Det viktigste er å ikke gi dem opp
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3062235Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Elever med ulike atferdsproblemer har fått stor oppmerksomhet i forskning, imidlertid har stille og tilbaketrukne elever i skolen blitt viet mindre oppmerksomhet. Dette på tross av at norske undersøkelser viser at omfanget er omtrent like stort som hos elever med utagerende atferdsvansker (Pettersen, 2017). Forskningen viser at elever med stille atferd kommer dårligere ut av psykiske helsemål (Karevold et al., 2012; Findlay et al., 2009). Disse elevene risikerer samtidig å bli oversett og overlatt til seg selv av både voksne og medelever (Gravdal Kvarme et al., 2017, s. 38; Befring & Uthus, 2020, s. 508). Imidlertid har disse barna egentlig et ønske om å bli sett og delta i et sosialt fellesskap (Pettersen, 2017), videre forskning viser at læreren av stor betydning for trivsel, faglig og sosial utvikling (Lund, 2014, s. 25). Hensikten med denne studien har vært å belyse læreres refleksjoner omkring arbeid med psykisk helse hos de stille barna i skolen. I denne studien er dette utforsket gjennom problemstillingen: «Hvordan reflekterer lærere om å fremme psykisk helse hos de stille barna i skolen?» Studiens problemstilling utforskes gjennom en kvalitativ tilnærming hvor fire lærere i barneskolen har deltatt i dybdeintervju. Informantene besvarte spørsmål som omhandlet deres refleksjoner knyttet til temaene psykisk helse og stille atferd i skolen. Studiens empiri viser at informantene er opptatt av å forstå de stille barna fra deres perspektiv. Samtidig er de opptatt av det som skjer mellom seg selv og elevene, og finner dette samspillet betydningsfullt. Videre viser studienes data at lærere møter utfordringer og begrensninger i det relasjonelle møtet mellom seg selv og de stille elevene. Det kommer frem at tid er en mangelvare i skolen, samtidig er tid essensielt for å kunne bygge og ivareta relasjonene. Studiens data tyder også på at stille atferd kan vekke følelser hos lærere som usikkerhet og avmakt. Disse følelsene kan føre til at lærere prioriterer de stille elevene i siste rekke, eller viker unna dem. Funnene i denne studien er diskutert i lys av teori om mentalisering. Studiens hovedfunn til sammen, utgjør læreres evne til å se barnet innenifra, og seg selv utenifra. Derfor benyttes mentalisering som en forståelsesramme for denne studien. Children with various behavioural problems have received a lot of attention in research, but still, quiet, and withdrawn children in schools have received less attention. This is even though Norwegian surveys show that the extent is roughly the same as for children with other behaviour difficulties (Pettersen, 2017). The research shows that children with shyness and quiet behaviour has lower scores on mental health measures (Karevold et al., 2012; Findlay et al., 2009). At the same time, these children are in risk of being overlooked and left by themselves by both teachers and their classmates (Gravdal Kvarme et al., 2017, p. 38; Befring & Uthus, 2020, p. 508). However, these children have a desire to be seen and participate (Pettersen, 2017). Further research shows that the teacher is of great importance for wellbeing, academic and social development for quiet children (Lund, 2014, p. 25). The purpose of this study is to shed a light on teachers’ reflections on work with mental health among children with quiet behaviour in schools. The study is explored trough a qualitative approach where four primary school teachers have participated in depth interviews. They answered questions that dealt with their reflections on mental health and quiet behaviour in school. The empirical evidence shows that the teachers are concerned about understanding the quiet children from their perspective. At the same time, they are concerned about the relation between themselves and the children and find this interaction significant. Furthermore, the study’s data show that teachers encounter challenges and limitations in the relation between themselves and the children. It emerges that time is in short supply in schools, but also essential to build and keep the relations. The study’s data also shows that quiet children can arouse feelings in teachers such as insecurity and powerlessness. These feelings can cause teachers to prioritize these children last, or shy away from them. The findings of this study are discussed considering mentalization theory. The sum of the study’s main findings are teachers ability to see the child from their perspective, and the ability to see how others see you. Mentalization is therefore used as an understanding framework of this study.