Blar i NTNU Open på tittel
Viser treff 55949-55968 av 100781
-
Læreres tilrettelegging for tilpasset opplæring og inkludering
(Master thesis, 2018)Innledning og problemstilling: Statistikk fra Statistisk sentralbyrå (2017) viser at bare 59 % av elever i yrkesfaglig utdanningsprogram fullfører i løpet av fem år. I tillegg trekker Nordahl et al. (2018) frem i rapporten, ... -
Læreres undervisningspraksiser og mestringsforventning i argumentasjon En kvantitativ studie av barneskolelæreres ståsted knyttet til argumentasjon i undervisningen
(Master thesis, 2021)Denne studien ble gjennomført innenfor prosjektet CriThiSE (Critical Thinking in Sustainability Education). Kritisk tenkning regnes som en av fremtidens kompetanser, som elevene trenger for å diskutere problemstillinger ... -
Læreres utdanning– et arbeid med personlig språkbruk
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2009:133, Doctoral thesis, 2009) -
Læreres vekting av uteskolens innhold
(Bachelor thesis, 2022) -
Læreres vektlegging av ulike aspekter ved demokrati- og medborgerskapsopplæring
(Master thesis, 2023)Da den nye læreplanen LK20 ble innført i norske klasserom høsten 2020, var det med et tilsynelatende økt fokus på demokrati og medborgerskap. Sammen med bærekraftig utvikling og folkehelse og livsmestring utgjør disse de ... -
Læreres yrkesutøvelse i dagens kontekst - En kvalitativ studie av hvordan lærere opplever betydningen av dagens kontekst i sin yrkesutøvelse
(Master thesis, 2015)Andy Hargreaves og Ivor Goodson (2003) plasserer læreryrket i sentrum av samfunnsutviklingen og sier at «Teachers are the midwives of the knowledge society». Med utgangspunkt i lærernes avgjørende rolle for samfunnets ... -
Lærerhjerte
(Bachelor thesis, 2019)Temaet for denne bacheloroppgaven er barneomsorg, og problemstillingen fokuserer på hvordan lærere forholder seg til elevers omsorgssituasjon, og eventuelt omsorgssvikt. I tillegg har jeg en underproblemstilling som fokuserer ... -
Lærermangel og arbeidsledighet: En paneldataanalyse av effekten av arbeidsledighet på lærermangel i grunnskolen
(Master thesis, 2023)Lærere med kompetanse er av betydning for å sikre kvaliteten på undervisningen i grunnskolen. Imidlertid har vi en utfordring på skoler i norske kommuner med mangel på formelt kvalifiserte lærere. Denne masteroppgaven ... -
Lærermangel og arbeidsledighet: En paneldataanalyse av effekten av arbeidsledighet på lærermangel i grunnskolen
(Master thesis, 2023)Lærere med kompetanse er av betydning for å sikre kvaliteten på undervisningen i grunnskolen. Imidlertid har vi en utfordring på skoler i norske kommuner med mangel på formelt kvalifiserte lærere. Denne masteroppgaven ... -
Lærermotivasjon i kroppsøving
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker kroppsøvingslæreres motivasjon, med fokus på deres tilfredsstillelse av grunnleggende psykologiske behov og autonome motivasjon. Forskning viser at kroppsøvingslæreres motivasjon blir påvirket ... -
Lærermotstand i Norge under andre verdenskrig
(Bachelor thesis, 2021)Denne oppgaven tar for seg motstanden norske lærere utførte mot den nye skolepolitikken som Nasjonal Samling la ut for dem etter partiet fikk politisk makt 25. september 1940 som følge av den tyske okkupasjonen under andre ... -
Lærerne i den digitale skolen
(Master thesis, 2021)Denne studien fokuserer på å få en dypere forståelse for lærernes opplevelser og erfaringer av den digitale skolen under nedstengningen i koronapandemien. Med utgangspunkt i disse opplevelsene, diskuteres potensielle ... -
Lærernes arbeid med arter i nærmiljøet.
(Bachelor thesis, 2022) -
Lærernes bruk av digitale kartressurser
(Bachelor thesis, 2021)I denne forskningsoppgaven har jeg tatt for meg lærerens bruk av digitale kartressurser i skolesammenheng, og har i den anledningen benyttet meg av kvalitativt intervju, og intervjuet tre lærere fra praksisskolen jeg var ... -
Lærernes bruk av modeller i naturfagsundervisningen.
(Bachelor thesis, 2022) -
Lærernes forestillinger om de andre : en undersøkelse av samfunnsfaglæreres oppfatninger til spørsmål om befolkningsvekst og utvikling
(Master thesis, 2016)This thesis is the second part of a research project named “The conception of the others” following up its predecessor, which dealt with students’ attitude towards the population in developing countries, with a new focus ... -
Lærernes forventninger til elever med spesialpedagogiske behov: En kvantitativ studie av spesialpedagogiske kategoriers effekt på lærernes forventninger
(Doctoral theses at NTNU;2021:48, Doctoral thesis, 2021)Sammendrag Utgangspunktet i denne avhandlingen er dilemmaet omkring identifisering av spesialpedagogiske behov hos elever. Spesialpedagogiske kategorier som benyttes kan medføre at læreren får lavere forventninger til ...