Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 8661-8680 of 14049
-
Multimodale naturfagstekster - En kvalitativ studie av elevers anvendelse av modaliteter i naturfaglige tekster
(Master thesis, 2013)Denne studien ser på elevenes anvendelse av de ulike modalitetene i en naturfagstekst. Lesing er en av de grunnleggende ferdighetene i læreplanfor Kunnskapsløftet fra 2006 og lesing i naturfag innebærer lesing av multimodale ... -
Multimodale tekster
(Bachelor thesis, 2018)I denne bacheloroppgaven har jeg tatt for meg multimodale tekster i klasserommet. Jeg har undersøkt om det er variasjon i de digitale verktøy som blir brukt i forbindelse med multimodale tekster. Dette er for å undersøke ... -
Multinationals and Corporate Social responsibility in developing countries: The role of multinational mining companies in community development in Ghana
(Master thesis, 2010)The role of multinational companies in today‟s global economy, and their impact on host countries, cannot be overemphasised. As multinationals go abroad, a lot is expected of them from host countries in the areas of ... -
Multiple Measurement of International Regime Effectiveness: Comparative Study of the International Ozone Depletion Regime and Climate Change Regime
(Master thesis, 2011)The study of international environmental regime effectiveness is contextualized in globalization. In this classificatory and comparative study, the cases of the ozone depletion regime and climate change regime are evaluated ... -
Multiple psychological senses of community and community influences on personal recovery processes from substance use problems in later life: a collaborative and deductive reflexive thematic analysis
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Purpose There is a pressing need for substance use services to know more about how to promote recovery from substance use problems, particularly in later life. Psychological sense of community (PSOC) is an important ... -
Munnen, mer enn bare tenner? : studenter og lærlingers tanker om oral helse
(Master thesis, 2015)The theme of this master’s thesis occurred out of my experiences with different views on oral health both through my job as a dental hygienist and situations in everyday life. In Norway there are free dental services for ... -
Muntlige ferdigheter i norskfagets begynneropplæring - en kvalitativ innholdsanalyse av tre lærerveiledninger etter fagfornyelsen
(Master thesis, 2022)Bakgrunnen for denne masteroppgaven har vært min interesse for betydningen av muntlige ferdigheter. Muntlighet er viktig for all form for deltakelse og læring, og er en nødvendighet for å kunne ta del i ulike roller og ... -
Muntlige korrektive tilbakemeldinger i andrespråksundervisning - Praksis i undervisning i norsk som andrespråk
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven belyser læreres praksis med hensyn til bruk av muntlige korrektive tilbakemeldinger i andrespråksundervisningen. Målet er å undersøke om det finnes mønster i bruk av tilbakemeldinger, og om lærere ... -
#Museum - Hvordan bruker museum sosiale medier i dagens digitale samfunn?
(Bachelor thesis, 2022)I denne oppgaven skal jeg ta for meg en analyse og sammenligning av hvordan museer bruker sosiale medier i dagens digitale samfunn. Oppgaven åpnes med en bakgrunn i hva sosiale medier er og et kapittel som informerer om ... -
Museum as a place for children. Children's perspectives on a prehistoric exhibition
(Master thesis, 2015)This master thesis is result of the fieldwork done in one of the Norwegian museums and in four Norwegian primary schools. The main informants of the study were third grade children who visited a prehistoric exhibition. The ... -
Museum og stigma – Hvordan kan museer bidra til sosial inkludering av stigmatiserte grupper?
(Bachelor thesis, 2020)Museenes samfunnsrolle har vært i endring i løpet av de siste tiårene. I denne oppgaven undersøker jeg hvordan museene kan takle rollen for å bidra til sosial inkludering av stigmatiserte grupper i sitt formidlingsarbeid, ... -
Museum og tilbakeføring av kulturarv - En kommentar til to samiske utstillinger, Bååstede og Tråante
(Bachelor thesis, 2019)Hva fortelles om samisk kulturarv i utstillingene Bååstede og Tråante 2017: «Hvem eier historien?»? Hvordan kan vi tolke dem i lys av ICOMs museumsetiske regelverk? De to utstillingene handler begge om samisk kultur og ... -
Museum, demente og læring. Ei kvalitativ studie om museet som læringsstad i møtet mellom personar med demens, pårørande og pedagogar
(Master thesis, 2021)Denne oppgåva handlar om museumstilbod til demente. Framvoksteren av slike tilbod etter siste tusenårs-skiftet er i tråd med auka vektlegging av museet si samfunnsrolle og dei internasjonale museumsetiske retningslinene. ... -
Museums and their Visitors
(Bachelor thesis, 2019)Forholdet mellom museum og menneskelig samhandling er et tema som har hevdet diskusjoner de siste årene. Hvordan utstillinger samhandler og forbindelsen med de besøkende er en bekymring som mange museumsdirektører ikke har ... -
Museumsformidling som katalysator for klimahandling
(Bachelor thesis, 2023)Det later til å være et gap mellom tilgjengelig informasjon og faglig kunnskap i offentligheten om de menneskeskapte klimaendringene, og graden av handling hos den enkelte i samfunnet. Denne oppgaven bruker utstillingsanalyse, ... -
Music Education as a Dialogue Between the Outer and the Inner. A Jazz Pedagogue's Philosophy of Music Education
(Chapter, 2015)This chapter discusses the philosophy of work of a renowned Norwegian jazz pedagogue and its embodiment in practice as a dialogue between inner and outer aspects of music and human beings. Music, here, is conceived as ... -
Music educators' expertise and mandate: Who decides, based on what?
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Who should define music educators’ expertise and mandate, and on what basis? Is this for example individual music educators, diverse collectives, employment institutions or political frameworks? How can one discuss ...