• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH)
  • Institutt for helsevitenskap Gjøvik
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH)
  • Institutt for helsevitenskap Gjøvik
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Å bygge på et skip i fart. Rehabiliteringstenkning i en diagnostisk kultur.

Nyborg, Ingrid
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Nyborg,I..pdf (2.248Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/143642
Utgivelsesdato
2009
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for helsevitenskap Gjøvik [1168]
Sammendrag
NORSK: Overordnet hensikt er å bidra til at eldre sykehuspasienter med sammensatt

sykdomsbilde får helsehjelp som står i forhold til sammensattheten. Målsetting er å

integrere rehabiliteringstenking omkring pasienten. Masteroppgaven utforsker

hvorvidt dette lar gjøre etter helsefremmende prinsipper i en diagnostisk kultur. Er

det mulig å bevare og utvikle kunnskap som valideres gjennom tverrfaglig

kommunikasjon og samhandling, og som har betydning for klinisk praksis og

organisering av denne? En diagnostisk kultur kan sies å ha et naturvitenskapelig

kunnskapssyn; et diagnoseperspektiv på helseproblemer, markedstenkning ved at

diagnoser også er en økonomisk kategori, og ”Kunnskapsbasert praksis som

metode”, med foretrukne forskningsdesign og kriterier for validering av kunnskap.

Metode: Feltarbeid i egen kultur knyttet an til aksjonsforskning.

Resultat: I praksisfeltet valideres kunnskap også gjennom kommunikasjon. Det ser

ut til at kommunikativ validitet tematiseres og begrepsfestes lite. I formidling

fagpersoner i mellom gjerne med en ”språkblanding” av bedriftsøkonomiske og

helsefaglige termer.

Konklusjon: Det lar seg gjøre å fastholde/bibeholde et perspektiv komplementært til

den diagnostiske kultur gjennom systematisk kommunikasjon og samhandling satt i

system over tid.
 
ENGELSK: The main intention of this work is that elderly people who are hospitalized with

complex diagnoses, receive health care proportional to the complexity of their

diagnosis. The aim is to integrate plans for rehabilitation into the patient’s treatment.

This work explores if this is possible when following Health Promotional principles

in a diagnostic culture. Is it possible to preserve and develop knowledge validated

through multidisciplinary communication and cooperation? Is this knowledge of

importance for clinical practice and the organizing of it? The diagnostic culture can

be said to be dominated by natural science approaches; a perspective for diagnosing

health problems, market oriented thinking by making diagnoses an economic

category, and «evidence based practice as a method», with preferred scientific design

and criteria for validation of knowledge.

Method: Fieldwork in own culture based upon action research.

Result: In the field of practice, knowledge is also validated through communication.

It seems that communicative validity is little thematised and is not tied to any

specific terms. Interaction between professionals is a «mix of languages», using both

economic terms and terms from the health profession.

Conclusion: It is possible to keep a complementary perspective towards the

diagnostic culture through systematic communication and cooperation set in a

system over time.
 

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit