Blar i NTNU Open på forfatter "Moen, Torill"
-
En kvalitativ intervjustudie av hvordan tre lærere erfarer og opplever å undervise i en ordinær klasse hvor det også går minoritetsspråklige elever
Bomo, Anette Devik (Master thesis, 2019)Formålet med denne studien er få innsikt i og forståelse av hvordan et utvalg lærere erfarer og opplever å undervise i en ordinær klasse, hvor det også går minoritetsspråklige elever. I studien søker jeg lærernes perspektiver, ... -
En kvalitativ intervjustudie om rektors opplevelse av å delta i en arbeidsgruppe med lærere og PP-rådgiver i en av Samhandlingsprosjektets forsøkskommuner
Johnsen, Anita (Master thesis, 2012) -
En kvalitativ studie av relasjon mellom en lærer og en elev med spesielle behov i en ordinær klassekontekst
Sæther, Marit-Johanne (Master thesis, 2013) -
En mikroetnografisk studie av en lærers praksis og refleksjoner knyttet til et barn med innagerende atferd
Elvsrud, Anne Marte Ringen (Master thesis, 2011) -
Et trygt psykososialt skolemiljø - en intervjustudie av rektorers tanker om skolens arbeid mot mobbing
Ollestad, Sindre (Master thesis, 2018)Mobbing er en stor utfordring skolen må forholde seg til hver dag, og mange elever opplever dessverre å bli utsatt for krenkelser i løpet av sin tid på skolen. Dette aktualiserer hvorfor forskningsmiljøet og skolen bør ... -
For å kunne forebygge må vi vite elevenes historie
Strand, Anniken (Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven undersøker hvordan tre lærere erfarer og opplever forebygging av sosioemosjonelle vansker i begynneropplæringen. Formålet med denne studien er å få en bredere forståelse basert på informantenes opplevelse ... -
For tidlig fødte barns faglige og sosiale utfordringer: En litteraturstudie
Aarø, Mona Rognan (Master thesis, 2011)Bakgrunn, formål og problemstilling: I Norge er ca. 7,5 % av alle fødsler premature, et omfang på ca. 4400 barn per år. Forskning på prematuritet har stadfestet en økt risiko for skolefaglige vansker hos for tidlig fødte ... -
Forebygging av emosjonelle vansker hos barn og unge
Grannes, Miriam Haugum (Master thesis, 2020)I denne kvalitative studien utforsker jeg problemstillingen «Hvordan tenker seks barnehageansatte at barnehagen kan arbeide for å motvirke at barn og unge utvikler emosjonelle vansker?». Studiens overordnede hensikt har ... -
Forebygging av problematferd
Kjesbu, Emilie Holthe; Konradsen, Thea Martine (Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven handler om forebygging av problematferd i skolen. Formålet har vært å få økt kunnskap om hvordan en kontaktlærer håndterer og reflekterer rundt arbeidet med forebygging av problematferd i klasserommet. ... -
Gode lærer-elevrelasjoner: En tilnærming til temaet livsmestring i skolen?
Moen, Torill (Chapter, 2020) -
Hva vektlegger lærere i en spesialskole i sitt arbeid med barn og ungdom med depresjoner?: En kvalitativ intervjustudie
Riseth, Stine (Master thesis, 2012) -
Hvilke erfaringer har tre leseveiledere med verktøyet Systematisk Observasjon av Lesing (SOL) på sin skole - En kvalitativ studie
Brønstad Pedersen, Hege Irene (Master thesis, 2018)Hensikten med denne studien har vært å belyse tre leseveilederes erfaringer med verktøyet Systematisk Observasjon av Lesing (SOL). Studiens problemstilling har vært: Hvilke erfaringer har tre leseveiledere med verktøyet ... -
Hvordan hjelpe og støtte elever med problematferd? En kvalitativ intervjustudie av hvordan tre ressurslærere på ungdomstrinnet reflekterer over hvordan de hjelper og støtter elever med problematferd
Osen, Monika (Master thesis, 2017)Formålet med denne masteroppgaven har vært å se på hvordan ressurslærere reflekterer over hvordan de hjelper og støtter elever med problematferd i skolen. For å undersøke deres erfaringer benyttet jeg meg av kvalitativ ... -
Hvordan opplever og erfarer tre rådgivere i Pedagogisk-Psykologisk Tjeneste utredning av minoritetsspråklige barn og hvordan opplever de testene som de benytter i sine utfordringer
Sørgård, Trine Selnes (Master thesis, 2017)I denne studien har jeg satt søkelyset på Pedagogisk Psykologisk Tjeneste (PPT) og utredning av minoritetsspråklige barn. Deltagerne er 3 rådgivere fra PPT og målet har vært å få fram rådgivernes egne opplevelser innen ... -
Hvordan oppleves skolehverdagen når man har en bror eller søster med Downs Syndrom på samme skole?: En kvalitativ intervjustudie
Bårnås, Anette Stanwick (Master thesis, 2011) -
Immediate and direct links from university course content to participants’ work practice: A study of Norwegian educational-psychological counsellors’ reflection logs in a post-graduate education program
Sølvberg, Astrid Margrethe; Moen, Torill; Rismark, Marit; Tveit, William Arne (Peer reviewed; Journal article, 2019)This study explores reflection logs produced by course participants during a postgraduate university course arranged for Norwegian educational psychology counsellors. A grounded theory approach revealed that “useful” was ... -
Individ- og systemrettet arbeid i PPT - er det behov for en alternativ begrepsbruk og forståelse?
Moen, Torill (Journal article; Peer reviewed, 2018)Med utgangspunkt i en mors innlegg i Adresseavisen, november 2016, settes søkelyset på individ- og systemrettet arbeid i pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT). Nasjonale myndigheter har gjennom flere år oppfordret PPT til ... -
Inkludering i grunnskolen
Smestad, Bernt (Master thesis, 2020)Temaet for denne masterstudien er «inkludering i grunnskolen». Jeg ønsket å analysere fremstillingen av inkluderingsprinsippet i sentralpolitiske styringsdokumenter, fordi statlig styring setter premissene for skolens ... -
Inkludering i klasserommet En kvalitativ studie av lærerens refleksjoner over inkludering på klasseromsnivå
Hoff, Nina Sørensen (Master thesis, 2022)Tema for denne masterstudien er inkludering på klasseromsnivå. Formålet med studien er å bidra med økt kunnskap til et forskningsfelt som ikke er så utbredt i Norge. Til tross for at inkludering i norsk skolesammenheng er ...