• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Se meg! Hør meg! Forstå meg!

Katrine Witting Nordli
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:53268456:37617389.pdf (7.268Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2784684
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [2227]
Abstract
Temaet for denne masterstudien er: «små barns tilknytning til voksne i barnehagen».

Studiens problemstilling belyser hvordan barnehagen ivaretar små barns

tilknytningsbehov, og hvordan barnehagen kan være en forebyggende arena.

Forskningsmetoden er kvalitativ, som vil si at jeg jeg går i dybden på menneskelige

erfaringer. Jeg har gjennomført totalt tre semi-strukturerte intervjuer med en

barnehagelærer, en spesialpedagog og en pedagogisk psykologisk rådgiver. Målet var å

få tilgang på ulike erfaringer og perspektiver om temaet, sett fra tre forskjellige

ståsteder. Avhandlingen vil kartlegge hvordan små barns tilknytningsbehov ser ut i

praksis, ulike tilknytningsprosesser i barnehagen, samt å løfte frem viktigheten av det

forebyggende arbeidet i barnehagen. Tilslutt har jeg tatt for meg hvordan barnehagen

bidrar til økt kvalitet og kompetanseutvikling. Det hele vurderes i lys av et utvalg

tilknytningsteorier. John Bowlby sin tilknytningsteori viser hvor nødvendig gode

relasjoner er for å danne indre arbeidsmodeller til små barn, og for videre trivsel og

utvikling. Donald Winnicott var opptatt av barns frigjøring fra omsorgspersoner, og hva

som støtter en god løsrivelsesprosess.

Resultatene viser at informantene er nokså enige om fenomenet tilknytning: barnets

første leveår legger grunnlag for videre utvikling i og etter barnehagen. Voksne som

skaper trygghet med sensitivitet og etablering av stabile relasjoner er avgjørende. For å

støtte små barns tilknytningsbehov, er voksnes evne til å gi omsorg og kjærlighet på et

nivå som er til barnets beste, samt møte barns følelser her og nå helt nødvendig. I tillegg

er det viktig at barnehageansatte har et realistisk blikk på barn og undrer seg tidlig

sammen med foreldre, der de viser ydmykhet og respekt. For å heve kompetansen i

barnehagen er det grunnleggende å ha en faglig begrunnelse, for de avveininger som tas

i barnehagen. Samvær på barnets fysiske nivå, i både gode og sårbare situasjoner er

avgjørende. Det ubevisste så vel som det bevisste i barnehagehverdagen, bidrar til ulike

tilknytningsprosesser gjennom pedagogiske aktiviteter, daglige gjøremål og frilek. En

forutsetning er at de voksne både besitter og utprøver relasjonskompetansen. Fokuset

bør være på å skape en reflekterende og åpen kultur blant barnehageansatte, slik at man

tørr å være ærlig. Barnehagen er en ypperlig arena for vennskap, lek og læring, og

derfor en god forberedelse til skolestart.

Drøftingen tar utgangspunkt i hva jeg anser som studiens hovedfunn: (1) betydningen av

trygghet, (2) barnets behov for omsorg og opplevelsen av å mestre, (3)

tilknytningsprosesser og (4) hvordan barnehagen kan være en forebyggende arena. I

følge informantene kan en forbedring av disse fire områdene, løfte barnehagens

kapasitet til å ivareta små barns tilknytningsbehov. Studien konkluderer med at trygghet

og stabile relasjoner er sentrale beskyttelsesfaktorer. Emosjonelt tilstedeværende voksne

er viktig for å kunne håndtere små barns tilknytningsbehov. En forutsetning er

profesjonelle barnehageansatte, som kan utøve faglig stolthet og reflektere over egen

praksis. Barnehagens innhold sammen med kompetente voksne vil gi robuste barn.
 
The theme of this master thesis is: young childrens connection to adults in kindergarten.

The study’s problem highlights how the kindergarten addresses the needs of young

children, and how the kindergarten can be a preventive arena. The research method is

qualitative, which means that I go into the depths of human experience. I have

conducted a total of three semi-structured interviews with a preschool teacher, a special

education teacher and pedagocial psychological counsellor. The primary goal was to gain

access to different experiences and perspectives regarding the thesis topic from three

different points of view. The problem will map young childrens connection needs in

everyday practice, different connection processes in the kindergarten, as well as

highlighting the importance of preventive work in the kindergarten. Finally, I have

considered how kindergartens contributes to increased quality and competence

development. What I have described above, I see in light of a selection of different

attachment theories. John Bowlby affiliation theory adresses how necessary solid

relationsships are for forming inner working models for young children, and for further

well-being and development. Donald Winnicott is concerned about the liberation of

children from caregivers and what supports a good detachment process.

The results show that the participant agree fairly with the phenomenon of attachment,

where the childs first year of life lays the foundation for further development in and after

kinderkarten. Adults who create security with sensitivity and stable relationships are

essential. To support the needs of young children, the ability of adults to provide care

and love is at a level that is in the best interests of the child, as well as meeting childrens

emotions here and now. In addition, it is important that kindergarten employees have a

realistic loot at children and wonder early with parents, where they show humility and

respect. To increase competence in kinderkarten, it is essential to have a professional

justification for the reviews in kindergarten. Being togheter on the childs physical level, in

both good and vulverable situations is important. The unconsciously as well the

consciours in the kindergarten contributes to variours attachment processes, through

educational activities, daily activities and free play. A prerequistite for this is that the

adults have knowledge of their relationship competence. The focus should be on creating

a reflective and open culture, among kindergarten employees so that one dear to be

honest. Kindergarten is a great arena for fiendship, play and learning, which is a good

preparation for school start.

In the discussion, I base myself on what I consider to be the main findings of the study:

(1) the importance of security, (2) the childs need for care and the experience of

mastery, (3) the attachment processes and (4) how the kinderkarten can be a preventive

arena. According to the participant, an improvement of these four areas can lift the

kindergarten to meet the needs of young children. The study concludes that security and

stable relationships are important protective factors. The assumptions are professional

preschool teacher, who can show professional pride and reflect on their own practice.

Adults who are emotonally present are important in dealing with the attachment needs of

young children. Kindergarten content togheter with competent adults provides robust

children.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit