Blar i NTNU Open på forfatter "Leonardsen, Julie"
-
Assessment Policies in VET. Wicked Problems and Conflicting Expectations
Leonardsen, Julie; Fjørtoft, Henning (Journal article; Peer reviewed, 2021) -
Barne- og ungdomsarbeiderens posisjon i arbeidslivet
Myhre, Kine (Master thesis, 2024)Barne- og ungdomsarbeiderens posisjon i arbeidslivet: en kvalitativ studie om hvordan yrkesfaglærere kan bidra til å styrke faget og utdanningen de selv jobber med på vg2 barne- og ungdomsarbeider fag. I 2022 gikk ... -
Eleven som lærer - utvikling av elevaktive undervisningsopplegg i hestefag
Brodal, Siri Hjellum (Master thesis, 2023)Undervisning i yrkesfag må være yrkesrelevant. En av hovedutfordringene for yrkesfagene i dagens skole er å skape sammenheng mellom utdanningsinnholdet og elevenes behov for å utvikle kunnskap i yrket de vil utdanne seg ... -
The Five Faces of an Assessor: Conceptualizing the Enactment of Teacher Assessment Identity in Vocational Education and Training
Leonardsen, Julie; Utvær, Britt Karin Støen; Fjørtoft, Henning (Peer reviewed; Journal article, 2022)Teacher assessment practice is affected by a complex set of cognitive and affective traits, as well as institutional contexts. There is a dearth of research on sociocultural influences on teachers’ assessment identity. ... -
Hvordan kan ungdomsbedrift som undervisningsmetode bidra til et inkluderende læringsmiljø?
Hopstad, Leif Inge (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en del av masterstudiet i fag- og yrkesdidaktikk ved NTNU, og er bygget på en kvalitativ intervjustudie gjennomført ved en videregående skole i Trøndelag. Formålet med denne studien er å få en dypere ... -
Jakten på lærelysten En casestudie av feedback som læringsfremmende vurderingspraksis i helse- og oppvekstfag Masteroppgave i fag- og yrkesdidaktikk og lærerprofesjon, studieretning yrkesfag
Nyheim, Beathe (Master thesis, 2023)Yrkesfaglæreren er, som andre lærere, ansvarlige for å vurdere elevers læring og utvikling. Det krever god vurderingskompetanse. De må eksempelvis ha kunnskap om vurdering i egne yrkesfag og gi elever feedback på deres ... -
Kollegaveiledning i gruppe - "å lære å lære sammen"
Gjertsen, Anders Brune; Bævre, Christine Vollan (Master thesis, 2021)Som pedagog og i arbeidet med mennesker blir man aldri ferdig utlært, og dette gjelder også for trafikklærere. Våre erfaringer og vår tolkning av det vi ser er subjektive ifølge Inger Ulleberg (2018), og dette gjør at vi ... -
Kollegaveiledning i gruppe - "å lære å lære sammen"
Gjertsen, Anders Brune; Bævre, Christine Vollan (Master thesis, 2021)Som pedagog og i arbeidet med mennesker blir man aldri ferdig utlært, og dette gjelder også for trafikklærere. Våre erfaringer og vår tolkning av det vi ser er subjektive ifølge Inger Ulleberg (2018), og dette gjør at vi ... -
Kompetanseorientert opplæring i Vg1 Bygg- og anleggsteknikk
Sunde, Runar (Master thesis, 2024)Denne studien er et bidrag til kunnskapsutvikling innenfor det yrkesdidaktiske fagområdet for Bygg- og anleggsteknikk og handler om yrkesfaglærerens opplevelse av fenomenet yrkeskompetanse. Formålet med studien har vært å ... -
Kompetanseutvikling i Yrkesfaglig fordypning
Gjershaug, Svanhild; Rugelsjøen, Per Iver (Master thesis, 2022)Et av samfunnets viktigste prosjekter er å dekke etterspørselen etter kompetent arbeidskraft. Innenfor helse- og oppvekstsektoren er behovet for fagarbeidere økende, og skolens rolle etter innføring av fagfornyelsen har ... -
Kompetanseutvikling i Yrkesfaglig fordypning
Rugelsjøen, Per Iver; Gjershaug, Svanhild (Master thesis, 2022)Et av samfunnets viktigste prosjekter er å dekke etterspørselen etter kompetent arbeidskraft. Innenfor helse- og oppvekstsektoren er behovet for fagarbeidere økende, og skolens rolle etter innføring av fagfornyelsen har ... -
Lærelyst med digitale verktøy. En studie av hvordan bruk av digitale verktøy kan fremme lærelyst hos elever på Helse- og oppvekstfag
Sæther, Ingrid Beate (Master thesis, 2021)Lærelyst er et begrep som de siste årene stadig har dukket opp i sentrale styringsdokumenter for undervisningssektoren. Samtidig er det opp til enhver å selv fylle begrepet med innhold. Denne masteroppgaven i yrkesfagdidaktikk ... -
One size fits nobody: en casestudie av yrkesfaglæreres deltakelse i kompetanseutviklingsarbeid i videregående skole.
Leonardsen, Julie (Peer reviewed; Journal article, 2021)Vocational education and training (VET) teachers have a dual profession as teachers and vocational workers. Professional development projects in school must apply to both sides of their profession. However, VET teachers’ ... -
Sluttrapport - Yrkesfaglærerutdanning: Kvalitet i veiledning og vurdering
Smeplass, Eli; Leraand, Arve; Leonardsen, Julie; Hylander, Lene; Ramlo, Siri Husa; Hårberg, Jon Sverre; Engen, Dagrun Astrid Aarø; Strømmen, Sigrid Elise (Research report, 2022)I denne rapporten presenterer vi funn og refleksjoner knyttet til et utviklingsprosjekt ved yrkesfaglærerutdanningen i Trondheim. Vi har gjennom et semester hatt jevnlige møter hvor vi har diskutert erfaringer med veiledning ... -
Ungdom og hest - en kvalitativ studie av elevers opplevelse av livsmestring på vg2 hestefag
Lunnan, Marit (Master thesis, 2024)Tema for denne oppgaven er ungdom, hest og livsmestring i videregående opplæring. Oppgaven undersøker hestens betydning som pedagogisk ressurs på vg2 heste- og dyrefag. Studien peker på hvordan det er å være ungdom i dagens ... -
Yrkesretting av matematikk på Teknologi- og industrifag. En studie av matematikk- og programfaglærerens opplevelser.
Løseth, Helge Jostein (Master thesis, 2022)Temaet for denne oppgaven er yrkesretting av matematikkfaget for elver som går vg1 Teknologi og industrifag. Her tar jeg for meg hvorfor fokuset på yrkesretting av fellesfagene stadig har blitt tydeligere de siste par ...