Blar i Det humanistiske fakultet (HF) på tittel
Viser treff 4044-4063 av 7320
-
Lydsystem og optimalisering
(Bachelor thesis, 2024)Bakgrunnen for min bacheloroppgave er erfaringer fra å ha jobbet med ulike lydsystemer i ulike bruksområder. Gjennom teori og en konkret jobb i form av casestudie, skal jeg finne hvilke faktorer som påvirker et lydsystem. ... -
Lyrikkens formidling av kjærlighet
(Bachelor thesis, 2022)Denne oppgaven analyserer om lyrikken er særlig egnet for å formidle kjærlighet. -
Lysets fortellerevne
(Bachelor thesis, 2021)I denne teksten undersøkes lysets bidrag til historiefortellingen i film og hovedsakelig hvordan lys brukes som en viktig del av historiefortellingen i Annihilation (Garland, 2018). Teksten innleder med generelle tanker ... -
Lystig sang og tunge løft: Kjønnsforskjeller i tilbakeskuende fortellinger om arbeidet på Langaard tobakkfabrikk ca. 1890-1940
(Journal article; Peer reviewed, 2010) -
Læreboka som agent i reproduksjon av språklige virkeligheter: Ei kritisk nærlesing av tre norsklæreverk for småtrinnet
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Artikkelen presenterer en analyse av tre norskverk for småtrinnet med særlig henblikk på ett kompetansemål som ble føyd til læreplanen i revisjonen i 2013, som sier at elevene skal kunne “samtale om begrepene dialekt, ... -
Lærende bygninger - Nøkkelferdige brukere? Bruk, brukermedvirkning og energieffektivisering i yrkesbygg
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2008:28, Doctoral thesis, 2008)Denne avhandlingen skal handle om yrkesbygg, om brukere av yrkesbygg, om brukermedvirkning og om energieffektivisering. -
Lærere i lønnskamp - holdninger til status og lønn gjennom media 1986-1988
(Master thesis, 2014) -
Lærere og tolkers refleksjoner rundt det tolkemedierte klasserommet
(Master thesis, 2014)Foreldre til hørselshemmede barn kan velge opplæring etter § 2.6 i Opplæringsloven for sine barn. Dette betyr at de skal ha opplæring i og på norsk tegnspråk. For elever som får opplæring på sin hjemmeskole kan dette ... -
Lærere og tolkers refleksjoner rundt det tolkemedierte klasserommet : en intervjustudie
(Master thesis, 2014) -
"Læreren kunne ha anbefalt flere bøker" - En studie av hvordan man kan motivere elever til å lese mer skjønnlitteratur
(Master thesis, 2015)Denne avhandlingen er bygd på en kvalitativ studie, hvor jeg tar i bruk spørreundersøkelser og intervjuer med elever og lærere for å finne svar på hvordan elever kan motiveres til å lese mer skjønnlitteratur. I tillegg ... -
«Læreren på norskkurs gjør den beste innsatsen som kan gjøres»: et innblikk i norskopplæringa for voksne innvandrere : lærernes undervisningspraksis og deltakernes opplevelser
(Master thesis, 2017)Denne oppgaven er en kvalitativ undersøkelse av hva som kjennetegner undervisningspraksisen til andrespråkslærere, og hvordan deltakerne opplever norskopplæringa de får. Ved å intervjue to lærere og seks deltakere har jeg ... -
Læreres kunnskap om elevens førstespråk
(Bachelor thesis, 2018)Denne oppgaven belyser fordeler lærere kan få ved å sette seg inn i elevens førstespråk. -
Lærermotstand i Norge under andre verdenskrig
(Bachelor thesis, 2021)Denne oppgaven tar for seg motstanden norske lærere utførte mot den nye skolepolitikken som Nasjonal Samling la ut for dem etter partiet fikk politisk makt 25. september 1940 som følge av den tyske okkupasjonen under andre ... -
Læring gjennom det taktile
(Bachelor thesis, 2020)I denne oppgaven skal jeg undersøke hvordan man kan bruke dramapedagogikk til å bearbeide, og utdype/ utvide en teaterforestillings sanselige materiale. Oppgaven er besvart og basert på to fremgangsmåter. Den første ... -
Læring og undervisning av faste uttrykk med lettverb i spansk som L2/L3
(Peer reviewed; Journal article, 2023) -
Læring om normering. Erfaringer fra et språkhistorie-didaktisk eksperiment i lærerutdanninga
(Peer reviewed; Journal article, 2016)I denne artikkelen beskrives utprøvinga av et didaktisk opplegg i grunnskolelærerutdanningas norskfag som har språkhistorie som overordnet tema. Målet med metodikken som legges fram, er å gi innsikt i språknormering som ... -
Læringsfellesskap og profesjonsutvikling: Språklig kommunikasjon på e-forum i desentralisert lærerutdanning
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2007:151, Doctoral thesis, 2007) -
Læringsspill på iPad – Mediumets påvirkning på brukeropplevelsen
(Bachelor thesis, 2021)I denne oppgaven har jeg med fokus på modaliteter, design og medieestetikk analysert læringsappene Poio - Learn to Read og Starfall Learn to Read. Jeg har sett på hvordan utformingen av appene har påvirket brukeropplevelsen ...