Forståelser av forberedelse til (skole)livet
Øksnes, Maria; Smeby, Kristine Warhuus; Olaussen, Ingvild Olsen; Lyngseth, Else Marie Johansen; Rotli, Ingrid Torgersen
Chapter
Accepted version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3124671Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3403]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [37228]
Sammendrag
Forventningene om at norske barnehager skal bidra til å forberede barna på skolelivet, er sterke. Dersom forberedelsen foregår ved å legge til grunn skolens logikk og krav forstått som et smalt fokus på akademiske kunnskaper og ferdigheter, risikerer vi at viktige barnehagepedagogiske tradisjoner fortrenges. Personalet i barnehagen og skolen i vår studie bidrar med nyanserte forståelser av hva det betyr å forberede barn på (skole)livet, og diskuterer en tilnærming til overgangen der forberedelsen skal gi plass til leken, og at barnehagens perspektiv på læring må vernes om.