• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for geovitenskap og petroleum
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for geovitenskap og petroleum
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ingeniørgeologiske utfordringer for eventuell TBM-driving av E39-tunnel under Romsdalsfjorden

Vinsrygg, Ingvild Lunde
Master thesis
Thumbnail
View/Open
19299_FULLTEXT.pdf (75.20Mb)
19299_ATTACHMENT.zip (26.93Mb)
19299_COVER.pdf (88.08Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2563264
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for geovitenskap og petroleum [1881]
Abstract
Kryssing av Romsdalsfjorden mellom Molde og Vestnes inngår som en del av Regjeringens

langsiktige mål om ferjefri E39. Romsdalsfjord-kryssingen omfatter blant annet en ca. 16 km

lang undersjøisk tunnel. Fullprofilboring av tunnelen kan være et alternativ til konvensjonell driving med boring og sprenging. Hovedformålet med oppgaven har derfor vært å vurdere spesielle ingeniørgeologiske utfordringer og gjennomførbarhet for TBM som drivemetode.

Driving av undersjøiske tunneler vil innebære større geologisk usikkerhet og utfordringer enn driving av tunneler på land, særlig fordi prosjektområdet befinner seg dypt under sjøen. For å redusere usikkerheten er det gjennomført omfattende grunnundersøkelser for Romsdalsfjordprosjektet, blant annet refleksjons- og refraksjonsseismikk, store mengder kjerneboringer, resistivitetsundersøkelser, geologisk feltkartlegging, magnetiske målinger, samt laboratorieundersøkelser. Disse danner grunnlaget for vurderingene som gjøres i oppgaven.

Soner med dårlig bergmassekvalitet og deformerende partier ansees som den største utfordringen for eventuell TBM-driving av den undersjøiske tunnelen. Bergmassekvaliteten langs traséen varierer, men generelt ansees den som god. Mellom Tautra og Otrøya kan det likevel forventes noe dårligere bergmasse med brede svakhetssoner. Numerisk modellering av en sone i denne seksjonen viser store deformasjoner kan oppstå og at omfattende sikringstiltak i sonen må gjennomføres for å redusere deformasjonene. Faren for worst-case-scenarioer tilsvarende hendelsene i Bjorøytunnelen og Atlanterhavstunnelen er vurdert, og kan ikke utelukkes for tunnelen under Romsdalsfjorden. Faren for et scenario som i Atlanterhavstunnelen vurderes som størst fordi begge tunnelene er lokalisert i samme geologiske provins.

For stabilisering av bergmassen ved driving gjennom svakhetssoner bør forinjeksjoner benyttes

sammen med konvensjonelle bergsikringstiltak som bolting, sprøytebetongbuer og stålbuer.

Ved bruk av skjoldmaskin installeres betongelementer. Dersom berggrunnsforholdene er meget

dårlige kan frysestabilisering benyttes. Dette er også et tiltak som kan benyttes ved store

vanninnbrudd. Langs traséen vurderes faren for store vanninnbrudd som størst i områder

med lav berg- og løsmasseoverdekning. Ellers kan det ventes innlekkasjer i svakhetssoner

med lite sprekkemateriale eller i svakhetssonenes sideberg. Faren for karststrukturer og innlekkasjer i disse vurderes som liten, men kan heller ikke utelukkes.

Fullprofilboring av hele tunnelen vurderes som vanskelig på grunn av de potensielt krevende

svakhetssonene mellom Tautra og Otrøya. En hybrid løsning med både fullprofilboring og

konvensjonell driving med boring og sprenging kan være et bedre alternativ.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit