Browsing Institutt for bygg- og miljøteknikk by Subject "Bygg- og miljøteknikk, Transport"
Now showing items 1-20 of 34
-
3D-visualisering av vegprosjekter med trafikkmodeller, 3ds Max 2016 og AIMSUN
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven ser på mulighetene knyttet til en kombinert bruk av programvare for 3D-visualisering og trafikkmodellering. Autodesk 3ds Max og TSS AIMSUN skal brukes i håp om å fremstille et mer helhetlig bilde av ... -
A Time-Dependent and Parametrical Assessment of Weigh-in-Motion Data
(Master thesis, 2016)Weigh-in-motion (WIM) systems measure the weight of moving vehicles. In Norway, WIM is used for speed limit enforcement, but it can also be used to estimate vehicle weights. The aim of this thesis was to evaluate how data ... -
Alternativ kryssløsning i T-kryss - Utforme og teste en alternativ løsning til dagens T-kryss
(Master thesis, 2018)For å løse problemer med trafikkavvikling i T-kryss på hoved- eller riksveger har krysset blitt tidligere bygd om til rundkjøring. Men fra desember 2014 skal dette ikke lenger praktiseres, kun i spesielle tilfeller hvor ... -
Application of GIS Methodologies in Traffic Safety - The Case Study of Singsaker School
(Master thesis, 2017)This research investigates the feeling of insecurity that parents have regarding their children s journeys to school. Parents, professors, and many other professionals were included in a survey to rate the different features ... -
Baklys som et mottiltak for påkjørsler bakfra: - Avstand holdt bak biler med og uten baklys
(Master thesis, 2016)FN sammen med store bilselskaper avtalte i 2008 at baklysene skulle skrus av på dagtid for å redusere drivstofforbruket (Regulation nr 48). Problemet med denne reguleringen er at den kun har fokusert på å redusere ... -
Competitiveness of train and airport express bus between the city of Trondheim and Trondheim Airport, Værnes
(Master thesis, 2016)In order to develop a better transportation corridor between city of Trondheim and town of Steinkjer in Sør-Trøndelag county, Norway a number of infrastructure investments are going to be made. Among them a double track ... -
Etterprøving av transportmodeller - En utforskende undersøkelse
(Master thesis, 2018)Transportmodeller er ansett som et av de viktigste redskapene for beslutningstakere i transportsektorene i flere land. Transportmodeller brukes for å undersøke hva som skjer med trafikkmengden og/eller trafikkfordelingen ... -
Flaskehalser på avkjøringsramper - Et casestudie av E6 i nordgående retning på Sluppen, Trondheim
(Master thesis, 2017)Avviklingsproblemer som en konsekvens av flaskehalser i trafikken utgjør et stort samfunnsproblem. Det er derfor behov for å kartlegge hva som skjer og hvordan dette kan påvirkes for å øke forståelsen rundt fenomenet. Denne ... -
Fra A til B - En studie av pendlesyklisters rutevalg
(Master thesis, 2015)Nasjonal transportplan for 2014-2023 har som mål at den fremtidige veksten i persontransporten i de store byområdene skal tas av kollektivtransport, sykkel og gange. Sykkelandelen må økes til 10-20 % i de store byene for ... -
Homogenitetsmålinger av nylagte asfaltdekker ved laserskanning
(Master thesis, 2018)Norske myndigheter har fokus på samferdsel, og både nye prosjekter og vedlikehold av eksisterende infrastruktur får økte bevilgninger. En betydelig andel av pengene går til nye asfaltdekker. For å sikre at nye asfaltdekker ... -
Hvilke faktorer påvirker bysykkelbruken i Oslo? - Analyse av registrert reisedata fra bysykkelordningen i Oslo for å bedre forstå hvordan bysykler brukes og hvilke faktorer som påvirker bruken.
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven studerer registrert reisedata fra bysykkelordningen i Oslo for bysykkelsesongen 2017. Bysykkelturene i Oslo i 2017 er registrert med start- og sluttpunkt på reisen med sekunds nøyaktighet. Gjennom ... -
Mesosimulering i Aimsun - Parameterstudie for å simulere riktig forsinkelse i kryss
(Master thesis, 2016)Det ble studert en generell svingebevegelse i hvert av kryssene for å kalibrere gap-acceptance model med mål om å oppnå samsvar mellom observert og simulert forsinkelse. Forsinkelse ble valgt som resultatmål på grunn av ... -
Modellering av flaskehalser med utgangspunkt i strekningen Granåsen - Tonstadkrysset
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgava identifiserer flaskehalser for trafikkavviklinga i vegnettet som omfatter Flatåsenkrysset, Bjørndalsbrua og Tonstadkrysset. Studieområdet, som ligger ca. 7 km sør for Trondheim sentrum, forbinder ... -
Modellering av forbikjøringer på tofeltsveger
(Master thesis, 2017)Store variasjoner i føreratferd og kjøretøy på vegene fører til at forbikjøringer skaper bedre trafikkflyt. Dette skyldes at sjåføren får holde ønsket hastighet ved å passere bilen foran som kjører saktere enn det ... -
Modellering av nettverk i SIDRA INTERSECTION og AIMSUN
(Master thesis, 2015)Dårlig trafikkavvikling i rushtiden er et utbredt problem i mange byer og tettsteder. Høye trafikkvolumer i veg- og gatenettverk fører ofte til store kødannelser og forsinkelser. For å vurdere hvilke tiltak som kan ... -
Modellering av vikeplikt og prioritet i ulike krysstyper i AIMSUN
(Master thesis, 2015)Mikrosimulering av atferd som oppstår i ulike kryss kan være krevende. I denne oppgaven er Aimsun 8.1 benyttet til å teste ut hvilken effekt endringer av parameterverdier for parametre som styrer vikeplikt, prioritet og ... -
Possibilities to Use Existing Data Sources to Replace Traditional Travel Survey Methods
(Master thesis, 2016)In Norway, travel surveys are done with a declining response rate. In addition to decreased participation, the reported trips are likely to be over- and underreported. The purpose of this paper is to investigate if emerging ... -
Prioritizing bicycles and public transport at intersections
(Master thesis, 2017)Traffic growth leads to challenges regarding road capacities and pollution levels; locally and globally. Increasing attractiveness of public transport, biking, and walking is desired, as acknowledged environmentally friendly ... -
Samkjøring med mobilapplikasjon som framtidig transportløsning for utkantstrøk - Erfaringer fra prosjektet «S for Steigen»
(Master thesis, 2018)I denne rapporten vurderer jeg potensialet for å bruke en telefonapplikasjon (app) til samkjøring i utkantstrøk. Hensikten er å bidra til å utvikle nye transportløsninger for distriktene, fordi store deler av Norges ... -
Smart RVU - Er det smartere? - En evaluering av GPS-lokasjonsteknologi som metode for gjennomføring av reisevaneundersøkelser, med studenters reisevaner som casestudie
(Master thesis, 2018)Denne studien vurderer hvordan ny teknologi, i form av GPS-lokasjonsteknologi på respondentenes smarttelefon, er egnet til å gjennomføre innsamling av reisevanedata. Studien er tilknyttet prosjektet «Smart RVU», hvor ...