• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for historiske og klassiske studier
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for historiske og klassiske studier
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lærermotstand i Norge under andre verdenskrig

Sørensen, Kjetil
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:80117600:16563333.pdf (6.646Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2775767
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for historiske og klassiske studier [316]
Abstract
Denne oppgaven tar for seg motstanden norske lærere utførte mot den nye skolepolitikken som Nasjonal Samling la ut for dem etter partiet fikk politisk makt 25. september 1940 som følge av den tyske okkupasjonen under andre verdenskrig. Det blir trukket frem måten de gjorde motstand, hvilke nyordninger de ble pålagt, handlingene til enkelte maktpersoner og straffen mange lærere fikk for det de gjorde. Hovedfokuset ligger på kampen mot NS-organisasjonen Norges Lærersamband, den forsøkte implementeringen av tvungen ungdomstjeneste gjennom Nasjonal Samlings Ungdomsfylking og de lærerne som ble arrestert og sendt til Kirkenes for å utføre straffearbeid. Oppgaven tar kun for seg lærernes motstand og sammenligner den ikke med motstand blant andre grupper. Avslutningsvis blir betydningen av lærermotstanden vurdert, og hvilken påvirkning den hadde.
 
This tekst takes a look at the resistance norwegian teachers conducted against new school policies that were put apon them by the norwegian collboration government, Nasjonal Samling, that came into power the 25th of september 1940 under the german occupation of Norway during world war two. How they resisted, the policies they objected to, the actions of relevant people of power and the punishment many of them recieved for the resistance they performed. The main focus lies on the struggle against the NS-controlled organisation Norges Lærersamband, the attempted implementation of forced youth service through Nasjonal Samlings Ungdomsfylking and the teachers that were arrested and sent to do forced labour in Kirkenes. The tekst only looks at the teacher opposition and does not compare it to resistance in other parts of the population. To conclude the significance of the teacher resistance is discussed and what kind of sort of impact it had.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit