Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 13884-13903 of 15252
-
Tvang og relasjonsarbeid med psykoselidelser
(Bachelor thesis, 2020)Tvang er ikke sjeldent i arbeid med mennesker med psykoser. Tvang kan påvirke relasjonene vi danner med pasienter i en svært stor grad. For pasienter kan den oppleves både som hjelpende, og andre ganger helt unødvendig. ... -
Tvang og traumebevisst omsorg.
(Bachelor thesis, 2020)Problemstilling: «Hvordan bidrar tvang til å hemme relasjonsbygging til ungdom i en atferdsinstitusjon, og kan kunnskap om traumebevisst omsorg være med på å redusere tvangen ungdommene opplever?» Bakgrunn og formål: På ... -
Tvang overfor barn med samtidig rus- og samtidig psykisk lidelse: Nødvendighet og etiske dilemmaer
(Bachelor thesis, 2024)I denne oppgaven undersøkes tvang som nødvendighet når barn med store sammensatte behov ikke vil ha hjelp, men allikevel trenger det. Barn med ROP-lidelser er en neglisjert gruppe i det norske hjelpesystemet og faller ... -
Tverrfagleg kompetanse i lærarutdanninga - ein studie av korleis grunnskulelærarutdanninga ved NTNU i Trondheim stiller seg til tverrfagleg kompetanse, med fokus på musikk i tverrfagleg samanheng
(Master thesis, 2022)Føremålet med denne studien er å undersøke korleis lærarar som underviser ved grunnskulelærarutdanninga ved NTNU i Trondheim stiller seg til tverrfagleg kompetanse, med fokus på musikk i tverrfagleg samanheng. Studien er ... -
Tverrfaglig låtskriving: En casestudie om elevers opplevelser av låtskriving som en læringsmetode i naturfag
(Master thesis, 2022)Den overordnede delen av læreplanen fremmer viktigheten av tilpasset opplæring ved bruk av variert undervisning, samtidig som estetiske læreprosesser og skapende undervisning har fått et større fokus i styringsdokumentene ... -
Tverrfaglig lærersamarbeid i Kulturdag - En narrativ studie av fortellinger om å delta som kulturskolelærer og grunnskolelærer i pilotprosjektet Kulturdag
(Master thesis, 2020)Denne studien har undersøkt samarbeid mellom lærere i kulturskolen og lærere i grunnskolen. Hensikten med studien har vært å utvikle kunnskap om tverrfaglig samarbeid mellom kulturskole og grunnskole på lærernivå, for å ... -
Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid: Utfordringer ved ulike syn på ADHD-diagnosen
(Bachelor thesis, 2024)Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid kan være avgjørende for å bistå barn og unge med sammensatte behov. Økningen i ADHD-diagnosen blant barn og unge har ført til et behov for å forstå barns atferd, samt psykososiale og ... -
Tverrfaglig samarbeid - en kvalitativ studie av samarbeid mellom profesjoner som arbeider med psykisk helse
(Master thesis, 2015)Tverrfaglig samarbeid trekkes frem som hensiktsmessig i pedagogisk arbeid med barn og unge. Samtidig viser det seg at psykisk helse er et område med økende utfordringer for dagens barn og unge. Hensikten med denne studien ... -
Tverrfaglig samarbeid for å ivareta nyankomne flyktningers psykiske helse- En kvalitativ litteraturstudie
(Bachelor thesis, 2020)Sammendrag Målet med denne oppgaven er å undersøke hvilke muligheter og utfordringer det finnes i tverrfaglig samarbeid med hensyn til å ivareta nyankomne flyktningers psykiske helse, og hvilke roller sosialarbeideren har ... -
Tverrfaglig samarbeid i barneskolen. - Et felles ansvar for barns psykiske helse.
(Bachelor thesis, 2022)Forskning viser at flere og flere barn helt ned i barneskole-alder har utfordringer med sin psykiske helse. De fleste barn i Norge tilbringer store deler av dagen sin på skolen. Det gjør også barn med psykisk helseutfordringer. ... -
Tverrfaglig samarbeid i et helhetlig pasientforløp - en studie av beslutningsprosessen i et kommunalt tverrfaglig team
(Master thesis, 2017-06)Denne studien har som hensikt å synliggjøre beslutningsprosessen i et kommunalt tverrfaglig team. Målet med studien er å identifisere hvem som tar beslutningene på tverrfaglig møter og hva som er grunnlaget for beslutningene. ... -
Tverrfaglig samarbeid i mobbeproblematikk
(Master thesis, 2022)Sammendrag Dette er en kvalitativ studiet med fokus på tverrfaglig samarbeid i mobbeproblematikk. Ved innføring av kapittel 9A i opplæringsloven har vi de siste årene fått økt fokus på elevenes rett til et trygt og ... -
Tverrfaglig samarbeid i skolen: En case-studie om hvordan et internt tverrfaglig samarbeid i skolen kan være et redskap i arbeidet med elever med sosiale og emosjonelle vansker
(Master thesis, 2012)Utgangspunktet for denne oppgaven er en oppfatning av at skolens forebyggende oppgave i forhold til elever med sosiale og emosjonelle vansker bør vies mer oppmerksomhet, og at tverrfaglig samarbeid er et nødvendig virkemiddel ... -
Tverrfaglig samarbeid med skolesystemet for barn og unges beste
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven tar for seg tverrfaglig samarbeid i skolesystemet. Jeg har hatt et mål om å se på hvordan skolen samarbeider tverrfaglig med andre hjelpeapparat til barn og unges beste, for å kunne si noe om hvilke sosiale ... -
Tverrfaglig samarbeid mellom pedagogisk psykologisk tjeneste og skole
(Master thesis, 2024)Forskning viser at samarbeid mellom skole og PPT i varierende grad fungerer. Noe av årsaken er lite håndfaste retningslinjer og ulik forståelse av samarbeid. Slik usikkerhet kan bidra til dårlig tilrettelegging for de ... -
Tverrfaglig samarbeid mellom PPT og skole
(Master thesis, 2023)Målet med denne studien var å belyse problemstillingen «Hvilke opplevelser har lærere og PP-rådgivere i det tverrfaglige samarbeidet mellom skolen og pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT) og hva er suksessfaktorer og ... -
Tverrfaglig skriving i norskfaget
(Master thesis, 2022)Masterstudien er gjennomført med utgangspunkt i et sterkt engasjement for å utforske norsklærerrollen i møte med livsmestring. Etter innføringen av LK2020 har ikke alle muligheter for norskfaglig skriving tilknyttet ... -
Tverrfaglig utdanning for bærekraftig utvikling - En analyse av læreres erfaringer og refleksjoner
(Bachelor thesis, 2019)Hensikten med oppgaven har vært å skape en oversikt over informantenes perspektiv og refleksjoner rundt UBU og tverrfaglig samarbeid, og å få et innblikk i hvordan den aktuelle problemstillingen fortoner seg på en gitt ... -
Tverrfaglige temaer i norskfaget. En analyse av hvordan de tverrfaglige temaene i Kunnskapsløftet 2020 operasjonaliseres i oppgavene i Norsk 9 og Fabel 9.
(Master thesis, 2023)I denne studien har jeg undersøkt hvordan de tre tverrfaglige temaene i Kunnskapsløftet 2020, folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling, operasjonaliseres i oppgavene i lærebøkene Norsk ...