Blar i NTNU Open på tittel
Viser treff 100414-100433 av 100872
-
Å bruke alles styrker kan flytte fjell
(Master thesis, 2021)Tidligere forskning har vist at tilbakemeldingskultur har sammenheng med ansattes engasjement, jobbtilfredshet, motivasjon og kreativitet. Samtidig kan organisasjoner bruke lang tid på å skape en kultur preget av ... -
Å bruke det man lærer til å lære noe annet. En kvalitativ studie som undersøker overføringsverdi fra talentsenteret til skolen med utgangspunkt i elever med stort læringspotensial
(Master thesis, 2022)Følgende studie har til hensikt å undersøke overføringsverdien mellom talentsenteret og skolen. Oppgaven tar utgangspunkt i eksisterende og relevant litteratur om elever med stort læringspotensial, samt Vygotskys (1978) ... -
Å bruke institusjonell etnografi til å utforske hvordan en helsetjenestereform møter praksis
(Chapter, 2023)Originally developed by the Canadian sociologist Dorothy E. Smith, institutional ethnography is an approach to research that aims to explore and challenge power relations in society. In Norway and the other Nordic countries, ... -
Å bruke Max MSP som kreativt verktøy til lyddesign og komposisjon
(Bachelor thesis, 2023)I dette bachelorprosjektet har eg hatt som mål om å utforska bruken av Max MSP som eit verktøy for generativ lyddesign og komposisjon. Gjennom prosjektet har eg undersøkt korleis dette opne nodesystemet kan forbetra og ... -
Å bruke seg selv terapeutisk - operasjonssykepleiers møte med pasienten
(Master thesis, 2010)NORSK: I et medisinsk miljø i stadig utvikling kombinert med informerte og opplyste operasjonspasienter som forventer høy faglig kvalitet på pleie og behandling skjer møtet mellom operasjonssykepleier og operasjonspasient. ... -
Å bryte med normen: Uvanlige kvinner i Venezia
(Bachelor thesis, 2018)I denne oppgaven tar jeg for meg de ulike faktorene som kan spille en rolle for at kvinner, i et ellers mannsdominert samfunn presterte å bli respekterte komponister og musikere. -
Å bryte mønstre: Forståelse av estetikkens verdi i pedagogisk virksomhet i barnehagen
(Master thesis, 2011)Masteroppgaven ”Å bryte mønstre: Forståelse av estetikkens verdi som pedagogisk virksomhet i barnehagen” utforsker hvordan barnehageansatte forstår estetikk i relasjon til pedagogisk arbeid i barnehagen. Bakgrunnen for ... -
Å bygge bro mellom multimodalitet og lyrikk i et estetisk perspektiv. En studie av tiendeklasseelevers tolkende teksskaping.
(Master thesis, 2021)Denne studien tar sikte på å gå inn i norskfagets ryggmarg, og forsøke å bygge bro mellom feltene multimodalitet og lyrikk. Foreningen skjer både med utgangspunkt i resepsjonsestetikk og ved et estetisk kunnskapssyn. Dette ... -
Å bygge for fremtiden - Eiendomsutvikleres fokus på tilpasningsdyktighet i nye boliger
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgavens formål er å kartlegge norske eiendomsutvikleres forståelse av og fokus på tilpasningsdyktighet i sine boligprosjekter, samt hvilke drivere og barrierer de mener at finnes for å bygge tilpasningsdyktige ... -
Å bygge mot strømmen. En sosio-teknisk studie av utslippsfrie bygge- og anleggsplasser
(Master thesis, 2021)Norge har forpliktet seg til å redusere 55% av landets klimagassutslipp sammenlignet med nivåer fra 1990. Byggebransjen er i denne sammenheng en viktig sektor fordi potensiale for å redusere klimagassutslipp er stort. ... -
Å bygge mot strømmen. En sosioteknisk studie av utslippsfrie bygge- og anleggsplasser.
(Master thesis, 2021)Norge har forpliktet seg til å redusere 55% av landets klimagassutslipp sammenlignet med nivåer fra 1990. Byggebransjen er i denne sammenheng en viktig sektor fordi potensiale for å redusere klimagassutslipp er stort. ... -
Å bygge på et skip i fart. Rehabiliteringstenkning i en diagnostisk kultur.
(Master thesis, 2009)NORSK: Overordnet hensikt er å bidra til at eldre sykehuspasienter med sammensatt sykdomsbilde får helsehjelp som står i forhold til sammensattheten. Målsetting er å integrere rehabiliteringstenking omkring pasienten. ... -
Å danse endring: Aktivisme i norsk samtidsdans - En undersøkelse av danseaktivisme ved Klimafestivalen §112 i Oslo 2014-2019
(Master thesis, 2019)Oppgaven undersøker aktivisme i norsk samtidsdans og hvordan danseaktivisme har tatt form ved Klimafestivalen §112 i Oslo fra 2014 til 2019. Perspektivet inntatt er performance praksis og teori i en ikke-institusjonell ... -
Å danse med motstanden – en fenomenologisk studie av rådgiveres opplevelser med å møte konflikt ved å bruke kreative og helhetlige tilnærminger
(Master thesis, 2021)Menneskers ulikhet gir grunnlag for konflikt. Konflikt vil slik sett være uunngåelig, i en sammenflettet verden. Sosiale medier gjør mennesker mer sammenflettet enn noen gang, men mange advarer om en stadig økende polarisering. ... -
Å dele eller ikke dele - det er spørsmålet. Deling av erfaringer fra rådgiverarbeid
(Master thesis, 2015)Denne oppgaven handler om deling av erfaringer mellom ansatte med tanke på læring og utvikling. Formålet er å få en videre forståelse av problemstillingen: Hvilken betydning har motivasjon og dialog for deling av erfaringer ... -
Å dele eller ikke dele, det er spørsmålet : en studie av kunnskapsdeling mellom finansrådgivere i DNB
(Master thesis, 2016-10-04)Dagens samfunn betegnes som et kunnskapssamfunn. Forvaltning av kunnskap antas å være utrolig viktig for organisasjoners prestasjoner og resultater. Denne avhandlingen undersøker kunnskapsdelingspraksis i DNB. Min ... -
Å dikte hverandre opp i hverandres fravær - En analyse av Vigdis Hjorth sin roman Er mor død (2020) med utgangspunkt i Sigmund Freud sitt begrep "det uhyggelige" (das Unheimliche)
(Bachelor thesis, 2022)I denne bacheloroppgaven blir Vigdis Hjorth sin roman Er mor død (2020) analysert med utgangspunkt i Sigmund Freud sitt begrep «det uhyggelige» (das Unheimliche), som er hentet fra essayet hans med samme navn fra 1919. Av ... -
Å drikke seg til studentkompetanse. Fadderuka som ritual, forberedelse og fellesskap
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Fadderuka samler hver høst tusenvis av nye studenter i landets studiebyer, til tross for at perioden kritiseres av medier og lokalsamfunn. I denne artikkelen utforsker vi fadderukas bidrag til fellesskap og utenforskap for ... -
Å endre et destruktivt klassemiljø
(Bachelor thesis, 2019)Denne bacheloroppgaven undersøker hvordan norske ungdomsskolelærere jobber for å endre destruktive klassemiljøer. Oppgaven er en kasusstudie, basert på kvalitative intervjuer av to ungdomsskolelærere. Ved hjelp av resultatene ...