Å holde det ekte - Autentisitet i bandundervisning
Abstract
Kan bandundervisning i kulturskole oppleves som et autentisk band? I så fall, hvordan? Denne masteroppgaven undersøker hvordan uformell læring kan tilrettelegge for at elever opplever bandundervisning i kulturskole som autentisk. Som et kvalitativt forskningsprosjekt, søker denne oppgaven å finne svar på dette gjennom observasjon og intervju av ansatte og elever ved en kulturskole. Dette danner et empirisk grunnlag som blir tematisk analysert og drøftet i lys av sosiokulturelle læringsteorier og teorier innen uformell læring.
Analysens hovedtrekk viser at rammefaktorene legger opp til en uformell læringssituasjon, der musikkutstyr og lokalet selv spiller en rolle for at bandundervisningen oppleves autentisk for elevene. Inspirert av egne banderfaringer, dannes sosiale relasjoner gjennom bevisstgjøring av at et band er mer enn en samspillgruppe. Ved å ha en dynamisk tilnærming til sin egen rolle, tilrettelegger læreren for en uformell læringskontekst der elevene og musikken er i fokus.