• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for geovitenskap og petroleum
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for geovitenskap og petroleum
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ingeniørgeologisk analyse med vurdering av alternative trasévalg for tunnel E6 Håggå - Skjerdingstad: Detaljert forundersøkelse

Skogstad, Ole Hartvik
Master thesis
View/Open
742884_COVER01.pdf (Locked)
742884_FULLTEXT01.pdf (Locked)
URI
http://hdl.handle.net/11250/236314
Date
2014
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for geovitenskap og petroleum [1834]
Abstract
Som del av ny E6 sør for Trondheim er det vedtatt kommunedelplan for bygging av tunnel mellom Lundamo og Ler i Melhus kommune. Tunnelen vil bestå av to parallelle løp med tunnelprofil T9.5. Årlig døgntrafikk ÅDT er forventet å øke jevnt fremover og er estimert til å være rundt 11000 i år 2040. Foreløpig tidligste byggestart er 2018. Statens Vegvesen har foreslått to ulike tunneltraséer forbi samme område og ønsker en detaljert ingenilørgeologisk analyse med hovedvekt på stabilitetsforhold og sikringsbehov. Tunneltraséene skal sammenlignes og vurderes med tanke på vanskelighetsgrad og kostnader. Tunnelen er planlagt i et område med jevnt god overdekning og med sterke bergarter. Geologisk er tunneltraséen omtrent delt i to mellom sedimentære bergarter og grønnstein. De sedimentære bergartene er i hovedsak siltstein/-skifer, men sandstein og leirskifer forekommer. Påhuggsområdene vil kunne bli utfordrende på grunn av tykke løsmasser som fører til store utgravinger før trygt påhugg kan settes. Det ene tunnelvalget krever passering av en krevende bergskjæring før påhugget i nord. Bergskjæringen er høy, bratt og krevende å gjøre inngrep i. Passering av bergskjæringen blir muligens gjort ved hjelp av fylling i elva Gaula. Det andre tunnelvalget fører tunnelen forbi bergskjæringen med påhugg lenger nord.Vurdering av bergmassekvalitet ved hjelp av Q-metoden viser en stor andel av tunnelen innen gode bergklasser. Måling av Q-verdi for de to traséene resulterte i 86% og 66% innen bergklassene A/B. Begge traséene har et anslått svakhetssoneomfang på 20 meter. Oppsprekkingen er skiftende, spesielt for den sedimentære delen. Det varierer fra kompakt sandstein til meget skifrig leirskifer. Den sedimentære delen har et hovedsprekkesett pluss et mindre. Grønnsteinen har en kompleks sprekkestruktur med stor tetthet med sprekker innenfor et spenn på 40 - 50 grader. Lichtenberganalysen viser en antatt kostnad for de to tunnelrutene på 254 og 274 millioner kroner for driving og sikring inkludert 25 % rigg og drift. Dette gir en løpemeterpris på henholdsvis 25910 og 27566 kroner for fjellarbeidene inkludert rigg og drift.
Publisher
Institutt for geologi og bergteknikk

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit