Hvordan håndtere og forhindre forsinkelser i taktproduksjon
Abstract
Det er kjent at byggeindustrien i Norge de siste tiårene har vært preget av lav produktivitetsammenlignet med andre bransjer. Siden 1990-tallet har produksjonsfilosofien LeanConstruction (LC) hatt som formål å øke produktiviteten i den globale byggebransjen, ved åfjerne sløsing og øke arbeidsflyt. En av arbeidsmetodene utsprunget fra LC er takt. I de senereårene har det vært en økende bruk av taktplanlegging, og -produksjon, for å strukturere og utførearbeid i byggeprosjekter på. Takt avhenger av en tett kobling mellom produksjonsenhetene, dabruken av tidsbuffere mellom dem typisk er minimert. For å forhindre forsinkelser itaktproduksjonen er det tidligere dokumentert at det er kritisk å lage en robust taktplan itaktplanleggingsprosessen. Det finnes også kunnskap om tiltak som kan iverksettes og hvordantaktplanen bør justeres for å reagere på forstyrrelser og forsinkelser, for å minimerekonsekvensen disse har på taktproduksjonen. Det er derimot lite kunnskap i litteraturen påhvordan forsinkelser i taktproduksjonen proaktivt forhindres.Denne masteroppgaven på temaet takt og involvering av aktører i byggeprosjekter har somformålet å svare på problemstillingen: Hvordan håndtere og forhindre forsinkelser itaktproduksjonen?For å svare på problemstillingen er det gjennomført en case-studie på byggentreprenørenConsto. Det er valgt et kvalitativt forskningsdesign bestående av intervjuer med nøkkelroller itilknytning til takt i Consto, en begrenset dokumentanalyse på en brosjyre om Constosbyggestrategi og et observasjonsstudie av taktplanleggingsmøtene på Nye HammerfestSykehus.Et ble funnet åtte årsakene til forsinkelser i taktproduksjonen: (1) forsinkede leveranser, (2)logistikkforstyrrelser. (3) feilproduksjon, (4) feilestimering av arbeid, (5) mangel på tilgjengeligarbeidskraft, (6) manglende forpliktelse, kommunikasjon og nøkkelroller, (7) skader på grunnav retting og (8) forsinkelsesparaden i taktproduksjon. Forsinkelser som oppstår itaktproduksjon har stor sannsynlighet for å lede til forsinkelser, som igjen fører til flereforsinkelser. Denne eskalerende rekken av forsinkende forstyrrelser har denne oppgavennavngitt forsinkelsesparaden i taktproduksjon. Denne paraden gjør det spesielt viktig åforhindre forsinkelser, fremfor å reagere på dem.Studien avslørte hvordan ukentlige møter, Daily Huddle og kvalitetssikring (KS) ble brukt somverktøy i produksjonsfasen for å proaktivt forhindre forsinkelser i taktproduksjonen.Verktøyene forhindrer forsinkelser gjennom å tidlig avdekke mulige forstyrrelser og iverksettetiltak før taktområdene skal overleveres til neste fag. Også proaktive tiltak i planleggingsfasenble avdekket. For eksempel Møteserien 16-12-8-4-1 – som tar for seg overgangen mellomprosjektering og produksjon. I tillegg avdekket studien at høy grad av involvering fra fagenesom skal utføre arbeidet i taktplanleggingsprosessen øker forpliktelsen, engasjementet ogkommunikasjonen hos alle deltagerne i produksjonen.Det er også funnet var tre tilnærminger til hvordan forsinkelser som allerede hadde forekommenble håndtert. En av disse tilnærmingene, 2-vognsstans, er ikke tidligere kjent og går ut på atiiiforsinkelsen et fag har i et taktområde blir innhentet av det følgende faget ved hjelp av overtidog økt arbeidskraft.Oppgaven drøfter resutatene i lys av tidligere litteratur. Årsakene til forsinkelser, i bådetaktproduksjon og generelt, er kjent. Men effekten de har på taktproduksjon er derimot ikkekjent. Forsinkelsesparaden i taktproduksjon er et fenomen som ligner på LBMS-fenomenetcascading delay chains, men vil få større konsekvenser i taktproduksjonen på grunn av de tettekoblingene mellom fagene. Også verktøyene for å forhindre forsinkelser i produksjonsfasen harblitt utforsket, men ikke i forbindelse med å proaktivt påvirke taktproduksjonen. Fraplanleggingsfasen er Møteserien 16-12-8-4-1 et nytt funn som bør studeres nærmere. The Norwegian construction industry has the recent decades been characterized by lowproductivity compared to other industries. Lean Construction (LC) as a production philosophyhas since the 1990s aimed to increase productivity in the global construction industry byeliminating waste and increase workflow. A work method from LC is takt. In recent years, takthas become an increasingly more common method to structure work in construction projects.Because of the tight coupling of activities in takt and minimized use of time buffers, ensuringthat activities are done on time is crucial. The literature stresses having good takt plans anddiscusses how to react to delays in takt production. However, there exists little literature abouthow site management can work proactively during takt execution to prevent delays.This master’s thesis deals with the theme takt and involvement of trades in construction projectsand aims to answer: How to handle and prevent delays in takt production?To achieve this, it has been conducted a case study of Consto – a major Norwegian contractor.A qualitative research design was done by interviewing key roles in Consto, a limited documentanalysis, and an observational study of the takt planning for Nye Hammerfest Sykehus – ahospital project.This thesis found eight causes for delays in takt production: (1) delayed deliveries, (2)interruption in logistics, (3) errors, (4) incorrect estimations, (5) unavailable staffing and crew,(6) damages due to correctional work, and (8) the Parade of Delays in Takt Production. Delaysoccurring in takt production are likely to lead to further delays, which leads to even furtherdelays. This escalating chain of delays is in this study named the Parade of Delays in TaktProduction. The effect this parade has on takt production makes it critical to prevent delays,instead of reacting to them.The study revealed how tools as weekly meetings, Daily Huddle, and quality assuring wereused in takt production to proactively prevent delays. These tools prevent delays by detectingpotential delays and implement measures as early as possible. Proactive mechanisms in the taktplanning phase were found. For example, the 16-12-8-4-1 meeting series that deals with theproject handover from design to production. Furthermore, working proactively to preventdelays is contingent on having a high degree of buy-in and commitment from all tradesparticipating in the takt. A key to achieving this was to involve all the trades in the takt planningprocess actively.Also, the study found three approaches to react to delays in takt production. One of these, theTwo-cars-stop (Norwegian: 2-vognsstans) is not previously known in the literature. Theapproach deals handle delays in takt production by letting the following trade catch up with thedelay caused by the trade before – by using overtime and increasing labor.The results are discussed considering previous studies in the literature. The causes for delaysfound in this study are well known. However, the effect they cause on takt production is not.The Parade of Delays in Takt Production is related to Location-Based Management System’s(LBMS) phenomenon cascading delay chains but has a greater impact on the overall projectschedule. Also, the tools found to prevent delays during production are previously explored.vHowever, they are not explored in the implementation of takt production. In the planning phase,the 16-12-8-4-1 meeting series is a new finding that should be further explored.