Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 4512-4531 of 14117
-
Forslag til ny modell for detaljert arealressurskart - AR5
(NIJOS dokument;, Research report, 2005)Dokumentet gjev ei tilråding for innhald i eit nytt arealressurskart, AR5, som skal erstatta digitalt markslagskart. -
Forslaget til ny eksamen i norsk: i tråd med fagfornyinga?
(Master thesis, 2022)Denne masteravhandlinga tek føre seg forslaget til ny eksamen i norsk skriftleg for 10. trinn. Studien er ein analyse av eksempeloppgåvene i dette forslaget. Bakgrunnen for studien er innføringa av fagfornyinga og dei nye ... -
Forsoning etter konflikt: en studie av Sør-Afrikas truth and reconciliation commission
(Master thesis, 2009) -
Forståelse av kjemiske forbindelser gjennom utforskende aktivitet
(Bachelor thesis, 2022) -
Forståelse og behandling av angst hos barn: En diskusjon av to modeller
(Master thesis, 2010)Nyere forskning viser at angst er den vanligste formen for psykopatologi hos barn. Hensikten med denne oppgaven er å diskutere hvordan en psykolog bør møte et barn som henvises for angst. Problemstillingen blir forsøkt ... -
Forståelse og behandling av angst hos barn: En diskusjon av to modeller
(Master thesis, 2010)Nyere forskning viser at angst er den vanligste formen for psykopatologi hos barn. Hensikten med denne oppgaven er å diskutere hvordan en psykolog bør møte et barn som henvises for angst. Problemstillingen blir forsøkt ... -
Forståelse og behandling av angstforstyrrelser i et intersubjektivt perspektiv
(Master thesis, 2015)Sentralt for selvutviklingsmodeller er antagelsen om at selvet konstrueres i relasjon til andre. Mennesket forstås som et komplekst informasjonssystem som er grunnleggende sosialt og meningsskapende. I det intersubjektive ... -
Forståelse og håndtering av konspirasjonstenkning blant lærerstudenter: En studie av lærerstudenters forståelse og didaktiske tilnærminger til konspirasjonsteorier og konspirasjonstenkning.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har som formål å kartlegge hvordan et utvalg lærerstudenter på NTNU forstår konspirasjonsteorier og konspirasjonstenkning, og hvilke didaktiske tilnærminger de ser i møte med konspirasjonsteorier og ... -
Forståelse som grunnlag for terapi En kasusstudie
(Master thesis, 2023)Ida blir henvist til NTNU psykologiske poliklinikker av helsesykepleier ved skolen i samråd med foreldrene med en lang liste av symptomatiske plager. Særlig fremtredende var de beskrevne spisevanskene der Ida kunne synes ... -
Forståelsen av kjønn på grunnskolen
(Bachelor thesis, 2022) -
Forståelser av barns utvikling: En kvalitativ studie av helsestasjonskontroller for spedbarn i Norge
(Master thesis, 2019)Helsestasjonen 0-5 år er en av de store forebyggende arenaene for barn og unge, og blir trukket frem som essensiell for tidlig intervensjonsarbeid (Helse og omsorgsdepartementet, 2007). Helsesykepleiere er kjernepersonellet ... -
Forståelser av de sårbare elevene under koronapandemien: Fra inkluderende praksis i klasserom til mulighetsrom?
(Journal article; Peer reviewed, 2022)Sårbarhetsbegrepet har fått en større plass i norsk offentlig debatt i forbindelse med koronapandemien, og de sårbare elevene har blitt løftet frem i diskusjoner om skolenes håndtering av pandemien. Artikkelen setter ... -
Forståelser av forberedelse til (skole)livet
(Chapter, 2023)Forventningene om at norske barnehager skal bidra til å forberede barna på skolelivet, er sterke. Dersom forberedelsen foregår ved å legge til grunn skolens logikk og krav forstått som et smalt fokus på akademiske kunnskaper ... -
Forståelsesspiralen - En kvalitativ studie av utviklingen som kommer til trykk i tre foreldres uttalte erfaringer med COS-veiledning
(Master thesis, 2017)Intervensjonsprogrammet Circle of Security (COS) er ment å fremme tilknytningen mellom foreldre og barn gjennom å gi foreldre veiledning (Powell, Cooper, Hoffman, Marvin & Jahr, 2015). Til tross for at programmet har stor ... -
Forstår du det du leser? En fagspesifikk tilnærming til lesing i religionsog livssynsfaget på ungdomstrinnet.
(Doctoral theses at NTNU;2021:188, Doctoral thesis, 2021)Avhandlingen plasserer seg innenfor literacy- og leseforskning samt religionsdidaktikk, og dreier seg om fagspesifikk lesing i religions- og livssynsfaget (KRLE) med fokus på grunnskolens ungdomstrinn. Formålet er å utvikle ... -
Forstyrrelser i foreldre-småbarn samspillet
(Master thesis, 2019)Sammendrag Dette er en masteroppgave i barn og unges psykiske helse. Målsettingen er å få et innblikk i hvordan foreldre opplever at Marte Meo veiledning, i en barnevernkontekst, kan gi endring i samspill med eget barn. ... -
Forstyrrelsers paradoksale kraft: En studie av hvordan forstyrrelser kan virke produktivt i pedagogisk arbeid i barnehagen
(Doctoral thesis at NTNU;2015:151, Doctoral thesis, 2015)This thesis aims to develop knowledge about how disruptions may work productively in pedagogical settings. It suggests seeing disruptions as action forces that motivates by putting habitual thoughts and practices in motion. ... -
Forsøk på felles, tverretatlig akuttjeneste for barnevern og psykisk helsevern - Evaluering av Akuttprosjektet i Kristiansand
(Research report, 2016)I Kristiansand har man gjennom en treårs-periode prøvd ut en modell der barnevern og psykisk helsevern for barn og unge samarbeider i en felles, tverretatlig akuttjeneste. Akuttprosjektets hovedmål har vært å utvikle en ... -
Forsøk som undervisningsmetode
(Bachelor thesis, 2019)I denne studien vil søkelyset rettes mot den praktiske siden av naturfag, nærmere bestemt forsøk som undervisningsmetode. Dette gjøres med et ønske om at jeg som fremtidig naturfaglærer skal ha et bevisst forhold til temaet, ...