Browsing NTNU Open by Title
Now showing items 100434-100453 of 100788
-
Å leve et fullverdig liv etter hjerteinfarkt
(Bachelor thesis, 2022)Bakgrunn: Hjerteinfarkt er en stadig økende tilstand både nasjonalt og internasjonalt. Færre liggedøgn fører til mindre tid med pasienten som kan føre til mindre informasjon og dårligere oppfølging. Ivaretakelsen av disse ... -
Å leve godt med nedsatt syn
(Bachelor thesis, 2022)Introduksjon: Forandringer i synsfunksjon er en naturlig del av det å bli eldre. For noen vil disse forandringene resultere i utfordringer i hverdagen, og vil påvirke hvordan man utfører aktiviteter. Formålet med denne ... -
Å leve helt til livets slutt
(Bachelor thesis, 2023)Hensikt: Hensikten med vår oppgave er å utforske hvilke utfordringer sykepleiere opplever i forbindelse med å gi palliativ pleie til hjemmeboende kreftpasienter. Metode: Vi har gjennomført et systematisk litteratursøk ... -
Å leve i et bevaringsområde : en kvalitativ studie av beboeres opplevelser av Bakklandet i Trondheim som bosted
(Master thesis, 2018)Opp gjennom historien har det vært ulike forestillinger av om det er det gode eller det dårlige liv som leves i byene. Også i dag er forestillingene preget av tvetydighet og dualisme, og der bylivet omtales i både positive ... -
Å leve i lys
(Master thesis, 2017)I vår masteroppgave fokuserer vi på dagslys i boliger. Vi utforsker det nordiske dagslys som et viktig arkitektonisk element i utformingen av boliger, så vel som de helsemessige og biologiske innvirkningene dagslys har. ... -
Å leve med depresjon etter hjerneslag.
(Bachelor thesis, 2016)Bakgrunn for tema: I studien ønsker jeg å belyse erfaringer til pasienter med depresjon etter hjerneslag. Dette for å finne ut hvordan sykepleiere kan møte denne pasientgruppen. Pasienter med hjerneslag kan en møte i alle ... -
Å leve med diabetiske fotsår - en systematisk litteraturstudie
(Bachelor thesis, 2017-05-22)Purpose: This bachelor paper is a systematic literature study seeking to explore the experiences of patients with diabetes living with diabetic foot ulcers. This knowledge is relevant to nurses who provide nursing care ... -
Å leve med dysleksi: En kvalitativ intervjustudie om voksnes erfaringer og opplevelser med dysleksi
(Master thesis, 2014)Tema og bakgrunn: Denne studien handler om å belyse erfaringer og opplevelser som personer med dysleksi har fra skolen, og fra utdanning, arbeid og hverdagsliv i voksen alder. Bakgrunn for valg av tema er at jeg som lærer ... -
Å leve med epilepsi - barns utfordringer
(Bachelor thesis, 2019)Hensikt: Hensikten med litteraturstudien er å finne ut hvilke utfordringer barn med epilepsi møter. Metode: Oppgaven er en systematisk litteraturstudie bestående av selvvalgt litteratur og åtte forskningsartikler som ble ... -
Å leve med et barn med internaliserende vansker : foreldres opplevelse og forståelse av vanskene
(Master thesis, 2016)Denne studien er basert på 17 intervju av foreldre til barn med symptomer på angst og/eller depresjon, og omhandler foreldrenes opplevelse og forståelse av barnets internaliserende vansker. En fenomenologisk-hermeneutisk ... -
Å leve med hjerneslag - frå eit pårørandeperspektiv
(Bachelor thesis, 2020)Bakgrunn: Å vere pårørande til ein hjerneslagpasient kan vere ei krevjande utfordring, som påverkar livskvaliteten, relasjonane og identiteten til dei pårørande. Hensikt: Hensikta med mi litteraturstudie var å undersøke ... -
Å leve med KOLS i hverdagen
(Bachelor thesis, 2019)Hensikt: Hensikten med denne oppgaven var å finne ut hvordan pasienter opplever å leve med kronisk obstruktiv lungesykdom (KOLS) i hverdagen. Metode: Det ble gjennomført systematisk litteratursøk hvor åtte kvalitative ... -
Å leve med stamming - Ein kvalitativ studie om talevansken stamming i kvardagen til tre vaksne menneske
(Master thesis, 2017)Dette er ei masteroppgåve frå Norges Teknisk- Naturvitskapleg Universitet og Dronning Mauds Minne Høgskule i Trondheim. I denne oppgåva ynskjer eg å få eit innblikk om temaet stamming og korleis stamming kan påverke livet ... -
Å leve mens du dør og dø mens du lever: En hermeneutisk-fenomenologisk undersøkelse av hvordan døende forstår døden
(Master thesis, 2023)Den psykologiske forskningen på dødsrelaterte spørsmål har vært mangelfull. Mot slutten av forrige århundre var det en interesse for hvordan barn forstår døden, og hvordan deres dødsforståelse overlapper med Piaget sine ... -
Å leve sammen lengre
(Master thesis, 2019) -
Å leve under press: en sosiologisk kvantitativ studie av følt press blant unge
(Bachelor thesis, 2020) -
Å lytte til fortiden - en studie av arkeologisk forskning på lydene i landskapet rundt bergkunst
(Bachelor thesis, 2024)Denne oppgaven utforsker hvordan lydene i landskapet rundt bergkunst kan undersøkes, og hva resultatene kan fortelle om plasseringen av feltene. Til tross for den sammensatte naturen til en kunstform som kan males, hakkes, ... -
Å lære fotball i spillet - en treners tilnærming til læring i spill : et kvalitativt studie av en norsk toppfotballtrener sitt pedagogsike arbeid i spillsituasjoner på trening
(Master thesis, 2015)Formålet med dette prosjektet er å vise hvordan en trener i norsk toppfotball, både verbalt og gjennom å fasilitere aktivitet, arbeider i spillsituasjoner på trening for å legge til rette for ferdighetsutvikling hos sine ... -
Å lære førskolebarn å tenke - En måte å forstå pedagogisk praksis
(Master thesis, 2014) -
Å lære instrument på egen hånd
(Master thesis, 2023)Læreplanen i musikk har etter Kunnskapsløftet fra 2020 rettet fokuset mot læring gjennom kunst, og bort fra instrumentopplæring og musikalske ferdigheter. YouTube tilbyr en stadig økende mengde musikkundervisningsvideoer ...