Sluttrapport - Yrkesfaglærerutdanning: Kvalitet i veiledning og vurdering
Smeplass, Eli; Leraand, Arve; Leonardsen, Julie; Hylander, Lene; Ramlo, Siri Husa; Hårberg, Jon Sverre; Engen, Dagrun Astrid Aarø; Strømmen, Sigrid Elise
Research report
Submitted version
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2988093Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne rapporten presenterer vi funn og refleksjoner knyttet til et utviklingsprosjekt ved yrkesfaglærerutdanningen i Trondheim. Vi har gjennom et semester hatt jevnlige møter hvor vi har diskutert erfaringer med veiledning av en gruppe studenter gjennom deres skriveprosess og diskutert kvalitet i veiledning, vurdering og akademisk skriving i et tverrfaglig yrkesfaglig fellesskap. Gjennom denne prosessen har vi kartlagt vårt eget arbeid på en systematisk og utviklingsorientert måte, og viser hvordan vi bruker dette fellesskapet som en del av kvalitetssikringen av utdanningens innhold og organisering. Vi har vært opptatte av å belyse arbeidet vi gjør gjennom fagarbeiderens møte med skriveopplæringen ved lærerutdanningen vi jobber ved, og hvordan vi i fellesskap jobber frem gode veiledningsstrategier knyttet til skriveopplæring. Analysene viser at utdannerne forholder seg til en sammensatt studentgruppe, og anvender en rekke etiske, profesjonelle og praktiske refleksjoner. Studentgruppen har svart på spørreskjema om emnets kvaliteter. De rapporterer at de er fornøyde med å være en del av et fellesskap, og at de opplever veiledningen de får gjennom arbeidet med akademisk skriving som relevant. I slutten av rapporten presenterer vi forslag for hvordan vi kan jobbe videre med systematisk kvalitetsarbeid i egen praksis for å sikre kvalitet i yrkesfaglærerutdanningen.