Browsing Det humanistiske fakultet (HF) by Title
Now showing items 3583-3588 of 3588
-
"Æ e trønder, æ, sjø" Den pragmatiske partikkelen 'sjø' i midt-norske dialektar
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Sjø er ein pragmatisk partikkel som har sitt primære bruksområde i trønderske dialektar. Med utgangspunkt i spontantaledata frå Nordisk dialektkorpus analyserer vi bruken av sjø både geografisk, semantisk og pragmatisk. ... -
«Æ tør itj, æ gidde itj, men egentlig vil æ!»: Om NyGIV-elevers motivasjon for lesing og skriving i norskfaget i videregående skole
(Master thesis, 2012)Denne masteroppgaven handler om hvordan elevene i første året på videregående skole opplever skolehverdagen, i forhold til motivasjon for lesing og skriving i norskfaget. Jeg har intervjuet elever som har deltatt i prosjektet ... -
Ære, skam og kjønn : norrøne guders forhold til det norrøne samfunnets sosiale normer
(Master thesis, 2016)Temaet for denne oppgaven er norrøne guders forhold til sosiale normer som omhandler ære, skam og kjønn. Problemstillingen for oppgaven tar for seg hvordan vi kan forstå forholdet mellom ære, skam og kjønn i den norrøne ... -
Æren på tinget : konflikter og lovbrudd i Jemtland 1621-1643
(Master thesis, 2016)Problemstillingen min er todelt. For det første ønsker jeg å gi et bilde på kriminaliteten i Jemtland basert på tingbøkene. Jeg vil kvantifisere de opplysningene som fremkommer i kildene og drøfte resultatet. I denne ... -
Øko-misantropi som (av-)dannelsesprosjekt
(Master thesis, 2019)Oppgaven presenterer en økokritisk lesning av Gert Nygårdshaugs roman Mengele Zoo, med fokus på hvordan hovedkarakteren, Mino, uttrykker et øko-misantropisk moralsyn. Dette illustreres blant annet gjennom en sammenstilling ... -
Øvelser i empati og kulturell tilgang. Avgangselevers legitimering av arbeid med eldre skjønnlitteratur i videregående opplæring
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Artikkelen undersøker avgangselevers legitimering av litteraturundervisningen i videregående skole samt den litterære kompetansen de har utviklet gjennom opplæringsløpet. Spørsmålet om skjønnlitteraturens plass og legitimitet ...