Hvordan kan ungdomsbedrift som undervisningsmetode bidra til et inkluderende læringsmiljø?
Master thesis
Date
2022Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3826]
Abstract
Denne masteroppgaven er en del av masterstudiet i fag- og yrkesdidaktikk ved NTNU, og er bygget på en kvalitativ intervjustudie gjennomført ved en videregående skole i Trøndelag. Formålet med denne studien er å få en dypere innsikt og forståelse av elevers subjektive opplevelse av det å føle seg inkludert i arbeidet med ungdomsbedrift. Denne studien har derfor en fenomenologisk tilnærming, da den forsøker å forstå sosiale fenomener ut fra deltakernes egne perspektiver og beskrive verden slik den oppleves av deltakerne. Primærdataene er av kvalitativ art, og baserer seg på enkeltintervjuer av tre elever som går vg2 tømrer, og en lærer. Hovedfunnene er delt inn i temaer som var fremtredende i studien og som kategoriseres som: motivasjon, læringsutbytte, tilpassing og tilrettelegging, språklige utfordringer og klassemiljø.Problemstillingen danner utgangspunktet for studien. Denne er som følger: Hvordan kan ungdomsbedrift som undervisningsmetode bidra til et inkluderende læringsmiljø? Oppgavens teoretiske forankring bygger på tidligere forskning rundt fenomenet ungdomsbedrift, samt teori som bygger opp under temaene i hovedfunnene i denne studien.Elevene og læreren som har deltatt i dette forskningsprosjektet forteller om hvordan de jobber med ungdomsbedrift, hvordan undervisningsopplegget blir lagt opp i løpet av skoleåret, samt hva som motiverer elevene i arbeidet. Ut ifra denne studien og de funnene som kom til syne, vil jeg konkludere med at ungdomsbedrift som undervisningsmetode kan være inkluderende for en elevgruppe, mens den kan virke ekskluderende for en annen. Ulike tiltak som kan bidra til å endre på dette blir drøftet i slutten av denne studien.