Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 3059-3078 of 15244
-
Du er hva du spiser
(Master thesis, 2020)Sammendrag I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan moral-kulturelle matpraksiser kan skape grunnlaget for symbolske grenser – diskursive vurderinger og kategoriseringer av andres holdninger og praksiser knyttet til ... -
"Du er liksom litt med da...selv om du egentlig ikke er det" - Om hvordan Facebook påvirker livskvalitet hos mennesker som lider av ME.
(Master thesis, 2015)Bakgrunn: Myalgisk Encefalopati er en av vår tids mest omstridte sykdommer da uenighetene blant fagfolk og pasienter er store. Det finnes enda ikke noen forklaring på hvordan og hvorfor den oppstår. Det finnes heller ikke ... -
"Du gjør jo det du vet fungerer": En mikroetnografisk studie av en lærers klasseledelse.
(Master thesis, 2010) -
Du har en plass selv om vi ikke er like
(Master thesis, 2022)Dette er en masteroppgave i profesjonsrettet pedagogikk ved NTNU sin lærerutdanning i Trondheim. I mitt forskningsprosjekt har jeg ønsket å belyse og forske rundt skolen, og dens rolle som en inkluderende arena. Med fokus ... -
Du har nådd ditt aktivitetsmål!
(Master thesis, 2020)Aktivitetsmålere i forbindelse med måling av personlig data, som blant annet fysisk aktivitet, er et fenomen som har skutt fart i løpet av de siste årene. Denne oppgaven tar for seg aktivitetsmålere og hvordan de kan ... -
"Du har sofa supporteren liksom, men de kan for al del være like gode supportere de"
(Bachelor thesis, 2020)Å være fotballsupporter kan bety ulike ting basert på hvem som du spør. For noen innebærer det å stå på stadion og synge sanger, mens for andre betyr det å se laget sitt på TV. Å være riktig supporter er et kjent diskusjonstema ... -
Du har'n En estetikk- og praksisbasert undersøkelse gjennom eget skapende og utforskende arbeid
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven tar et slag for leken og den kroppslige læringen som ligger i dette. Gjennom pragmatisk vitenskapsfilosofi, en praksis- og estetikkbasert metodologi undersøker jeg gjennom skapende arbeid hvordan en ... -
Du kan alltids lære deg fagkunnskap, men det betyr derimot ikke at du automatisk er god på å bygge relasjoner
(Master thesis, 2016)Hensikten med denne studien er å finne ut hvilke kvaliteter ungdomsskolelærere oppfatter selv som sentrale i møte med elever. Den tar utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan oppfatter grunnskolelærere egen relasjonskvalitet? ... -
«Du kan ikke rekruttere hvis du ikke beholder»
(Master thesis, 2023)Det er godt dokumentert at det er mangel på helsepersonell, også i Norge. Særlig opplever kommunale sykehjem det som vanskelig å rekruttere og beholde helsepersonell. Sykepleiere og helsefagarbeidere rapporterer et stort ... -
"Du kan jo komme med et spørsmål som ikke står her" En studie av hvordan 9. klassinger utforsker novella "Kunsten å myrde" gjennom dramatisering
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker problemstillingen «På hvilken måte kan arbeidsformen dramatisering legge opp til en litterær utforsking av en episk tekst?». Formålet med studien er å utforske hvordan elever på 9. trinn ... -
"Du kan skrive snipp, snapp, snute!" En kvalitativ casestudie om samskrivingens didaktiske potensial i skriveopplæringen på mellomtrinnet
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hva som skjer i samskrivingsprosesser mellom elever som skriver eventyr i læringspar. Formålet med oppgaven er å bidra til økt kunnskap om samskrivingens didaktiske potensial i skriveopplæringen. ... -
"Du kan skrive snipp, snapp, snute!" En kvalitativ casestudie om samskrivingens didaktiske potensial i skriveopplæringen på mellomtrinnet
