Blar i NTNU Open på forfatter "Moen, Torill"
-
«Jeg hadde forventninger om å få råd» : En kvalitativ intervjustudie av tre læreres opplevelse av å delta i et prosjekt med overordnet målsetning om styrket samhandling mellom skole og PPT
Fjellstad, Marianne Hveding (Master thesis, 2012)Fokuset for denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan lærere opplevde samhandlingen i et reflekterende team og om de opplevde samhandlingen som relevant for praksis. Det reflekterende team, som lærerne deltok i var ... -
”Jeg har jo lyst til å vise han at jeg ser han”: En kvalitativ intervjustudie av hva tre lærere legger vekt på i sin relasjon med elever som viser innagerende atferd
Rønning, Benedicte Stordal (Master thesis, 2014)Innagerende atferd er nesten like vanlig som utagerende atferd (Sørlie & Nordahl, 1998), likevel får utagerende atferd langt større oppmerksomhet i skolen (Nordahl, Manger, Sørlie, & Tveit, 2005). I denne studien har jeg ... -
Kids need to be seen: A Narrative Study of a Teacher's Inclusive Education
Moen, Torill (Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2004:117, Doctoral thesis, 2004) -
Lærer - elev - relasjonen: En kvalitativ studie av en lærer som underviser på vg1 yrkesfaglig studieretning
Bjørgen, Anita (Master thesis, 2017) -
Lærer-elev-relasjon: En klasseromstudie av en lærer og hennes elever på 4. trinn i grunnskolen
Furuhagen, Gunn-Jorid (Master thesis, 2017) -
Lærers opplevelser og erfaringer av relasjon til elever med utagerende atferd
Andersen, Siv Aasen (Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaver er å få frem lærerens stemme i forhold til erfaringer og opplevelser med utagerende atferd. Utagerende atferd er et kjent problem i skolen, som blir mye omtalt. Lærerstemmen kommer ikke ... -
«Nei, å gjøre mer av det du ikke kan? Det tror jeg ikke noe på»
Jensen, Liv A. (Master thesis, 2021)Denne kvalitative intervjustudien har som formål å få innsikt i læreres opplevelser, erfaringer og forståelse av sin rolle ved tilpasset opplæring i det ordinære klasserommet for elever med særskilte behov. Følgende ... -
Norske og danske PP-rådgiveres opplevelse av "utenfrastyring": En kvalitativ studie
Moen, Torill; Szulevicz, Thomas (Journal article; Peer reviewed, 2022) -
Overgang barnehage-skole for barn med særskilte behov - en systematisk litterturgjennomgang fra perioden 2015-2021
Festøy, Anne Randi Fagerlid; Berg, Karianne; Sæteren, Anne-Lise; Moen, Torill; Åmot, Ingvild (Peer reviewed; Journal article, 2023) -
Positiv lærer-elevrelasjon - En kvalitativ intervjustudie av tre læreres opplevelser og erfaringer
Wiseth, Jonas Schei (Master thesis, 2017)Denne studien utforsker følgende problemstilling, «Hvordan opplever og erfarer lærere relasjonen til elever med atferdsproblemer». I tillegg til problemstillingen er det noen forskningsspørsmål som ønskes å besvares, ... -
Rådgiverrollen i pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT): hvordan blir den forstått av PP-rådgivere?
Moen, Torill; Rismark, Marit; Sølvberg, Astrid Margrethe (Peer reviewed; Journal article, 2020)I denne studien rettes oppmerksomheten mot pedagogisk-psykologiske rådgivere i PPT og deres refleksjoner knyttet til hva rollen er og innebærer. Å løfte frem deres «stemmer» er vesentlig, da mange andre enn PP-rådgivere ... -
Reflekterende Team - En kvalitativ intervjustudie av PP-rådgivere sin opplevelser av et utviklingsprosjekt
Wettre, Lars Haakensen (Master thesis, 2012)Denne studiens tema er utviklingsarbeid. Jeg har undersøkt hvordan tre PP-rådgivere har opplevd å være med i et utviklingsprosjekt som omtales som reflekterende team. Dette teamet består av tre lærere, en assistent og ... -
Samarbeid mellom PP- rådgivere og lærere: En kvalitativ intervjustudie av to PP-rådgivers erfaringer med bruk av analysemodellen som redskap i samarbeidet
Andreassen, Line (Master thesis, 2017)Formålet med mitt studie var å undersøke hvordan PP-rådgivere erfarer og opplever bruken av analysemodellen i samarbeid med lærere. Samarbeidet mellom PP-rådgivere og lærere kan oppleves å være utfordrende. Undersøkelser ... -
Samarbeid mellom PP-tjeneste og skole - En kvalitativ studie om tanker, refleksjoner, opplevelser og erfaringer, tre PP-rådgivere har om samarbeid med skole
Sira, Helen Eggen (Master thesis, 2019)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan samarbeidet mellom tre PPrådgivere og skolen er. Hvordan oppleves samarbeidet for tre PP-rådgivere fra en PP-tjeneste og samarbeide med skole, og hva slags tanker og ... -
Samhandling mellom skole og PPT: En kvalitativ og kvantitativ studie fra et småskalaprosjekt i regi av Faglig Løft for PPT
Voll, Ane-Idun (Master thesis, 2012)Faglig Løft for PPT er et 4-årig modellforsøk som avsluttes i 2012. Etablering av prosjektet begrunnes i et behov for kompetanseheving hos PPT. Som en del av det større prosjektet Faglig løft for PPT er det etablert ... -
Sammen blir vi sterkere En kvalitativ studie av faglig samarbeid mellom to pedagoger i skolen og en PP-rådgiver angående en elev med særlige behov
Jørgensen, Gro Olden (Master thesis, 2023)Studiens tema er hvordan aktørene i et fagmøte opplever og erfarer samarbeidet rundt en elev med særlige behov. Formålet med prosjektet har vært å se nærmere på hvordan laget rundt eleven opplever at faglig samarbeid kan ... -
"Samtale er kanskje det viktigste virkemiddelet vi har": En kvalitativ intervjustudie av relasjonen mellom lærer og ungdom med atferdsvansker
Mjelva, Melissa Ibsen Fjørtoft (Master thesis, 2011) -
Sjå ka æ kan!: En kvalitativ studie av et barn med cochleaimplantat i lek med jevnaldrende i en barnehage
Døhl, Anita Nordgård (Master thesis, 2011) -
Spesialpedagogens rolle i BUP
Gudbrandsen, Kristina Tovås (Master thesis, 2020)I denne masteroppgaven undersøkes det spesialpedagogiske feltet nærmere i sammenheng med rollen spesialpedagoger har i barne- og ungdomspsykiatrien (BUP). Studien undersøker mer spesifikt spesialpedagogers beskrivelse av ...