Blar i NTNU Open på tittel
Viser treff 56027-56046 av 100934
-
Læreres perspektiv på praktisk betydning av videreutdanning : hva kjennetegner læreres opplevelse av læring og kompetanseutvikling gjennom deltagelse på videreutdanningskurs, og hvilken betydning har dette hatt for deres pedagogiske praksis i etterkant?
(Master thesis, 2015)Hensikten med studien var å undersøke 5 læreres opplevelse av et videreutdanningstiltak initiert av Fylkesrådmannen i Sør-Trøndelag fylkeskommune og gjennomført av Pedagogisk institutt ved NTNU fra 2011 og fram til i dag. ... -
Læreres profesjonelle utvikling med Lesson Study som metode i intervensjonsforskning
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2019:240, Doctoral thesis, 2019) -
Læreres refleksjoner om læring og undervisning
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Målet med studien er å utforske kvaliteten på ungdomsskolelæreres refleksjoner i en video-stimulert refleksjonssamtale (VSR-samtale). Dette gjøres i lys av lærernes oppfatninger om læring og undervisning. En reflektert ... -
Læreres refleksjoner over læringshemmende atferd i klassen
(Master thesis, 2023)Sammendrag Denne kvalitative studien omhandler hvordan lærere innenfor skolens ordinære opplæringstilbud ivaretar elever som viser læringshemmende atferd og arbeider med et godt klassemiljø. Læringshemmende atferd er i ... -
Læreres ressursbruk og elevers løsningsstrategier i multiplikasjon og divisjon
(Master thesis, 2023)Lærere er i interaksjon med ulike ressurser hele tiden og må kontinuerlig velge hvordan de vil anvende disse i undervisning. Denne studien tar for seg tre læreres ressursbruk i matematikk, med spesielt fokus på undervisning ... -
Læreres ressursbruk og elevers løsningsstrategier i multiplikasjon og divisjon
(Master thesis, 2023)Lærere er i interaksjon med ulike ressurser hele tiden og må kontinuerlig velge hvordan de vil anvende disse i undervisning. Denne studien tar for seg tre læreres ressursbruk i matematikk, med spesielt fokus på undervisning ... -
Læreres tilrettelegging for tilpasset opplæring og inkludering
(Master thesis, 2018)Innledning og problemstilling: Statistikk fra Statistisk sentralbyrå (2017) viser at bare 59 % av elever i yrkesfaglig utdanningsprogram fullfører i løpet av fem år. I tillegg trekker Nordahl et al. (2018) frem i rapporten, ... -
Læreres undervisningspraksiser og mestringsforventning i argumentasjon En kvantitativ studie av barneskolelæreres ståsted knyttet til argumentasjon i undervisningen
(Master thesis, 2021)Denne studien ble gjennomført innenfor prosjektet CriThiSE (Critical Thinking in Sustainability Education). Kritisk tenkning regnes som en av fremtidens kompetanser, som elevene trenger for å diskutere problemstillinger ... -
Læreres utdanning– et arbeid med personlig språkbruk
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2009:133, Doctoral thesis, 2009) -
Læreres vekting av uteskolens innhold
(Bachelor thesis, 2022) -
Læreres vektlegging av ulike aspekter ved demokrati- og medborgerskapsopplæring
(Master thesis, 2023)Da den nye læreplanen LK20 ble innført i norske klasserom høsten 2020, var det med et tilsynelatende økt fokus på demokrati og medborgerskap. Sammen med bærekraftig utvikling og folkehelse og livsmestring utgjør disse de ... -
Læreres yrkesutøvelse i dagens kontekst - En kvalitativ studie av hvordan lærere opplever betydningen av dagens kontekst i sin yrkesutøvelse
(Master thesis, 2015)Andy Hargreaves og Ivor Goodson (2003) plasserer læreryrket i sentrum av samfunnsutviklingen og sier at «Teachers are the midwives of the knowledge society». Med utgangspunkt i lærernes avgjørende rolle for samfunnets ... -
Lærerhjerte
(Bachelor thesis, 2019)Temaet for denne bacheloroppgaven er barneomsorg, og problemstillingen fokuserer på hvordan lærere forholder seg til elevers omsorgssituasjon, og eventuelt omsorgssvikt. I tillegg har jeg en underproblemstilling som fokuserer ... -
Lærermangel og arbeidsledighet: En paneldataanalyse av effekten av arbeidsledighet på lærermangel i grunnskolen
(Master thesis, 2023)Lærere med kompetanse er av betydning for å sikre kvaliteten på undervisningen i grunnskolen. Imidlertid har vi en utfordring på skoler i norske kommuner med mangel på formelt kvalifiserte lærere. Denne masteroppgaven ... -
Lærermangel og arbeidsledighet: En paneldataanalyse av effekten av arbeidsledighet på lærermangel i grunnskolen
(Master thesis, 2023)Lærere med kompetanse er av betydning for å sikre kvaliteten på undervisningen i grunnskolen. Imidlertid har vi en utfordring på skoler i norske kommuner med mangel på formelt kvalifiserte lærere. Denne masteroppgaven ... -
Lærermotivasjon i kroppsøving
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker kroppsøvingslæreres motivasjon, med fokus på deres tilfredsstillelse av grunnleggende psykologiske behov og autonome motivasjon. Forskning viser at kroppsøvingslæreres motivasjon blir påvirket ... -
Lærermotstand i Norge under andre verdenskrig
(Bachelor thesis, 2021)Denne oppgaven tar for seg motstanden norske lærere utførte mot den nye skolepolitikken som Nasjonal Samling la ut for dem etter partiet fikk politisk makt 25. september 1940 som følge av den tyske okkupasjonen under andre ...