Blar i NTNU Open på tittel
Viser treff 55969-55988 av 100788
-
Lærerne i den digitale skolen
(Master thesis, 2021)Denne studien fokuserer på å få en dypere forståelse for lærernes opplevelser og erfaringer av den digitale skolen under nedstengningen i koronapandemien. Med utgangspunkt i disse opplevelsene, diskuteres potensielle ... -
Lærernes arbeid med arter i nærmiljøet.
(Bachelor thesis, 2022) -
Lærernes bruk av digitale kartressurser
(Bachelor thesis, 2021)I denne forskningsoppgaven har jeg tatt for meg lærerens bruk av digitale kartressurser i skolesammenheng, og har i den anledningen benyttet meg av kvalitativt intervju, og intervjuet tre lærere fra praksisskolen jeg var ... -
Lærernes bruk av modeller i naturfagsundervisningen.
(Bachelor thesis, 2022) -
Lærernes forestillinger om de andre : en undersøkelse av samfunnsfaglæreres oppfatninger til spørsmål om befolkningsvekst og utvikling
(Master thesis, 2016)This thesis is the second part of a research project named “The conception of the others” following up its predecessor, which dealt with students’ attitude towards the population in developing countries, with a new focus ... -
Lærernes forventninger til elever med spesialpedagogiske behov: En kvantitativ studie av spesialpedagogiske kategoriers effekt på lærernes forventninger
(Doctoral theses at NTNU;2021:48, Doctoral thesis, 2021)Sammendrag Utgangspunktet i denne avhandlingen er dilemmaet omkring identifisering av spesialpedagogiske behov hos elever. Spesialpedagogiske kategorier som benyttes kan medføre at læreren får lavere forventninger til ... -
Lærernes perspektiv på sentrale lederferdigheter hos leder
(Master thesis, 2022)Sammendrag Denne masteroppgaven belyser følgende problemstilling: «Hvilke lederferdigheter mener lærerne er sentrale hos leder, for å fremme lærernes læring?» I Stortingsmelding nr. 28, Stortingsmelding nr. 30, NOU 2015: ... -
Lærernes perspektiv på sentrale lederferdigheter hos leder
(Master thesis, 2022)Sammendrag Denne masteroppgaven belyser følgende problemstilling: «Hvilke lederferdigheter mener lærerne er sentrale hos leder, for å fremme lærernes læring?» I Stortingsmelding nr. 28, Stortingsmelding nr. 30, NOU 2015: ... -
Lærernes rolle i yrkesrettet norskopplæring - En kvalitativ studie av lærernes kunnskapsutvikling
(Master thesis, 2017)Tittelen på denne masterstudien er Lærernes rolle i yrkesrettet norskopplæring - en kvalitativ studie av lærernes kunnskapsutvikling. Mitt utgangspunkt for å studere hvordan lærere i yrkesrettet norskopplæring utvikler sin ... -
Lærernes utdanning og kunnskap, og deres holdninger til undervisning av samfunnskunnskap i et kritisk danningsperspektiv
(Doctoral theses at NTNU;2017:27, Doctoral thesis, 2017)Sammendrag Drivkraften bak dette avhandlingsarbeidet har vært å bidra med kunnskap som kan føre til en bedre forvaltning av samfunnskunnskapens tema i grunnskolen. Det blir særlig argumentert for å ivareta det kritisk ... -
Lærerperspektiver på innføringen av demokrati og medborgerskap som tverrfaglig tema
(Master thesis, 2022)Denne samfunnsdidaktiske studien omhandler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap i den norske skole. Studiens problemstilling er: Hvordan har opplevelsen av innføringen av det tverrfaglige teamet demokrati og ... -
Lærerprofesjonalitet - Et puslespill med faglige, pedagogiske og sosiale brikker
(Master thesis, 2014) -
Lærerprofesjonen i møte med livsmestring
(Master thesis, 2021)Masterstudien er gjennomført på bakgrunn av et sterkt engasjement for å utforske kontaktlærerrollen i møte med livsmestring. Livsmestring inngår i det nye tverrfaglige tema «folkehelse og livsmestring», og det er en valgt ... -
Lærerrollen i psykologisk helsefremmende arbeid for ungdom: En refleksiv tematisk analyse av læreres opplevelser satt i kontekst
(Master thesis, 2023)Skolen er en sentral arena for å skape god psykisk helse hos ungdom. Ungdom med god psykisk helse opplever større livskvalitet og livsutfoldelse, og har større sjanse for å bli mestrende og bidragsytende voksne (Uthus, ... -
Lærerrollen i psykologisk helsefremmende arbeid for ungdom: En refleksiv tematisk analyse av læreres opplevelser satt i kontekst.
(Master thesis, 2023)Skolen er en sentral arena for å skape god psykisk helse hos ungdom. Ungdom med god psykisk helse opplever større livskvalitet og livsutfoldelse, og har større sjanse for å bli mestrende og bidragsytende voksne (Uthus, ... -
Lærerrollen og psykisk helse i skolen
(Master thesis, 2023)Sammendrag Temaet for denne studien er lærerrollen og psykisk helse i skolen. Formålet med studien er å få innsikt i lærernes tanker om egen rolle og hvordan man møter elever med psykiske vansker. Studien har også søkelys ... -
Lærers opplevelser og erfaringer av relasjon til elever med utagerende atferd
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaver er å få frem lærerens stemme i forhold til erfaringer og opplevelser med utagerende atferd. Utagerende atferd er et kjent problem i skolen, som blir mye omtalt. Lærerstemmen kommer ikke ... -
Lærers vurdering av relasjonen mellom lærer og elev: Er det forskjell i lærers vurdering av relasjonen til elever med og uten alvorlige atferdsvansker?
(Master thesis, 2013)I denne masteroppgaven har det vært undersøkt om det er forskjell i lærerens vurdering av relasjonen (vurdert gjennom nærhet og konflikt) til elever med og uten atferdsvansker. Som verktøy for datainnsamlingen ble det ... -
Lærerstudenten som leser - en undersøkelse av litterære erfaringer hos en gruppe norske og svenske lærerstudenter
(Peer reviewed; Journal article, 2016)I denne artikkelen presenteres en studie av hvilke litterære erfaringer en gruppe svenske ognorske lærerstudenter har ved inngangen til lærerstudiet. Forfatterne har flere a ̊rs erfaring medlitteraturundervisning ...