen kan utfordres på grunn av komplekse dynamikker og ulike forventninger. Ved å identifisere flere av de mulige utfordringene knyttet til ulike syn på diagnoser, kan man legge grunnlaget for å bedre det tverrprofesjonelle samarbeidet. Dette kan være med å muliggjøre et mer helhetlig og effektivt samarbeid som bedre imøtekommer behov til barn og unge med ADHD-diagnose. Interdisciplinary and interagency collaboration can be crucial in assisting children and youth with complex needs. The increase in ADHD diagnoses among children and youth has led to a need to understand children's behavior, as well as psychosocial and medical factors that may affect their well-being and functioning. Diagnosing and medicating ADHD may face challenges due to different perspectives within child and family services and the school environment. Additionally, societal expectations are constantly evolving, where both the concept of normality and the stigma associated with ADHD diagnoses have become more common. This literary assignment seeks to illuminate how interdisciplinary and interagency collaboration can encounter obstacles or challenges related to different views on diagnoses, with a focus on ADHD diagnosis. In this context, various ways of understanding children's behavior and needs, resources and stigmatization in schools, roles and distribution of responsibilities in collaborative meetings, as well as challenges related to the use of medication in ADHD treatment are discussed. Collaborative meetings between child and family services and schools may be challenged by complex dynamics and different expectations. By identifying several of the potential challenges related to different views on diagnoses, the foundation for improving interdisciplinary collaboration can be laid. This can contribute to enabling a more holistic and effective collaboration that better meets the needs of children and youth with ADHD diagnoses.