Spesialundervisning og inkluderende felleskap
Description
Full text not available
Abstract
Tema for denne oppgaven er spesialundervisning og hvordan den fungerer sett opp mot tilpasset opplæring. Inkludering har en sentral rolle i flere politiske styringsdokument. Det kommer ikke frem hvordan dette skal utføres eller organiseres. Stortingsmelding 6 sier at med bedre kvalitet på den ordinære undervisningen, skal gi mindre behov for spesialundervisning. Dette med å være tett på, tidlig innsats og inkluderende felleskap.
Målet med oppgaven min er å se hvordan en liten organisasjon gjennomfører spesialundervisningen, undersøke hvordan elevene opplever spesialundervisningen og hvordan lærere legger opp til spesialundervisning i forhold til inkluderings prinsippet. Jeg vil legge vekt på tilpasset opplæring, sakkyndig vurderinger, individuelle opplæringsplaner og felleskap.
Jeg ønsker å belyse studie mitt gjennom denne problemstilling:
«Hvordan kvaliteten på spesialundervisning er med tanke på inkluderende felleskap og tilpasset opplæring?»
Forskningen min har en kvalitativ tilnærming der jeg søker etter forståelsen av sosiale fenomener med nær kontakt med deltagerne i feltet mitt enten ved intervju eller observasjon. Respondentene er tre lærere og en fagarbeider som gjennom sin jobb som lærer og fagarbeider gjennomfører spesialundervisning for flere ulike elever. The theme of this assignment is special education and how it functions in relation to adapted teaching. Inclusion plays a central role in several policy documents, yet the specifics of its implementation and organization are not clearly outlined. Stortingsmelding 6 (The country`s parlament report no 6.) states that improved quality in regular education should result in a reduced need for special education. This involves being closely involved, early intervention, and fostering an inclusive community.
The aim of my assignment is to examine how a small organization implements special education, explore how students experience special education, and understand how teachers incorporate special education in line with the principle of inclusion. I will emphasize adapted teaching, expert assessments, individualized education plans, and community. I intend to shed light on my study through the following research question: "How is the quality of special education in terms of inclusive communities and adapted teaching?"
My research takes a qualitative approach, where I seek an understanding of social phenomena through close contact with participants in my field, either through interviews or observations. The respondents include three teachers and a support worker who, through their roles, implement special education for various students.