"Du kan skrive snipp, snapp, snute!" En kvalitativ casestudie om samskrivingens didaktiske potensial i skriveopplæringen på mellomtrinnet
Master thesis

Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3972]
Abstract
Denne masteroppgaven undersøker hva som skjer i samskrivingsprosesser mellom eleversom skriver eventyr i læringspar. Formålet med oppgaven er å bidra til økt kunnskap omsamskrivingens didaktiske potensial i skriveopplæringen. På bakgrunn av analyser avsamskrivingsprosesser mellom elever på 5. trinn diskuterer vi hvordan samskriving kanstøtte elevers skriveprosesser og bidra til motiverende og engasjerende undervisning.Studien har nedslag i norskfaget spesielt, men er også relevant for andre fag ogskrivesituasjoner.
Problemstillingen vi har søkt svar på er: «Hva skjer i tre samskrivingsprosesser på femtetrinn når læringsparene får i oppgave å skrive eventyr?»For å svare på problemstillingen har vi benyttet ulike kvalitative forskningstilnærminger.Vi har observert skriveundervisning og samskrivingsprosesser mellom elever, vi har tattlydopptak av elevenes samskrivingsdialoger og lærerens undervisning, vi har samlet innde ferdige elevtekstene som samskrivingen resulterte i, og vi har intervjuet elevene vedendt skriveforløp. Dette har gitt oss et bredt empirisk datamateriale som legger et godtgrunnlag for å belyse studienes problemstilling.
Vår masteroppgave er skrevet innenfor rammene til PRANO-prosjektet ved NTNU.Kjernen i prosjektet er et tett og styrket samarbeid mellom praksis og masteroppgaver.Vi har dermed fått god støtte fra universitet, medstudenter, praksislærer og veiledereved NTNU gjennom hele forskningsprosessen. Deltakelsen i PRANO-prosjektet gjorde atklasseromsforskning ble et naturlig valg for masteroppgaven, hvor vi utarbeidet etundervisningsopplegg med et helhetlig skriveløp. Elevene fikk et skriveoppdrag somstrakte seg over tre norskøkter i løpet av en skoleuke, hvor de samarbeidet i læringsparfor å skape et eventyr. Eventyrene som læringsparene skrev ble til slutt samlet i klassenfelles eventyrbok.
Funnene viser at elevene bruker begreper om språk og tekst, et metaspråk, for å snakkeom tekstens logikk, handlingselementer, tegnsetting, karakterutvikling ogsjangerkonvensjoner mens de skriver. Elevene viser altså, i ulik grad og på ulike måter,at de har metaspråklig kompetansen på ord-, setnings- og tekstnivå. De leker ogutforsker med språket, de prøver ut formuleringer og utfordrer hverandre underveis isamskrivingsprosessene. Samlet sett tyder studien på at elevene motiveres av å få tid ogrom til å arbeide sammen, skrive sammen, være i prosess. Vår studie understøtter ogsåtidligere studier som har vist at samskriving fremmer elevers kreativitet,kommunikasjons- og samarbeidsevner samt kritisk tenkning. Vi argumenterer derfor forpotensialet som samskriving kan ha til å berike skriveundervisningen, og til å støtteelever gjennom skriveprosesser, både i norsk og andre fag. This master's thesis examines what happens in collaborative writing processes amongstudents writing fairytales in learning pairs. The thesis's purpose is to increase knowledgeabout the didactic potential of collaborative writing in writing instruction. Based onstudies of collaborative writing processes among fifth-grade students, we discuss howcollaborative writing can support students' writing processes and contribute to motivatingand engaging teaching. The study focuses specifically on the Norwegian subject but couldalso be relevant in other subjects and writing situations.The research question we have sought to answer is: "What happens in threecollaborative writing processes in fifth grade when learning pairs are tasked with writingfairy tales?"
To answer the research question, we have used various qualitative research approaches.We have observed writing instruction and collaborative writing processes amongstudents, recorded audio of the students' collaborative writing dialogues and theteacher's instruction, collected finished student texts resulting from the collaborativewriting, and interviewed students at the end of the writing process. This resulted in abroad empirical dataset that forms a solid foundation for addressing the researchquestion.
Our master's thesis is conducted within the framework of the PRANO-project at NTNU.The core of the project is a close and strengthened collaboration between practice andmaster's theses. Thus, we have received good support from the university, fellowstudents, practice teachers, and supervisors at NTNU throughout the research process.Participation in the PRANO-project made classroom research a natural choice for themaster's thesis, for which we developed a teaching module with a comprehensive writingprocess. The students received a writing assignment spanning three Norwegian lessonsduring one school week, where they collaborated in learning pairs to create a fairytale.The fairytales written by the learning pairs were eventually compiled into a classcollective fairytale book.
The findings show that students use terms about language and text, a metalanguage, totalk about the logic of the text, plot elements, punctuation, character development, andgenre conventions while writing. The students demonstrate to varying degrees and indifferent ways, that they have metalinguistic competence at the word, sentence, and textlevel. They play and experiment with language, try out formulations and challenge eachother during the co-writing processes. Overall, the study suggests that students aremotivated by having the time and space to work together, write together, and be part ofthe process. Our study also supports previous other studies which have shown that cowriting promotes students' creativity, communication, and collaboration skills, as well ascritical thinking. We therefore argue that co-writing has the potential to enrich writinginstruction and support students through writing processes, both in Norwegian and othersubjects.