• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Multimodale naturfagstekster - En kvalitativ studie av elevers anvendelse av modaliteter i naturfaglige tekster

Fiskerstrand, Eli Kristin
Master thesis
Thumbnail
View/Open
MNATF_ Eli Kristin Fiskerstrand.pdf (4.949Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2437242
Date
2013
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for lærerutdanning [2430]
Abstract
Denne studien ser på elevenes anvendelse av de ulike modalitetene i en naturfagstekst. Lesing er en av de grunnleggende ferdighetene i læreplanfor Kunnskapsløftet fra 2006 og lesing i naturfag innebærer lesing av multimodale tekster.Studiens problemstilling har følgende formulering: Hvordan anvender elevene de ulike modalitetene i en naturfagstekst. For å belyse dette omhandler studiens forskningsspørsmål hvilken bevissthet elevene har til modalitetene, hvordan de anvender modalitetene ved lekse-og prøvelesing, og hvordan elevene anvender modalitetene som problemløsningsstrategier. For å besvare det overnevnte er det foretatt en kvalitativ studie med semistrukturert intervju som metode for datainnsamlingen. Utvalget i denne studien består av åtte elever fra niende trinn, som kommer fra to forskjellige skoler. Seks av informantene kommer fra en skole der det fra kommunens side blir satset på lesing.I studien blir det tatt utgangspunkt i modalitetene verbaltekst, informasjonsboks, illustrasjoner og bilder. Det blir i studien diskutert mulige årsaker for resultatene, da det viser seg at noen av modalitetene blir anvendt i større grad enn andre. Vi ser videre påde ulike formene for samspill i en multimodal tekst, da dette ser ut til å ha en sammenheng med resultatene. De ulike formene for samspill er modal affordans, funksjonell spesialisering, funksjonell tyngde, multimodal kohesjon og multimodal redundans.I oppgaven vil det også bli diskutert anvendelsen av lesestrategier og hvordan dette kan påvirke elevenes lesing av multimodale tekster. Siden noen av informantene anvender BISON-blikket, er det denne lesestrategien som det vil bli tatt utgangspunkt i.Studiens resultater gir grunnlag for å konkludere med at elevene i hovedsakvelger å anvende verbalteksten fremfor de andre modalitetene. Likevel er det illustrasjonene informantene ser på først i et lærebokoppslag, mens informasjonsboksene blir rangert som viktigst av flertallet.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit