Stories of Experience: Representations of Mental Illness and Suicide in Young Adult Literature
Abstract
Den narrative strukturen i en ungdomsroman spiller en betydelig rolle i representasjonen av samfunnets holdninger til psykisk sykdom og selvmord. Denne oppgaven har analysert de impliserte forfatterne, homodiegetiske fortellere og fortellernes tiltenkte publikum i All the Bright Places skrevet av Jennifer Niven og Thirteen Reasons Why skrevet av Jay Asher. Mangelen på pålitelighet som fremstår i Thirteen Reasons Why forsterker feiloppfatninger og stereotypier som omgir psykisk sykdom og selvmord. Den andre effekten av mangelen på pålitelighet er at den fanger den naturlige progresjonen av depresjon og dets forverring. All the Bright Places har en forholdsvis pålitelig forteller og representerer en mer estetisk versjon av depresjon og bipolar lidelse. Fordi litteratur er påvirket av samfunnet, kan den anvendes på et individuelt nivå ved å informere leseren om menneskelige erfaringer. Litteratur kan også anvendes på samfunnsnivå ved å skape en subjektiv diskurskultur for å uttrykke følelser gjennom fortellinger om opplevelser. Disse anvendelsene påvirker også samfunnets innstillinger rundt psykisk helse og viser hvordan litteratur og samfunn er i et gjensidig avhengighetsforhold. Nøkkelbegrep: Narrativ teori, historiefortelling, opplevelser, depresjon, stereotypier, litteraturens nytteverdi. The narrative structure of young adult literature plays a significant role in representing societal attitudes towards mental illness and suicide. This study has analyzed the implied authors, the homodiegetic narrators, and the narratees of All the Bright Places by Jennifer Niven and Thirteen Reasons Why by Jay Asher. The unreliability shown in Thirteen Reasons Why reinforces misconceptions and perpetuates stereotypes about mental illness and suicide. The more positive effect is that it captures the nature of the progression of depression, mirroring a real-world experience of illness. All the Bright Places has a fairly reliable narrative and represents a more aesthetic representation of mental illness and suicide. Because literature is impacted by society, it can be useful on the individual level by informing the reader of human experience. Literature is also useful on the societal level by creating a subjective discourse culture for expressing human emotion through stories of experience. This usefulness creates an impact on societal attitudes. The study shows how literature and society are in a mutually dependent relationship. Keywords: Narrative theory, storytelling, experience, depression, stereotypes, literatures usefulness.