Emojier som et kommunikativt verktøy: En komparativ studie av hvordan generasjon X, millenniumsgenerasjonen og generasjon Z bruker og tolker emojier
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3144839Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Digital kommunikasjon har blitt en integrert del av hverdagen til språkbrukere verden over, og i denne oppgaven har jeg undersøkt hvordan emojier brukes på tvers av tre generasjoner; generasjon X, millenniumsgenerasjonen og generasjon Z. Dataen er samlet inn gjennom en spørreundersøkelse hvor informantene svarte hvordan de brukte og tolket ni ulike emojier. Emojiene som ble brukt i undersøkelsen er en blanding av ansiktsemojier og abstrakte emojier, og emojiene som er valgt ut er basert på emojier jeg trodde ville fremkalle forskjeller på tvers av generasjonene. Generasjon X, millenniumsgenerasjonen og generasjon Z har vokst opp med ulik tilgang på digitale medier, og jeg forventet derfor å finne forskjeller i hvordan emojiene tolkes og brukes på tvers av generasjonene. Fordi generasjon Z har hatt tilgang på digital kommunikasjon nesten hele livet forventet jeg at denne generasjonen skulle være de mest frekvente brukerne av emojier. Det teoretiske rammeverket bygger på semiotikk og sosiopragmatikk med digital kommunikasjon (CMC) som en overordnet ramme. Resultatene av spørreundersøkelsen støttet delvis disse antakelsene: de tre generasjonene bruker emojiene ulikt i den digitale kommunikasjonen. For generasjon X er emojiene i større grad entydige emojier, mens for generasjon Z og millenniumsgenerasjonen er emojiene mer symbolske og kontekstavhengige. Millenniumsgenerasjonen har likevel ikke en like kreativ bruk av emojiene slik som generasjon Z. Det vitner om at hvor gammel man var da man ble introdusert for teknologi kan ha betydning for hvordan man forstår og bruker emojier. Imidlertid er generasjon X de mest frekvente brukerne av emojier, med millenniumsgenerasjonen på en andreplass.