Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 2475-2494 of 14137
-
Det umulige er mulig
(Master thesis, 2019)I 2020 vil den nye regionreformen tre i kraft, og vi har da vært gjennom en prosess hvor vi har gått fra 19 til 11 fylker i Norge. En av fylkene som blir sammenslått er Troms og Finnmark. Fylkesinndelingen vil være bedre ... -
Det vanskelige samarbeidet
(Bachelor thesis, 2019)I denne oppgaven ønsker jeg å se på hva som er de utløsende årsakene til utfordringer i skole-hjem samarbeidet, og hvordan kan retningslinjene for skolen skape slike utfordringer. De viktigste momentene jeg velger å se ... -
"Det vanskelige valget" - en kvantitativ analyse av elevenes opplevelse av yrkesopplæringen ved Vg1 helse- og oppvekstfag
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven retter fokuset mot yrkesfagelever ved utdanningsprogrammet Vg1 helse- og oppvekstfag, og handler om hvilken betydning elevenes opplevelse av opplæringen kan ha for å velge retning for Vg2. Et samfunn ... -
"Det vanskelige valget"- en kvantitativ analyse av elevenes opplevelse av yrkesopplæringen ved Vg1 helse- og oppvekstfag
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven retter fokuset mot yrkesfagelever ved utdanningsprogrammet Vg1 helse- og oppvekstfag, og handler om hvilken betydning elevenes opplevelse av opplæringen kan ha for å velge retning for Vg2. Et samfunn ... -
"Det vanskeligste de gjør er å være sammen med andre" : en kvalitativ studie om hvordan skolens ansatte arbeider med inkludering i sosial samhandling for barn/unge med autismespekterforstyrrelser
(Master thesis, 2015)Forskningsprosjektet tar sikte på å få kunnskap om hvordan skolens ansatte arbeider med inkludering i sosial samhandling for barn/unge med autismespekterforstyrrelser. Bakgrunn for ovennevnte tematisering er at inkludering ... -
«Det var egentlig ikke lov, men det var artig!» Røff lek i generasjoner
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Gjennom retrospektive intervju har vi fått innsikt i tre generasjoners minner om lek i barndommen i Norge. Vi undersøker hvordan tre ulike generasjoners beskrivelser av røff lek i barndommen endrer seg. Analysene viser at ... -
Det var en gang en nordmann, en danske og en bedrift: Om fellesskap og relasjoner i en globalisert bedrift
(Master thesis, 2011)Denne oppgaven omhandler en norsk forskningsbedrift med underkontor i Danmark. Den ser på hvordan de to enhetene i Norge og Danmark forholder seg til hverandre. Spesielt fokuseres det på hvordan bedriften forsøker å danne ... -
"Det var ikke bare norsk eller engelsk, men sånn andre språk å. Det var bare veldig gøy" En studie av seks flerspråklige elevers språkpraksiser og refleksjoner
(Master thesis, 2022)Sammendrag Denne studien handler om seks flerspråklige elever sine språkpraksiser og refleksjoner i møte med et flerspråklig undervisningsopplegg. Vår masteroppgave er skrevet innenfor rammene til PRANO-prosjektet ved ... -
"Det var ikke bare norsk eller engelsk, men sånn andre språk å. Det var bare veldig gøy" En studie av seks flerspråklige elevers språkpraksiser og refleksjoner
(Master thesis, 2022)Sammendrag Denne studien handler om seks flerspråklige elever sine språkpraksiser og refleksjoner i møte med et flerspråklig undervisningsopplegg. Vår masteroppgave er skrevet innenfor rammene til PRANO-prosjektet ved ... -
«Det var ingen som nevnte noe om synet i det hele tatt…»: Eldres opplevelser av hjerneslag med etterfølgende synsforstyrrelser
(Master thesis, 2014)I denne oppgaven har fokus vært rettet mot eldre sine opplevelser av å få synsforstyrrelser etter hjerneslag. Det overordnede målet har vært å få innsikt i hvordan synsforstyrrelsene påvirker dagliglivet, og hvilket tilbud ... -
Det var mange abstrakte avsnitt uten innhold En studie av Vg3-elever som leser, skriver, samtaler og lager podkast om den abstruse novellen "Jeg sover" av Tor Ulven
(Master thesis, 2023)Sammendrag Formålet med dette kvalitative masterprosjektet er å undersøke hvordan litterær kompetanse kommer til syne hos Vg3-elever i arbeid med en utfordrende, abstrus novelle i norskfaget. Studien legger til grunn et ... -
«Det var tre ganger så gøy som vanlig!»
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteravhandlingen er å få innblikk i hvordan lærere planlegger og reflekterer over utforskende matematikkundervisning. For å svare på denne problemstillingen har det vært hensiktsmessig å utforme to ... -
Det viktigste er at det er til nytte for elevene
(Bachelor thesis, 2019)Tittelen på denne oppgaven er «Det viktigste er at det er til nytte for elevene», og omhandler problemstillingen: «På hvilke måter legger en kontaktlærer til rette for vurdering for læring på 7. trinn?». Grunnen til at jeg ... -
"Det viktigste er at det ser bra ut på Instagram" : en studie av digital selvpresentasjon på Instagram
(Master thesis, 2016)In this study I investigate instagram as an arena for self-representation. Through the use of indepth interviews from eight participants, I have examined how users of Instagram utilize this medium to express gourmet culture, ... -
Det viktigste er å ikke gi dem opp
(Master thesis, 2022)Elever med ulike atferdsproblemer har fått stor oppmerksomhet i forskning, imidlertid har stille og tilbaketrukne elever i skolen blitt viet mindre oppmerksomhet. Dette på tross av at norske undersøkelser viser at omfanget ... -
Det viktigste er å være en del av et fellesskap, uansett bakgrunn
(Master thesis, 2023)Andelen av landets befolkning med innvandrerbakgrunn øker nå for hvert år som går (Statistisk sentralbyrå, 2023). Dette vil igjen medføre et større antall minoritetsspråklige elever i den norske skole. Gjennom ulike ... -
"Det viktigste er ikke å jobbe mot mobbing , der er å jobbe for et trygt og godt skolemiljø" - En kvalitativ studie av fem skoleansattes beskrivelser av deres erfaringer med å arbeide med mobbing og elever som mobber
(Master thesis, 2019)Mobbing har over lengre tid vært en stor utfordring i norske skoler. Forskning tyder på at mobbing ofte medfører komplekse fysiske og psykiske utfordringer for alle involverte i tillegg til omfattende velferdsmessige ... -
«Det viktigste, synes jeg, er å vurdere læringspotensialet til hver enkelt elev slik at de kan utvikle seg.»: En empirisk studie av vurdering i kroppsøving på 1.-7. trinn
(Bachelor thesis, 2019)I denne studien har jeg forsket på hvordan noen nøkkelprinsipper for formativ vurdering gjenspeiles i en kroppsøvingslærers vurderingspraksis. Problemstillingen som undersøkes i oppgaven er: Hvordan gjenspeiler vurderingspraksisen ... -
Det vil jo føre til at du får høyere lønn og sånt da
(Master thesis, 2022)Voksne møter i dag et stadig økende kompetansepress fra arbeids- og samfunnsliv, og det settes stadig fokus på livslang læring, og at vi lærer hele livet. Dette kan være en av grunnene til at så mange velger å ta videreutdanning ...