Blar i NTNU Open på tittel
Viser treff 83290-83309 av 100509
-
Spesialpedagogenes oppfatning av sin rolle i en skole for alle: Idealer, realiteter og belastninger
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2013:372, Doctoral thesis, 2013)I dybdeintervju formidler 11 spesialpedagoger hvordan de opplever arbeidet sitt. Studien tar sikte på å fremskaffe ny forståelse av spesialpedagogenes arbeid og arbeidsforhold i en skole med mål om inkludering. En overordnet ... -
Spesialpedagogens dilemmaer i profesjonsutøvingen: En kvalitativ intervjustudie
(Master thesis, 2012) -
Spesialpedagogens opplevelse av å støtte barn med autismespekterforstyrrelser i barnehagen
(Master thesis, 2017)Ved å gjennomføre fire kvalitative intervjuer av spesialpedagoger i barnehagen tar denne studien sikte på å fortelle om deres opplevelse av å støtte barn med autismespekterforstyrrelser før og under samarbeidet med ... -
Spesialpedagogens profesjonsidentitet: En kvantitativ studie av profesjonsidentiteten til spesialpedagoger
(Master thesis, 2013)I denne kvantitative studien er hovedmålet å undersøke om spesialpedagogen har en sterk eller svak profesjonsidentitet. For å studere dette, blir det tatt utgangspunkt i Deci og Ryans (2002) «Self-Determination Theory». ... -
Spesialpedagogens profesjonsutøvelse i barnehagen: En kvalitativ intervjustudie av hvordan spesialpedagogen opplever sin rolle i barnehagen
(Master thesis, 2013)Denne studien tar for seg spesialpedagogens opplevelse av egen rolle i møte med føringer for profesjonsutøvelsen. I tillegg til at spesialpedagogikk er et sammensatt fagfelt, eksisterer det få konkrete føringer for hvem ... -
Spesialpedagogens rolle i BUP
(Master thesis, 2020)I denne masteroppgaven undersøkes det spesialpedagogiske feltet nærmere i sammenheng med rollen spesialpedagoger har i barne- og ungdomspsykiatrien (BUP). Studien undersøker mer spesifikt spesialpedagogers beskrivelse av ... -
Spesialpedagogens rolle i dagens skole: En kvalitativ intervjustudie
(Master thesis, 2011) -
Spesialpedagogers arbeid med begrepsforståelse for barn med språkvansker
(Master thesis, 2023)Store deler av hverdagen til et barn omhandler lek, utforsking og samhandling. Å utvikle språket er derfor noe av det viktigste et barn lærer. Vi bruker språket for å kommunisere, dele egne meninger og tanker, og for å ... -
Spesialpedagogers erfaringer knyttet til organiseringen av en inkluderende spesialundervisning
(Master thesis, 2020)I denne kvalitative studien har jeg intervjuet spesialpedagoger på tre ulike skoler. Formålet var å få innblikk i deres synspunkter og erfaringer knyttet til hvordan spesialundervisningen er organisert for å ivareta en ... -
Spesialpedagogers rolle og praksis innenfor rammen av TIL-modellen - En kvalitativ intervjustudie om hvordan fire spesialpedagoger oppfatter sitt arbeid i lys av TIL-modellens inkluderingspotensial
(Master thesis, 2018)Temaet for denne kvalitative intervjustudien er spesialpedagogers oppfatning av deres arbeid innenfor rammen av TIL-modellen, med fokus på hvordan det kan tilrettelegges for inkludering. TIL-modellen er en praktisk-didaktisk ... -
Spesialpedagogikk i fellesskap
(Master thesis, 2023)Dette er en studie som har brukt en flermetodisk kvalitativ metode for å fange beskrivelser av fire montessorielevers opplevelser i skolen. Prosjektet har en medvirkningsorientert tilnærming, som legger til rette for å ... -
Spesialpedagogisk digital kompetanse - En intervjustudie med fire lærere og spesialpedagoger om digitale læremidler og elever med lese- og skrivevansker
(Master thesis, 2017)Denne studien tar sikte på å få innsikt i lærere og spesialpedagogers erfaringer, opplevelser og tanker rundt hvordan digitale læremidler brukes i skolen i dag, om bruk av digitale læremidler i undervisninga på noen måte ... -
Spesialpedagogisk hjelp til barn med sosiale og emosjonelle vansker i barnehagen
(Master thesis, 2016)Denne studien har spesialpedagogisk hjelp til barn med sosiale og emosjonelle vansker i barnehagen som tema. Problemstillingen for forskningen er; Hvordan opplever spesialpedagoger sitt arbeid med barn med sosiale og ... -
Spesialsykepleiere som arbeider med kritisk syke barn sin erfaring med sykepleiefaglig veiledning og kollegastøtte
(Master thesis, 2022)Sammendrag Bakgrunn: Tidligere studier viser at spesialsykepleiere som arbeider med akutt kritisk syke barn har en krevende arbeidshverdag, og at det kan føre til arbeidsrelatert stress og utbrenthet. Studier viser at ... -
Spesialundervisning i en inkluderende skole
(Master thesis, 2021)I styringsdokumenter, lærerutdanningen, ute i praksis og i media hører man mye snakk om at lærere og andre ansatte ved skolen skal sette barnets beste i fokus, de skal legge til rette for barnets beste og drive en inkluderende ... -
Spesialundervisning i grunnskolen - En kvalitativ intervjustudie av tre lærers arbeid med spesialundervisning
(Master thesis, 2019)I denne oppgaven rettes søkelyset mot lærere som gjennomfører spesialundervisning og deres støtte i det spesialpedagogiske feltet. Spesialundervisning har i mange år vært under debatt og det har i senere tid dessverre vist ... -
Spesialundervisning og inkluderende felleskap
(Master thesis, 2023)Tema for denne oppgaven er spesialundervisning og hvordan den fungerer sett opp mot tilpasset opplæring. Inkludering har en sentral rolle i flere politiske styringsdokument. Det kommer ikke frem hvordan dette skal utføres ... -
Spesialundervisning – skolens dårlige samvittighet? En kvalitativ undersøkelse av skolens arbeid med spesialundervisning.
(Master thesis, 2023)Sammendrag Denne kvalitative studien undersøker hvordan skolen arbeider med spesialundervisning. Undersøkelser har vist at elever som mottar spesialundervisning møter lavere læringstrykk, lavere forventninger og enklere ... -
Spesifikke språkvansker i barnehagen - En kvalitativ studie av tre spesialpedagogers opplevelse av å arbeide med barn som har spesifikke språkvansker i barnehagen
(Master thesis, 2017)Formål og problemstilling Jeg ønsker å se nærmere på hvordan det er for spesialpedagoger i barnehagen å arbeide med barn som har spesifikke språkvansker. Med bakgrunn i dette har jeg utformet forskningsprosjektet ...