• STRATMOD til transportplanlegging i by, case Trondheim 

      Skatvedt, Ola (Master thesis, 2018)
      Denne masteroppgaven er delt inn i tre deler: 1) prosessrapport, 2) vitenskapelig artikkel og 3) vedlegg. Prosessrapporten er ment som en mer gjennomgående beskrivelse av arbeidet, med en grundigere beskrivelse hvordan ...
    • Sykling i bakker. Hvilke sykkelinfrastrukturløsninger bør velges? 

      Sandberg, Kirsti Rossvoll (Master thesis, 2015)
      Utfordrende terreng i mange norske byer, gjør det viktig å tilrettelegge for sykling i bakker. I denne oppgaven ble det undersøkt hvilke løsninger som bør velges for å tilby syklister en sykkelinfrastrukturløsning som ...
    • Sykling i Lofoten og Vesterålen - Vurdering av trafikksikkerhet og trygghet 

      Salmi, Julie Kristoffersen (Master thesis, 2017)
      Både Lofoten og Vesterålen markedsføres som sykkeldestinasjoner, der det fristes med sykling i lite kupert terreng med fantastisk natur rundt. Likevel er både Lofoten og Vesterålen lite tilrettelagt for syklister, og da ...
    • The value of travel and waiting time for ferry passengers in fjord crossings - The case of the Trondheimfjord, Norway 

      Urzainqui Merino, Pablo (Master thesis, 2017)
      Transport infrastructures projects entail a change in the users perception, directly affecting to how they value their time, hence the socio-economic profitability of the projects. The value of time provides a large part ...
    • Thermal control of heavy vehicles - System design and impact on tunnel projects 

      Omdal, Fredrik (Master thesis, 2016)
      This master thesis examines the possibility of implementing a thermal control for heavy vehicles on the north side of the new undersea tunnel of Rogfast. The safety aspect is the reason for implementing, and it will be the ...
    • Tilpasning av SIDRA INTERSECTION 7 mot norske forhold 

      Rognlien, Jens Christian (Master thesis, 2018)
      I oppgaven er det gjennomført en spørreundersøkelse mot norske brukere, og en del av parameterne som brukes i SIDRA INTERSECTION er studert. Det er utarbeidet et sett med brukerinnstillinger for norske forhold, og maler ...
    • Trafikkavvikling gjennom anleggsområder 

      Gakkestad, Øystein (Master thesis, 2016)
      Denne masteroppgåva er skriva i tre delar. Ein vitskapleg artikkel (del I), ein prosessrapport (del II) og ein appendiks (del III) skal ekvivalere kvalitets- og detaljegraden til ei tradisjonell masteroppgåve. Sidan ...
    • Trafikkavvikling i flaskehalser - Når to kjørefelt flettes sammen til ett 

      Nyvoll, Emilie Petronelle (Master thesis, 2018)
      Trafikkavviklingsproblemer er en stor utfordring i dagens bildrevne samfunn. Med stadig vekst i trafikken, kan allerede eksisterende utfordringer i vegnettet bli mer fremtredende enn tidligere. Det er især når antall ...
    • Trafikkavvikling med selvkjørende biler i blandet trafikk 

      Lindseth, Eivind Myklebust (Master thesis, 2017)
      Selvkjørende biler vil sannsynligvis være en del av trafikkbildet i flere land innen noen få år. Vil de bidra til bedre trafikkavvikling i trafikk blandet med konvensjonelle biler? Størstedelen av forskning om trafikkavvikling ...
    • Trengsel på kollektivreiser 

      Zhupanova, Liliya (Master thesis, 2016)
      Sterk befolkningsvekst i byområdene i Norge fører til økning i behovet for persontransport, særlig i de store byene. Transportbehovet er størst i rushtidene morgen og ettermiddag. Behovet for å utvikle en mer bærekraftig ...
    • Turproduksjon ved treningssentre - Undersøkelse av turproduksjon ved treningssentre i Trondheim 

      Olsen, Mari Elisabeth (Master thesis, 2018)
      Målsetningen med studien har vært å analysere den totale personturproduksjonen ved treningssentre. Denne utgjøres av alle personturer til og fra treningssentre. Videre var det ønskelig å skildre hvordan personturproduksjonen ...
    • Utredning av alternative kryssløsninger for norske hovedveger 

      Maltby, Sturla Hauss; Log, Markus Metallinos (Master thesis, 2018)
      Vegkryss er konsentrerte områder hvor en høy andel av trafikkulykkene forekommer. Dette er også områder som kan knyttes til avviklingsproblemer i form av kø og forsinkelse. På tross av teknologiske framskritt i bilparken ...
    • Utvikling av ny trasé i Oddadalen - med fokus på reiseopplevelse og turisme 

      Voll, Lisbeth (Master thesis, 2015)
      Denne oppgaven tar utgangspunkt i arbeidet med å finne en ny vegtrasé for rv. 13 i Oddadalen i Hordaland. Eksisterende vegstrekning er rasutsatt og har dårlig geometri. De siste årene er det sett på ulike løsninger for å ...
    • Waiting Time Strategy for Public Transport Passengers 

      Nygaard, Magnus Frestad (Master thesis, 2016)
      Large population growth in cities and environmental concerns across the world puts increasingly higher demands on public passenger transport. In several European cities, including the nine largest urban areas in Norway ...