Blar i Institutt for geovitenskap og petroleum på tittel
Viser treff 1213-1232 av 2544
-
The Influence of Particle Size on Sliding Wear of a Convex Pattern Surface
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Sliding wear of bulk handling equipment (e.g., shovel bucket, mill and transfer chute) can be dramatically reduced by using a convex pattern surface compared to a flat surface, by adjusting the flow behavior of particles ... -
Influence of silicate minerals on spontaneous imbibition of water within a porous medium.
(Master thesis, 2019)Klastiske (sandstein) sedimentære bergarter er vist seg å være omtrent 60% av all den produktive petroleumsreservoarer med sine viktige petrofysiske bergartsegenskaper er porøsitet og permeabilitet. Bergets fuktighetsforhold ... -
Influence of slaking and disintegration effect on the stability of water tunnels for hydropower
(Chapter, 2019)The manuscript presents initial results of a potential linkage between the mineral composition and structural strength in geological samples from a hydropower tunnel currently under construction. Changes in rock properties ... -
Influence of subsurface injection on time-lapse seismic: laboratory studies at seismic and ultrasonic frequencies
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Seismic monitoring of reservoir and overburden performance during subsurface CO2 storage plays a key role in ensuring efficiency and safety. Proper interpretation of monitoring data requires knowledge about the rock physical ... -
Influence of Thermal Cycling on Cement Sheath Integrity
(Master thesis, 2013)The number of well integrity issues increase in the petroleum industry as wells are exposed to severe downhole conditions and have longer lifetimes. Techniques for enhanced oil recovery, like steam injection and field ... -
Infralyddeteksjon av snøskred og vurdering av konsept for automatisk integrasjon med database for snøobservasjoner
(Master thesis, 2017)Infralydsystemene som er installert for overvåking av skredaktivitet i Norge har det kommersielle navnet «Infrasound detection of avalanches», forkortet IDA. I Norge har det tradisjonelt sett vært liten bruk av tekniske ... -
Ingeniørgeologisk analyse av deformasjoner og stabilitetsforhold i Holmestrand Jernbanestasjon
(Master thesis, 2013)Holmestrand jernbane stasjon er et større bergrom som er under utsprenging, prosjektet er en del av strekningen Holm-Nykirke som bygges ut i forbindelse med modernisering av Vestfoldbanen. Under forundersøkelsene har det ... -
Ingeniørgeologisk analyse av resultater fra tunneldriving basert på "Drill & Split" ved Follobanen
(Master thesis, 2018)Something -
Ingeniørgeologisk analyse av tunneler for Bybanen i Bergen, byggetrinn 3; Lagunen - Flesland
(Master thesis, 2014)I forbindelse med det neste byggetrinnet av Bybanen i Bergen, bygges det 5 nye tunneler mellom Lagunen og Bergen Lufthavn Flesland. Tunnelene går gjennom et småkupert terreng med stedvis tett bebyggelse. Det har oppstått ... -
Ingeniørgeologisk analyse med vurdering av alternative trasévalg for tunnel E6 Håggå - Skjerdingstad: Detaljert forundersøkelse
(Master thesis, 2014)Som del av ny E6 sør for Trondheim er det vedtatt kommunedelplan for bygging av tunnel mellom Lundamo og Ler i Melhus kommune. Tunnelen vil bestå av to parallelle løp med tunnelprofil T9.5. Årlig døgntrafikk ÅDT er forventet ... -
Ingeniørgeologisk evaluering og stabilitetsvurdering av Forbordsfjelltunnelen
(Master thesis, 2022)I forbindelse med utbygging av ny E6 i Trøndelag skal det etableres toløpstunnel gjennom Forbordsfjellet. Ved utgraving av underjordsåpninger vil bergmassen rundt åpningen bli preget av endrede spenningsforhold og ... -
Ingeniørgeologisk kartlegging og analyse av berggrunnen for ny E18 Bambletunnel
(Master thesis, 2013)For ny E18 Bambletunnel gjennom Høgenhei er det gjennomført en ingeniørgeologisk kartlegging og analyse. Tunnelen går gjennom Oslofeltets kambrosilurske avsetninger, hovedsakelig leirskifer og kalkstein som er omdannet til ... -
Ingeniørgeologisk kartlegging og numerisk modellering i UDEC og RS2, med parameterstudier, for Fornebubanen
(Master thesis, 2020)I forbindelse med prosjektering av den nye t-banestrekningen Fornebubanen har det blitt uttrykt interesse for å se nærmere på ingeniørgeologisk numerisk modellering. Målet med denne oppgaven er å sammenlikne de to ... -
Ingeniørgeologisk vurdering av Vettakollen Høydebasseng
(Master thesis, 2013)Byggingen av Vettakollen Høydebasseng er et ledd i utbedringen av å sikre vannforsyningen til bydelene Vestre og Nordre Aker i Oslo. Høydebassenget består av to haller med bredde 17,5 meter, høyde 12 meter og en lengde på ... -
Ingeniørgeologiske utfordringer for driving av to-løps vegtunnel med løp nr. 2 i etterkant kontra samtidig driving av begge løp
(Master thesis, 2019)I vegprosjekter med to-løps tunneler kan det være ønskelig å utsette sprengning av tunnelløp nummer to til en tid etter sprengning av tunnelløp nummer én. Trafikkmengden tilsier gjerne at det i første omgang er tilstrekkelig ... -
Ingeniørgeologiske utfordringer for eventuell TBM-driving av E39-tunnel under Romsdalsfjorden
(Master thesis, 2018)Kryssing av Romsdalsfjorden mellom Molde og Vestnes inngår som en del av Regjeringens langsiktige mål om ferjefri E39. Romsdalsfjord-kryssingen omfatter blant annet en ca. 16 km lang undersjøisk tunnel. Fullprofilboring ... -
Injeksjon i urbane tunneler
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven presenterer prosjektet Sandbukta-Moss-Såstad, som er en del av InterCity utbyggingen på Østlandet. I dette prosjektet bygges det to tunneler, Mossetunnelen og Carlbergtunnelen. Disse tunnelene går ... -
Injeksjon på Bodøtunnelen - Analyse av elektronisk injeksjonsdata
(Master thesis, 2016)I prosesskoden fra Statens vegvesen er det krav om at injeksjonsforløpet kan dokumenteres med variasjon i trykk og masseinngang over tid. Det foreligger derfor mye informasjon om trykkutviklingen under injeksjonen som kan ... -
Injeksjonsarbeider ved Knappetunnelen
(Master thesis, 2013)Knappetunnelen er en to-løps tunnel som går mellom Sandeide i sør og Liavatn i nord. Når tunnelen står ferdig, vil den være en del av Ringveg Vest. Dette er hovedvegen som forbinder bydelene i Bergensområdet. Knappetunnelen ... -
Innovative stabilization techniques for weak crushed rocks used in road unbound layers: A laboratory investigation
(Journal article; Peer reviewed, 2019)The “Ferry-free coastal highway route E39” project includes building several long tunnels along the southwestern Norwegian coast. The tunnelling operations will generate a large quantity of blasted rocks; these could be ...