Blar i NTNU Open på tittel
Viser treff 55929-55948 av 100934
-
Lærebokanalyse
(Bachelor thesis, 2022) -
Lærebokanalyse av Eureka! 10 og Tellus 10
(Bachelor thesis, 2021) -
Lærebokanalyse av temaet bærekraftig utvikling
(Bachelor thesis, 2021) -
Lærebokanalyse om folkerett og krigene i Midtøsten og Libya
(Bachelor thesis, 2021)Denne FoU-oppgaven er en kvalitativ innholdsanalyse av norske lærebøker i samfunnsfag. Problemstillingen er: Hvilken forståelse gir norske lærebøker i samfunnsfag om folkerett og krigene i Midtøsten og Libya? Lærebøkene ... -
Lærebøker - prinsippers beste venn?
(Bachelor thesis, 2021) -
Lærebøker fremstilling av sammenhengen mellom rusmidler, nervesystemet og helse
(Master thesis, 2023)Med en stadig økning i bruk av rusmidler, trenger ungdom kompetanse som gjør dem i stand til å ta gode valg i møte med rusmidler. For å bygge en slik kompetanse er det viktig med en helhetlig kunnskap om hvordan rusmidler ... -
LÆREBØKER, ALGEBRA OG REPRESENTASJONER En kvalitativ studie av 3 lærebøker på ungdomstrinnet, med tanke på bruk av representasjoner i arbeid med algebra.
(Master thesis, 2020)Algebra er et emne som mange elever syns er vanskelig, og som mange elever sliter med å lære. Målet med denne masteroppgaven er å se på hvordan noen lærebøker for ungdomstrinnet legger opp arbeidet med algebra i utvalgte ... -
Lærebøkers framstilling av sammenhengen mellom rusmidler, nervesystemet og helse
(Master thesis, 2023)Med en stadig økning i bruk av rusmidler, trenger ungdom kompetanse som gjør dem i stand til å ta gode valg i møte med rusmidler. For å bygge en slik kompetanse er det viktig med en helhetlig kunnskap om hvordan rusmidler ... -
Lærebøkers fremstilling av Midtøsten fra 80-tallet og frem til i dag
(Bachelor thesis, 2022) -
Lærehemmende atferd i skolen
(Master thesis, 2011) -
Lærekandidaters opplæring og framtidsutsikter : en Q-metodologisk studie om hva veiledere vektlegger i opplæringen av lærekandidater slik at de skal oppleve mestring og bli en ressurs i arbeidsmarkedet
(Master thesis, 2016)Formålet med denne masterstudien har vært å få et innblikk i hva veiledere vektlegger i opplæringen av lærekandidater for at de skal oppleve mestring og ha mulighet for en jobb etter endt opplæring. Lærekandidater følger ... -
Lærelyst med digitale verktøy. En studie av hvordan bruk av digitale verktøy kan fremme lærelyst hos elever på Helse- og oppvekstfag
(Master thesis, 2021)Lærelyst er et begrep som de siste årene stadig har dukket opp i sentrale styringsdokumenter for undervisningssektoren. Samtidig er det opp til enhver å selv fylle begrepet med innhold. Denne masteroppgaven i yrkesfagdidaktikk ... -
Læremidler og Kunnskapsformer: "Det med å ha prøvd ut i praksis, mens man er midt i prosessen med utvikling av læremidler har vært nyttig. For vi fikk noen aha-opplevelser første dag i praksis med elevene".
(Master thesis, 2013)Bakgrunn for studien er Statlige føringer knyttet til læremiddelkunnskap, og hvordan disse kravene er implementert i grunnskole og utdanning. Datamaterialet er video-observasjon og fokusgruppeintervju av studenter ved ... -
Lærende bygninger - Nøkkelferdige brukere? Bruk, brukermedvirkning og energieffektivisering i yrkesbygg
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2008:28, Doctoral thesis, 2008)Denne avhandlingen skal handle om yrkesbygg, om brukere av yrkesbygg, om brukermedvirkning og om energieffektivisering. -
Læreplananalyse av kritisk tenking og bærekraftig utvikling i norsk og svensk læreplan
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Kritisk tenking er beskrevet som en avgjørende kompetanse elever må tilegne seg for å kunne bidra til et bærekraftig samfunn. I denne studien undersøker vi derfor koblingen mellom kritisk tenking (KT) og bærekraftig utvikling ... -
Læreplananalyse av norsk og japansk læreplan i naturfag - En sammenlikning av den norske og den japanske læreplanen med henblikk på overenstemmelse mellom læreplanmål og kompetansenivåene i TIMSS-undersøkelsen 2011
(Master thesis, 2013)Denne masteroppgaven er en analyse av den norske og japanske læreplanen opp mot kompetansenivåer i TIMSS-undersøkelsen fra 2011. Japan skårer høyt i naturfag i internasjonale studier og Norge ligger rundt midten av skalaen. ... -
Læreplananalyse av norsk og kanadisk læreplan i naturfag
(Bachelor thesis, 2019)Canada og Norge er land med ulike styringsdokumenter for utdanningssystemene sine. Canada bruker curriculum som er en mer omfattende og detaljert læreplan enn den vi bruker i Norge. Dette fører til at det er mange ulikheter, ... -
Læreplanens differens: Formidling av læreplanen til skolepraksis
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2005:200, Doctoral thesis, 2005)Læreplanens betydning og meningsinnhold for skolepraksis vil som vist måtte avgjøres av skolens personale. Skal læreplanen gis betydning i skolepraksis, kreves det derfor først og fremst at den tas i bruk av lærerne, at ...