Blar i NTNU Open på tittel
Viser treff 100375-100394 av 100788
-
Å føde barn for andre: hjelp eller kommers?: En kvalitativ studie av holdninger til surrogati som praksis
(Master thesis, 2011)Denne studien tar for seg samfunnsdebatten rundt surrogati, i den betydning at kvinner bærer frem barn for andre. Her finner vi to motstridende syn hvor det ene hovedsaklig fokuserer på surrogati som hjelp til barnløse, ... -
Å føle seg angrepet intellektuelt Språkkartlegging av minoritetsspråklige elever i videregående opplæring
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen omhandler språkkartlegging av nyankomne minoritetsspråklige elever i videregående opplæring i Norge. Den tar utgangspunkt i elevenes negative reaksjoner på at norskkompetansen deres skulle kartlegges ... -
Å føle seg hjemme: Hvordan å eie egen bolig påvirker innvandrerfamilier
(Master thesis, 2022)Tidligere forskning viser at innvandrere og spesielt innvandrerfamilier er vanskeligstilt på boligmarkedet. I Norge er det å være vanskelig stilt på boligmarkedet synonymt med å ikke kunne kjøpe seg bolig. Denne undersøkelsen ... -
Å gi noe av seg selv.
(Bachelor thesis, 2020) -
Å gjete kongens harer? Om styring av kommunale tjenester på tvers av enheter
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Artikkelen diskuterer økonomiske styringsproblem som oppstår når kommunal tjenesteproduksjon skjer på tvers av enheter. Dette gjelder kommunale helse- og omsorgstjenester i skjæringsfeltet spesialisthelsetjeneste og ... -
Å gjøre boligen til et hjem
(Bachelor thesis, 2021)Denne oppgaven skal se på hvordan boligsosiale tiltak kan bidra til at mennesker med en rusavhengighet mestrer å bo og beholder sin bolig. Mange rusavhengige har tidligere hatt en utfordrende bo-karriere med mislykkede ... -
Å gjøre et hus til et hjem. Om folkemuseers fremstilling av norske boliger 1950-2002.
(Bachelor thesis, 2019)Flere av de store norske folkemuseene har etablert utstillinger som viser norske hjem og formidler folks boforhold helt opp mot vår tid. Jo nærmere 2019 vi kommer, jo mindre åpenbart kan det virke at disse framstillingene ... -
Å gjøre teksten mer synlig. En tenkning mot en ikke-fortolkende litteraturdidaktikk fundert i Susan Sontags kunstfilosofi.
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven problematiserer fortolkning som en grunnleggende antakelse i litteraturundervisningen. Det vil si tanken om at det i litteraturundervisning finnes en forståelse om at alle tekster skal fortolkes. Dette kan ... -
Å glede seg i sorgen
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en litterær analyse av Maja Lunde og Lisa Aisatos illustrerte roman Snøsøsteren (2018). Oppgaven skrives i sammenheng med NTNUs pårørendeprosjekt, som ledes av min veileder Silje Haugen Warberg. ... -
Å gripe inntrykk og uttrykk Interaksjon og meningsdanning i døvblindes samtaler: En studie av et utvalg dialoger på taktilt norsk tegnspråk
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2006:143, Doctoral thesis, 2006) -
Å gå med hjertet først i jobben
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har undersøkt hvordan studenter opplever studieveiledning i høyere utdanning og hvordan de opplever at studieveiledningen har hatt en påvirkning på deres psykiske helse. Med tanke på en økende statistikk ... -
Å ha et barn med utviklingshemming i det norske skolesystemet - En kvalitativ studie av tre mødres opplevelser i møte med en spesialgruppe
(Master thesis, 2020)Hensikten med denne oppgaven er å belyse foresatte til barn med utviklingshemming sine opplevelser i møte med det norske skolesystemet. Det er hevdet at temaet «barn med utviklingshemming i skolen» er et felt med lite ... -
Å ha flere hatter på jobb: hvordan være kollega og leder i samme stilling - En kvalitativ studie av avdelingsledelse i Trondheim Kommune
(Master thesis, 2023)Mellomledelse i skolen har lenge vært en uutnyttet ressurs, som i sin nøkkelposisjon med muligheten for praksisnærhet kan sikre effektiv ledelse og optimalisere skolehverdagen både for elever og skolens ansatte. Typisk ... -
Å ha, å elske, å være: Barns velferd og sosiale velvære i et ulikhetsperspektiv. En komparativ casestudie av utvalgte skoler i Norge og i Finland
(Master thesis, 2011)Denne studien undersøker ulike koblinger mellom barns livsverden og deres sosiale velvære. Ved å fokusere på skolen som et felt drøftes ulikheter i barns sosiale velvære i lys av foreldrenes sosioøkonomiske status, skoleområde ... -
Å hjelpe hjelperen!
(Bachelor thesis, 2021)Bakgrunn: Verdens helseorganisasjon erklærte utbruddet av SARS-CoV-2-viruset som en pandemi den 12. mars 2020. I frontlinjen mot covid-19-pandemien står sykepleiere og annet helsepersonell. Forskning viser en sammenheng ... -
Å holde det ekte - Autentisitet i bandundervisning
(Master thesis, 2019)Kan bandundervisning i kulturskole oppleves som et autentisk band? I så fall, hvordan? Denne masteroppgaven undersøker hvordan uformell læring kan tilrettelegge for at elever opplever bandundervisning i kulturskole som ... -
Å holde på med lego. En empirisk studie i meningsdannelse
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2006:45, Doctoral thesis, 2006)