Blar i NTNU Open på tittel
Viser treff 55989-56008 av 100781
-
Lærerstudenters profesjonelle utforming: Et diskursorientert bidrag til forståelse av studenters selvutforming gjennom lærerutdanning
(Doktoravhandlinger ved NTNU,;2015:236, Doctoral thesis, 2017)Denne studien søker innsikt i lærerstudenters profesjonelle utforming innenfor en statlig norsk høgskole. I arbeidet kartlegges rådende diskurser blant studenter som er under utdanning, og studien søker innsikt i hvordan ... -
Lærerstøtte i fleksibel, nettbasert undervisning
(Master thesis, 2024)Høyere yrkesfaglig utdanning (fagskole) er en praksisnær og arbeidslivsrelevant utdanning som bygger på yrkesfaglig kompetanse. I tråd med Regjeringens strategi for fleksibel og desentralisert utdanning, satses det i ... -
Lærerstøtte og elevers Well-Being
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven har vært å se på hvilke sammenhenger det er mellom lærerstøtte og elevers indre motivasjon, trivsel og selvverd. Jeg har fått bruke data som forskningsgruppen ³Livet i skolen´ ved NTNU ... -
Lærerteamet som samarbeidsarena : en kvalitativ studie av læreres samarbeidsoppgaver i team
(Master thesis, 2015)Temaet for denne masteroppgaven er lærernes samarbeid i team. Jeg har gjennom undersøkelsen søkt å finne svar på hvilke arbeidsoppgaver lærerne løser i fellesskap, og hva som påvirker deres prioriteringer. Jeg har også ... -
Lærerutdannerens profesjonsforståelse: en innfallsvinkel til å profesjonalisere lærerutdannerfeltet
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Hva er lærerutdannerens ekspertise og mandat – og hvem avgjør det? I denne artikkelen foreslås profesjonsforståelse som en tilnærming til å kvalifisere og profesjonalisere lærerutdannerpraksis, og som et refleksjonsverktøy ... -
Lærerutdanneres profesjonelle utvikling
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Mens læreres profesjonelle utvikling jevnlig har blitt behandlet i forskningslitteraturen, er interessen for lærerutdanneres utvikling av nyere dato. Å være lærerutdanner beskrives som en kompleks rolle der en både skal ... -
Læresituasjoner i pleie- og omsorgstjenesten i kommunen: Studentevaluering
(Høgskolen i Gjøviks rapportserie, Research report, 2006)Denne rapporten er basert på studentevalueringer fra Prosjekt ”Læresituasjoner i pleie og omsorgstjenesten i kommunen.” Dette var et delprosjekt under ”Geriatri fra 1 til 3” som hadde til hensikt å fokusere på geriatri ... -
Læreverkenes rolle i naturfagets utforskende prosesser
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne studien er å undersøke i hvilken grad lærebøker i naturfag legger opp til at det kan jobbes utforskende gjennom oppgavene og aktivitetene som inkluderes i lærebøkene. For å kunne besvare problemstillingen, ... -
Læring "i lag" - En kvalitativ undersøkelse om individuell utvikling i fysisk aktivt samspill på folkehøgskole
(Master thesis, 2021)Denne oppgaven handler om hvilke erfaringer elever i folkehøgskolen har med sosial læring og utvikling av sosial kompetanse gjennom fysisk aktivitet i grupper. Problemstillingen som utforskes er: «Hvordan erfarer elever i ... -
Læring av skredsikkerhet i vinterfjellet – en analyse av læring på skredkurs
(Bachelor thesis, 2020)Vintersesongen 2018/2019 døde 13 mennesker av snøskred (Aasen, 2019). Flere mener at opp mot 90 prosent av ulykkene skyldes menneskelige feilvurderinger (Atkins, 2000; Tremper, 2018). Det er i dag mange aktører som tilbyr ... -
Læring av uønskede hendelser Avvikssystemet som et verktøy for erfaringstilbakeføring
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven er skrevet i samarbeid med Glencore Nikkelverk og vil redegjøre for hvordan ansatte oppfatter avvikssystemet og hvordan bedriften benytter innmeldte avvik til erfaringstilbakeføring. Rapportering av ... -
Læring etter hendelser i bygg- og anleggsbransjen
(Master thesis, 2017)Et viktig element i det ulykkesforebyggende arbeidet hos organisasjoner er å nyttiggjøre seg av erfaringer fra tidligere hendelser for å forhindre gjentakelse av liknende hendelser i fremtiden. De siste årene har derfor ... -
Læring gjennom det taktile
(Bachelor thesis, 2020)I denne oppgaven skal jeg undersøke hvordan man kan bruke dramapedagogikk til å bearbeide, og utdype/ utvide en teaterforestillings sanselige materiale. Oppgaven er besvart og basert på to fremgangsmåter. Den første ... -
Læring gjennom refleksjon - en studie av debriefing etter simulatortrening
(Master thesis, 2013) -
Læring gjennom studentaktive læring- og undervisningsformer ved høyere utdanning
(Master thesis, 2022)Bakteppet for denne masteroppgaven er studentaktive lærings- og undervisningsformer ved høyere utdanning. Formålet er å sette søkelyset på læringsassistenters opplevelser rundt det å skulle legge til rette for læring hos ... -
Læring i en ny arbeidshverdag - En Q-metodologisk studie om opplevelsen av læring i et arbeidsliv preget av både fysiske og digitale møteplasser
(Master thesis, 2023)Denne studien handler om læring i arbeidslivet, med fokus på den nye arbeidshverdagen som oppsto i kjølvannet av koronapandemien. I dagens arbeidsliv skjer det sosiale samspillet mellom ansatte både fysisk og digitalt. ... -
Læring i et flerkulturelt arbeidsmiljø
(Master thesis, 2011)Denne oppgaven er en kvalitativ studie om læring i et flerkulturelt læringsmiljø, ut fra et sosiokulturelt perspektiv. Dette perspektivet er godt egnet til å studere sosiokulturelle forhold, slik som innvandring. Spesifikk ... -
Læring i friluftslivsundervisning
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgåva er elevars læring i friluftslivsundervisning. Tidlegare forsking av læring i friluftsliv har i stor grad tatt føre seg spørsmål om kva elevar lærer og kva denne kunnskapen fører med seg. Denne ... -
Læring i kunnskapsorganisasjoner
(Bachelor thesis, 2021)Denne oppgaven tar sikte på å beskrive hvordan kunnskap utvikles, deles og forankres i en innovativ kunnskapsorganisasjon. Undersøkelsen er gjennomført som en enkeltcase-studie og datamaterialet bygger på både observasjoner ...