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hva som skjer i samskrivingsprosesser mellom elever som skriver eventyr i læringspar. Formålet med oppgaven er å bidra til økt kunnskap om samskrivingens didaktiske potensial i skriveopplæringen. ... -
''Du kan være knakende flink assistent som gjør alt riktig om han ikke har spes.ped i ryggsekken'' - En kvalitativ intervjustudie om hvilke erfaringer barnehageassistenter har med IOP og spesialpedagogisk hjelp
(Master thesis, 2017)Denne studien er gjennomført ved hjelp av forskningsintervju med fire intervjupersoner, to faglærte assistenter og to ufaglærte barnehageassistenter. Intervjuene var basert på en semistrukturert intervjuguide, og hadde til ... -
"Du kunne jeg lage mine egne kast" En kvalitativ studie av elevers opplevelse av læring i utforskende og instruksjonsretter kroppsøvingsundervisning
(Master thesis, 2023)Forskning viser at det er instruksjonsmetoder som dominerer kroppsøvingsundervisning. Likevel viser læreplanens overordnete del at fokuset er på at elevene skal lære gjennom utforskning og utvikling gjennom sansing, tenking ... -
Du må ... skape deg et liv" : en kvalitativ studie om å oppleve og leve med demens basert på intervjuer med en gruppe personer med tidlig debuterende Alzheimers sykdom
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2012:202, Doctoral thesis, 2012)Bakgrunn: Demens representerer en av våre aller største helseutfordringer – målt både i form av menneskelig lidelse og økonomiske utgifter til demensomsorg. Det er en kronisk og progredierende hjernesykdom som vi foreløpig ... -
''Du må bli med oss.'' - Oppfattelse av tvang, behandling og bedringsprosesser hos inneliggende pasienter med tvangsvedtak i tverrfaglig spesialisert rusbehandlng (TSB)
(Master thesis, 2019)Tvangsvedtak er et omfattende offentlig inngrep i en persons liv. Inntil nylig har det ikke vært gjennomført uavhengig norsk forskning på psykologiske konsekvenser av tvangsvedtak i TSB. Siden 2010 har det kommet et utvalg ... -
”Du må føle at du blir møtt”: Hvilke refleksjoner setter en veiledningsprosess i gang, og hva sitter klienten igjen med i etterkant av rådgivningen? Hvordan samsvarer klientens intensjon og resultat?
(Master thesis, 2013)I denne masteroppgaven har jeg fokusert på tre menneskers opplevelse av å være med på en rådgivningsprosess. Hvilke refleksjoner setter veiledningssamtalene ved Arbeidsrådgivningskontoret i gang, og hva sitter klienten ... -
''Du må ha det bra først, og så kan du lære.'' - Fem unge kvinners refleksjoner over skoleerfaringer og resiliens
(Master thesis, 2018)Dette forskningsprosjektet er en kvalitativ studie som tar utgangspunkt i semistrukturert forskningsintervju av fem unge kvinner som antas å være resiliente ut fra å ha hatt en vanskelig barndom. De forteller om sine ... -
«Du må prøve å få en relasjon til barnet før du begynner å stille de vanskelige spørsmålene» Styrken i relasjoner: En kvalitativ studie av barnehageansattes opplevelser av å støtte barn med utagerende atferd gjennom relasjonsbygging
(Master thesis, 2023)Barnehagen er en arena der alle barn skal oppleve støtte og omsorg. Barnehageansatte er med på å konstruere denne arenaen, blant annet gjennom relasjonsbygging. Barnehageansatte skal ikke bare bidra til barna opplever ... -
"Du må selv være den endringen du ønsker å se i verden": En kvalitativ studie av lederes opplevde behov for mental omstilling før, underveis og etter å ha vært gjennom et kommunikasjonsverktøy
(Master thesis, 2012)Learning and development is becoming increasingly attractive and necessary in adulthood. This study aims to explore how leaders feel the need for a mental restructuring/development before, during and after working with the ...