• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for bygg- og miljøteknikk
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for bygg- og miljøteknikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan håndtere og forhindre forsinkelser i taktproduksjon

Dahlberg, Terje Øvergaard
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:80598430:16057491.pdf (9.548Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2824593
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for bygg- og miljøteknikk [5107]
Abstract
Det er kjent at byggeindustrien i Norge de siste tiårene har vært preget av lav produktivitet

sammenlignet med andre bransjer. Siden 1990-tallet har produksjonsfilosofien Lean

Construction (LC) hatt som formål å øke produktiviteten i den globale byggebransjen, ved å

fjerne sløsing og øke arbeidsflyt. En av arbeidsmetodene utsprunget fra LC er takt. I de senere

årene har det vært en økende bruk av taktplanlegging, og -produksjon, for å strukturere og utføre

arbeid i byggeprosjekter på. Takt avhenger av en tett kobling mellom produksjonsenhetene, da

bruken av tidsbuffere mellom dem typisk er minimert. For å forhindre forsinkelser i

taktproduksjonen er det tidligere dokumentert at det er kritisk å lage en robust taktplan i

taktplanleggingsprosessen. Det finnes også kunnskap om tiltak som kan iverksettes og hvordan

taktplanen bør justeres for å reagere på forstyrrelser og forsinkelser, for å minimere

konsekvensen disse har på taktproduksjonen. Det er derimot lite kunnskap i litteraturen på

hvordan forsinkelser i taktproduksjonen proaktivt forhindres.

Denne masteroppgaven på temaet takt og involvering av aktører i byggeprosjekter har som

formålet å svare på problemstillingen: Hvordan håndtere og forhindre forsinkelser i

taktproduksjonen?

For å svare på problemstillingen er det gjennomført en case-studie på byggentreprenøren

Consto. Det er valgt et kvalitativt forskningsdesign bestående av intervjuer med nøkkelroller i

tilknytning til takt i Consto, en begrenset dokumentanalyse på en brosjyre om Constos

byggestrategi og et observasjonsstudie av taktplanleggingsmøtene på Nye Hammerfest

Sykehus.

Et ble funnet åtte årsakene til forsinkelser i taktproduksjonen: (1) forsinkede leveranser, (2)

logistikkforstyrrelser. (3) feilproduksjon, (4) feilestimering av arbeid, (5) mangel på tilgjengelig

arbeidskraft, (6) manglende forpliktelse, kommunikasjon og nøkkelroller, (7) skader på grunn

av retting og (8) forsinkelsesparaden i taktproduksjon. Forsinkelser som oppstår i

taktproduksjon har stor sannsynlighet for å lede til forsinkelser, som igjen fører til flere

forsinkelser. Denne eskalerende rekken av forsinkende forstyrrelser har denne oppgaven

navngitt forsinkelsesparaden i taktproduksjon. Denne paraden gjør det spesielt viktig å

forhindre forsinkelser, fremfor å reagere på dem.

Studien avslørte hvordan ukentlige møter, Daily Huddle og kvalitetssikring (KS) ble brukt som

verktøy i produksjonsfasen for å proaktivt forhindre forsinkelser i taktproduksjonen.

Verktøyene forhindrer forsinkelser gjennom å tidlig avdekke mulige forstyrrelser og iverksette

tiltak før taktområdene skal overleveres til neste fag. Også proaktive tiltak i planleggingsfasen

ble avdekket. For eksempel Møteserien 16-12-8-4-1 – som tar for seg overgangen mellom

prosjektering og produksjon. I tillegg avdekket studien at høy grad av involvering fra fagene

som skal utføre arbeidet i taktplanleggingsprosessen øker forpliktelsen, engasjementet og

kommunikasjonen hos alle deltagerne i produksjonen.

Det er også funnet var tre tilnærminger til hvordan forsinkelser som allerede hadde forekommen

ble håndtert. En av disse tilnærmingene, 2-vognsstans, er ikke tidligere kjent og går ut på at

iii

forsinkelsen et fag har i et taktområde blir innhentet av det følgende faget ved hjelp av overtid

og økt arbeidskraft.

Oppgaven drøfter resutatene i lys av tidligere litteratur. Årsakene til forsinkelser, i både

taktproduksjon og generelt, er kjent. Men effekten de har på taktproduksjon er derimot ikke

kjent. Forsinkelsesparaden i taktproduksjon er et fenomen som ligner på LBMS-fenomenet

cascading delay chains, men vil få større konsekvenser i taktproduksjonen på grunn av de tette

koblingene mellom fagene. Også verktøyene for å forhindre forsinkelser i produksjonsfasen har

blitt utforsket, men ikke i forbindelse med å proaktivt påvirke taktproduksjonen. Fra

planleggingsfasen er Møteserien 16-12-8-4-1 et nytt funn som bør studeres nærmere.
 
The Norwegian construction industry has the recent decades been characterized by low

productivity compared to other industries. Lean Construction (LC) as a production philosophy

has since the 1990s aimed to increase productivity in the global construction industry by

eliminating waste and increase workflow. A work method from LC is takt. In recent years, takt

has become an increasingly more common method to structure work in construction projects.

Because of the tight coupling of activities in takt and minimized use of time buffers, ensuring

that activities are done on time is crucial. The literature stresses having good takt plans and

discusses how to react to delays in takt production. However, there exists little literature about

how site management can work proactively during takt execution to prevent delays.

This master’s thesis deals with the theme takt and involvement of trades in construction projects

and aims to answer: How to handle and prevent delays in takt production?

To achieve this, it has been conducted a case study of Consto – a major Norwegian contractor.

A qualitative research design was done by interviewing key roles in Consto, a limited document

analysis, and an observational study of the takt planning for Nye Hammerfest Sykehus – a

hospital project.

This thesis found eight causes for delays in takt production: (1) delayed deliveries, (2)

interruption in logistics, (3) errors, (4) incorrect estimations, (5) unavailable staffing and crew,

(6) damages due to correctional work, and (8) the Parade of Delays in Takt Production. Delays

occurring in takt production are likely to lead to further delays, which leads to even further

delays. This escalating chain of delays is in this study named the Parade of Delays in Takt

Production. The effect this parade has on takt production makes it critical to prevent delays,

instead of reacting to them.

The study revealed how tools as weekly meetings, Daily Huddle, and quality assuring were

used in takt production to proactively prevent delays. These tools prevent delays by detecting

potential delays and implement measures as early as possible. Proactive mechanisms in the takt

planning phase were found. For example, the 16-12-8-4-1 meeting series that deals with the

project handover from design to production. Furthermore, working proactively to prevent

delays is contingent on having a high degree of buy-in and commitment from all trades

participating in the takt. A key to achieving this was to involve all the trades in the takt planning

process actively.

Also, the study found three approaches to react to delays in takt production. One of these, the

Two-cars-stop (Norwegian: 2-vognsstans) is not previously known in the literature. The

approach deals handle delays in takt production by letting the following trade catch up with the

delay caused by the trade before – by using overtime and increasing labor.

The results are discussed considering previous studies in the literature. The causes for delays

found in this study are well known. However, the effect they cause on takt production is not.

The Parade of Delays in Takt Production is related to Location-Based Management System’s

(LBMS) phenomenon cascading delay chains but has a greater impact on the overall project

schedule. Also, the tools found to prevent delays during production are previously explored.

v

However, they are not explored in the implementation of takt production. In the planning phase,

the 16-12-8-4-1 meeting series is a new finding that should be further explored.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit