Institutt for språk og litteratur: Recent submissions
Now showing items 21-40 of 1826
-
Questioning the Enlightenment: the role of the Gothic in re-writing the values of society in The Romance of the Forest (1791) by Ann Radcliffe and Zofloya (1806) by Charlotte Dacre
(Bachelor thesis, 2022)I denne oppgaven har jeg sammenlignet de gotiske romanene The Romance of the Forest (1791) av Ann Radcliffe og Zofloya (1806) av Charlotte Dacre, og analysert hvordan de portretterer de kulturelle verdiene i opplysningstiden. ... -
Three Histories, Three Folklores, and Three Outlooks: Postcolonial Gothic and National Identity in Southeast Asian Authors
(Bachelor thesis, 2022)Nick Joaquin, Catherine Lim, and Yangsze Choo’s stories often pertain to the colonization of the Philippines, Singapore, and Malaysia, respectively. These nations fall under the region of Southeast Asia, where scary stories ... -
"ALT DET SPROG JEG KAN BRUGE ER AFMÆGTIGT". En undersøkelse av performativ biografisme i Caspar Erics tre første "store" verk
(Bachelor thesis, 2022)Oppgaven setter fokus på performativ biografisme som en estetisk strategi i den unge danske dikteren Caspar Eric tidlige bokutgivelser for å svare på spørsmålet hvorvidt denne strategien er avgjørende for et verks form og ... -
“Young ladies are delicate plants” A comparative analysis of cross-class romance in Romantic and Victorian novels: Jane Austen’s Emma (1815) and Charlotte Brontë’s Jane Eyre (1847)
(Bachelor thesis, 2022)Mange av de litterære verkene vi i dag kjenner som klassikere ble skrevet og utgitt i løpet av 1800-tallet. Dette demonstreres i markedsføringen av den amerikanske bokhandleren Barnes & Noble's rekke av det de identifiserer ... -
The Subversion of Character Types in Angela Carter’s “The Bloody Chamber” A Comparison of Angela Carter’s “The Bloody Chamber” and Charles Perrault’s “Bluebeard”
(Bachelor thesis, 2022)I 1977 oversatte Angela Carter flere av Charles Perraults eventyr fra det 17. århundret, og i 1979 utga hun selv en samling av gjenfortalte eventyr kalt The Bloody Chamber. (Makinen, 1992, s. 3) Den første fortelling i ... -
A diachronic study of norms and the subtitling of pejorative language
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker normer innenfor teksting i audiovisuell oversettelse. Dette gjøres med et diakront perspektiv ved å kombinere kvalitative intervjuer av to undertekstere med en korpus analyse av substantiv ... -
Feminism in Romance: How the romance genre has(n't) changed since the 1950s
(Bachelor thesis, 2022)I denne oppgaven viser jeg hvordan feminisme har påvirket kjærlighetsromaner gjennom årene ved å diskutere bøker fra 1950-tallet, 1970-tallet, og 1990-tallet. Da kjærlighetsromaner er hovedsaklig skrevet av kvinner, om ... -
Accusations of nostalgia: How nostalgia dominated the post-Brexit debate
(Master thesis, 2022)The 2016 Brexit referendum campaign and the political debate following it have been discussed at length in the years following it. Many of those who voted to Remain, most important academics and other political commentators, ... -
"Vi eier ikke naturen" - En økokritisk lesning av Maja Lundes ´Blå´, som holdningsendrende klimafiksjon
(Bachelor thesis, 2022)Maja Lundes Blå er en roman som har gjort seg særlig gjeldende i klimafiksjonens verden. Ved å adressere flere perspektiver på miljøkrisen menneskene står i, oppnår den gjennom ulike formmessige grep å formidle et budskap ... -
Masculine behavior in The Bloody Chamber [Angela Carter, 1979] and The Orphan [Amelia Opie, 1806], instructional writing for male readers and its morally didactic purpose
(Bachelor thesis, 2022)As discussed in this paper, there could be argued that both The Orphan and The Bloody Chamber can serve a didactic and instructional purpose in form of a message based on morality and behavior. Both stories depict different ... -
Wozu Literatur im Fremdsprachenunterricht? Über die Rolle der Literatur in norwegischen Lehrplänen (1974-2022) und die Wichtigkeit, sich auch in Zeiten zunehmender Kompetenzorientierung im Fremdsprachenunterricht mit Literatur zu beschäftigen
(Master thesis, 2022)I dagens norske skole skal et stort antall av elever ha fremmedspråk på skolen, og hva de skal lære og hva undervisningen skal inneholde er diktert av det som er den gjeldende læreplanen. Læreplanen er en forskrift som ... -
“Hvorfor tåler vi så dårlig sånne endringer? Er jo ikke akkurat jordas undergang” - En kvalitativ studie av et ordskifte om kjønnsnøytrale yrkestitler
(Master thesis, 2022)Denne masteravhandlinga tar utgangspunkt i et kommentarfelt på Facebook der det foregår et ordskifte om kjønnsnøytralisering av den tradisjonelle yrkestittelen «lensmann» til «politistasjonssjef». Ved å utføre en diskursanalyse ... -
Remembering and forgetting slavery in British school textbooks
(Master thesis, 2022)Oppgaven ser på forandringer i minnekulturen rundt Britisk deltakelse i slaveri og slavehandel med utgangspunkt i Britiske lærebøker og et memory studies perspektiv. Formålet bak oppgaven er å se hvordan og på hvilke måter ... -
Representations of the female sex in The Lady’s Magazine
(Master thesis, 2022)Dette er en studie av kvinnelig representasjon i et tidsskrift fra det attende århundre, kalt The Lady’s Magazine (1770-1837). Målet er å undersøke hvordan magasinet fremstiller kvinner, ved å analysere tre separate utgaver ... -
La plume contre la peine de mort : Le combat de Victor Hugo et Albert Camus contre l'indfifférence et le système judiciaire
(Master thesis, 2022)Dans ce mémoire, nous analysons comment la littérature a traité le sujet de la peine de mort au XIXème et au XXème siècle en France. Nous étudions la relation entre l’éthique et l’esthétique dans le but de discuter comment ... -
--Ingen tittel--
(Bachelor thesis, 2019) -
Employer la littérature dans l’enseignement du français à des apprenants norvégiens : Explications théoriques et exploitation didactique
(Master thesis, 2021)I dette arbeidet er vi interessert i å oppdage som målsetting hvordan litterære tekster brukes i læringen av fransk som fremmedspråk (FLE) til norske videregående elever i klassene Vg2 og Vg3 (2. og 3. år) i utdanningen i ... -
Grammatisk hokjønn i trøndersk barnespråk: Ein korpusstudie
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Det siste tiåret har det blitt forska mykje på grammatisk kjønn i Noreg, både på korleis barn lærer det og korleis det grammatiske kjønnssystemet er i endring. Basert på korpusdata ser Rodina & Westergaard (2013) på korleis ... -
Principle B constrains the processing of cataphora: Evidence for syntactic and discourse predictions
(Peer reviewed; Journal article, 2021)We tested whether comprehenders can use Binding Principle B (Chomsky, 1981) to guide antecedent search during the processing of cataphoric pronouns. We ran two self-paced reading experiments using the gender mismatch ... -
Exploring parental perspectives of childhood speech and language disorders across 10 countries: A pilot qualitative study
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Purpose Although researchers have explored parental perspectives of childhood speech and language disorders, most studies have been conducted in English-speaking countries. Little is known about parental experiences across ...