• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Det viktigste er å være en del av et fellesskap, uansett bakgrunn

Løkting, Pernille
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:147067705:49953121.pdf (6.960Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3089301
Date
2023
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for lærerutdanning [4069]
Abstract
Andelen av landets befolkning med innvandrerbakgrunn øker nå for hvert år som går

(Statistisk sentralbyrå, 2023). Dette vil igjen medføre et større antall minoritetsspråklige

elever i den norske skole. Gjennom ulike styringsdokument er det et stort fokus og ønske

om å inkludere alle elever i læringsfellesskapet. Disse dokumentene presenterer hvordan

skolen skal være, og det blir de ulike skolene og ansatte ved disse sitt ansvar å gjøre

disse idealene virkelig.

Denne studien har som formål å undersøke ulike ansatte i norsk skoles tanker og

holdninger til inkluderingsarbeid, og har følgende problemstilling; Hva vektlegger de

ansatte i skolen ved arbeid for inkludering av minoritetsspråklige elever? Dette studeres

gjennom bruk av en kvalitativ forskningsmetode som benytter semistrukturerte intervju.

Intervjuene ble gjennomført i grupper, ved to ulike skoler som begge er av en størrelse

med flere klasser pr. trinn. For studiens sammenligning falt valget på å holde intervju på

en ordinær skole og en mottaksskole, som i utgangspunktet vil ha ulike menge erfaringer

med minoritetsspråklige elever. Ved et ønske om å se på skolen som en helhet og ikke

kun enkeltlæreres erfaringer, falt valget også på at det for hvert intervju deltok en lærer

og en som jobbet administrativt ved skolen. Dette resulterte i fire informanter, to lærere,

en inspektør og en avdelingsleder.

For studien valgte jeg en tilnærming hvor funnene i min analyse styrer valg av teori. Jeg

ønsket å se på inkludering som fenomen, og hvilke tema mine informanter bringer opp

for å kunne gi en form for vurdering av deres praksis. En tematisk analyse ble

gjennomført, på bakgrunn av funn i transkripsjonene. Dette resulterte i 6 sentrale tema

som gikk igjen under begge intervjuene;

Tema 1: Organisering av særskilt norskopplæring

Tema 2: Inkludering som prinsipp og begrep

Tema 3: Fysiske tilrettelegginger og utforminger som tiltak for inkludering

Tema 4: Holdninger om ressurser i skolen

Tema 5: Den motvillige elev- utfordrende faktor i arbeid for inkludering

Tema 6: Sosial tilhørighet

De mest sentrale funnene fra analysen går igjen i en drøftingsdel, som baserer seg på

den samme teoretiske tilnærmingen, og en helhetlig vurdering av inkluderingsarbeidet til

slutt. Noe av det som går igjen er hvordan informantene trekker frem de samme tankene

om blant annet fysisk tilrettelegging og utfordringer rundt elevers ekskludering av seg

selv fra fellesskapet. Alle informantene viser til gode intensjoner og utgangspunkt for

deres forståelse av inkludering som begrep. Derimot er det også sentralt å trekke frem

hvordan ulike holdninger til ressurser, lovverk og organisatoriske ordninger ved skolen

viser til noe ulike kunnskaper og erfaringer. Alt i alt faller informantenes hovedfokus

tilbake på enkeltelevens beste og behov for å kjenne på sosial tilhørighet.
 
The percentage of the country's population with an immigrant background increases

every year (Statistisk sentralbyrå, 2023). This will again of course increase the number

of minority-speakers in Norwegian schools. In various governing documents, there is a

great focus and expressed desire to include all students in the learning community.

These documents present the responsibility schools have when it comes to the minoritylanguage students, and the ideals that is needed to succeed with the inclusion work. This is something teachers must possess and inherit in their work in making inclusion of every

student a reality.

The purpose of this study is to investigate the thoughts and attitudes of different

employees in Norwegian schools towards inclusion work, and thus arises the following

thesis question; What do school staff emphasize when working for the inclusion of

minority-language pupils? This is studied using a qualitative research method that utilizes

semi-structured interviews. The interviews were conducted in groups at two different

schools, both of which had the same number of participants from each school. For the

study's comparison, the choice fell on conducting an interview at an ordinary school and

a reception school, which results in the different participants having different amounts of

experience with minority-language pupils. Due to a wish to look at the school as a whole

unit and not just looking the experiences of individual teachers, the choice also fell on the

participation of one teacher and in addition someone who worked administratively at the

school for each interview. By this I ended up with four informants, two teachers, an

inspector, and a head of department.

For the study, I chose an approach where the findings of my analysis guide the choice of

theory. I wanted to look at inclusion as a phenomenon, and what topics my informants

bring up in order to provide a form of assessment of their practice. A thematic analysis

was carried out, based on findings in the transcriptions. This resulted in 6 central themes

that recurred during both interviews;

Theme1: Organization of adapted language education

Theme 2: Inclusion as a principle and concept

Theme 3: Physical arrangements and designs as measures for inclusion

Theme 4: Attitudes about resources in school

Theme 5: The reluctant student – a challenging factor in work for inclusion

Theme 6: Social belonging

The most central findings from the analysis are repeated in the discussion section, which

is based on the same theoretical approach, and an overall assessment of the inclusion

work at the end. One of the things that is repeated is how the informants bring forward

the same thoughts about physical preparation and challenges surrounding students'

exclusion of themselves from the community. All the informants express good intentions

and a starting point for their understanding of inclusion as a concept. On the other hand,

it is also important to highlight how different attitudes to resources, legislation and

organizational arrangements at the school point to somewhat different knowledge and

experiences. All in all, the informants' main focus goes back to them having the best

interest of the individual student and how that student needs to feel a sense of social

belonging.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit