Å dele eller ikke dele, det er spørsmålet : en studie av kunnskapsdeling mellom finansrådgivere i DNB
Master thesis

View/ Open
Date
2016-10-04Metadata
Show full item recordCollections
- NTNU Handelshøyskolen [1780]
Abstract
Dagens samfunn betegnes som et kunnskapssamfunn. Forvaltning av kunnskap antas å være
utrolig viktig for organisasjoners prestasjoner og resultater. Denne avhandlingen undersøker
kunnskapsdelingspraksis i DNB. Min overordnede problemstilling er som følger: Hvordan
praktiseres kunnskapsdeling mellom kunnskapsarbeidere i DNB?. Forskningen har vært
fokusert mot finansrådgivere ved to bankkontor i Trondheim, og jeg har definert
finansrådgivere som kunnskapsarbeidere. Det ene kontoret, DNB Torvet, har cellekontor,
mens det andre kontoret, DNB Solsiden, har åpent kontorlandskap. For å belyse
problemstillingen har jeg formulert to forskningsspørsmål jeg vil svare på. Det ene spørsmålet
omhandler ulike arenaer for kunnskapsdeling. Det andre spørsmålet omhandler faktorer i
organisasjonskulturen som kan fremme og hemme kunnskapsdelingsprosesser.
For å svare på forskningsspørsmålene har jeg valgt å gjennomføre et kvalitativt studie med en
stegvis-deduktiv induktiv tilnærming. Jeg har valgt casestudie som forskningsdesign, og DNB
er min forskningsenhet. Min primære datageneringsmetode er dybdeintervjuer med fem
finansrådgivere fra hvert bankkontor. Jeg har i tillegg gjennomført tre observasjonsdager på
hvert kontor som supplement. For å drøfte forskningsspørsmålene mot generert empiri
benytter jeg teori knyttet til kunnskapsledelse, læring og organisasjonskultur.
Mine funn tyder på at det er kultur og vilje for å dele kunnskap i DNB, og kunnskapsdeling
praktiseres både gjennom fysiske og virtuelle arenaer. Den viktigste
kunnskapsdelingspraksisen er problemløsning gjennom daglig samhandling mellom kolleger.
Det åpne kontorlandskapet på Solsiden støtter tilsynelatende denne praksisen best på grunn av
fravær av fysiske hindringer mellom kollegene. En begrensning for praksisen på Solsiden er
behovet for konsentrasjon som tvinger finansrådgiverne ut av det åpne landskapet. Hos DNB
Torvet veier kunnskapsdeling ved kaffemaskinen og i interne gruppemøter til en viss grad opp
for mangel på visuell tilgang til kollegene grunnet private cellekontor.
Funnene viser en tendens til å bruke informasjon og kunnskap som synonymer. Skillet
mellom disse begrepne fører avslutningsvis til en diskusjon om betydningen av begrepet
kunnskapsdeling. Diskusjonen munner ut i en ny definisjon på kunnskapsdeling.