Håndtering av legemiddelmangel i apotek - En kvalitativ studie med fokus på apotekkunders perspektiv
Description
Full text not available
Abstract
BakgrunnDet eksisterer per i dag ikke en uniform definisjon for legemiddelmangel, noe som gjøranalyse av årsaker, omfang og kommunikasjon om problemet vanskelig. Omfanget syneså øke for hvert år, og 1 av 3 apotekkunder er bekymret for legemiddelmangel i Norge.Helsedirektoratets rapport fra 2019 påpekte svakheter med legemiddelberedskapen iNorge. Et av tiltakene som ble anbefalt var å utvikle en bransjestandard for håndteringav legemiddelmangel i apotek. Apotekforeningen lanserte bransjestandarden våren 2020,med tilhørende kurs for apotekansatte. Ingen pasientorganisasjoner var med iutviklingen av bransjestandarden. Det finnes få studier som beskriverpasientperspektivet på legemiddelmangel.Hensikten med studien var å få økt kunnskap om hvordan apotekkunder oppleverhåndteringen av legemiddelmangel i apotek.
MetodeStudien ble gjennomført ved å benytte en kvalitativ metode med semistrukturert intervjuav apotekkunder, som hadde opplevd legemiddelmangel i apotek i løpet av de seneste6 månedene. Studien er godkjent av Norsk senter for forskningsdata (NSD). Intervjueneble gjennomført både fysisk, digitalt og per telefon. Det ble tatt lydopptak og i etterkanttranskribert in verbatim. Malteruds systematiske tekstkondensering ble benyttet somanalysemetode.
ResultaterTolv apotekkunder ble inkludert, ti kvinner og to menn i alderen 21-79 år. De haddevarierende grad av kjennskap til legemiddelmangel og forventninger til apotekene.Kundene fikk vite at apotekene var tomme for legemidlet, begrepet legemiddelmangelble ikke benyttet. Kundene opplevde store variasjoner i hvilken informasjon ogløsningsforslag som ble gitt i ulike apotek, og håndteringen karakterisertes sompersonavhengig av flere. Manglende medmenneskelighet, informasjon og hjelp til å finneløsninger har ført til økt bekymring og frustrasjon blant flere av apotekkundene. Flere tokselv initiativ for å få mer informasjon og hjelp, og for å finne løsninger. Både i apoteket,ved å kontakte andre apotek eller lege, og noen søkte på nettet. Negative erfaringer harført til endret bruk av apotek, hvor mange av kundene planlegger mer, og flererapporterer hamstring av legemidler, for å slippe usikkerheten. Kundene ønsker atapotekene skal være imøtekommende, gi informasjon og hjelp uoppfordret. Dessutenønsker de muligheter for varsling, sjekk av lagerstatus og abonnementsordninger.
KonklusjonResultatene viser at apotekene har forbedringspotensial når det kommer til håndtering avlegemiddelmangel. Håndteringen tilsvarte i liten grad apotekkundenes ønsker og behovfor informasjon og hjelp til å finne løsninger. Funnene tyder på manglendeimplementering og/eller etterlevelse av bransjestandard for håndtering avlegemiddelmangel i apotek. Kundenes ønsker til håndtering av legemiddelmangelsamsvarte i stor grad med punktene i bransjestandarden. Apotekkundene hadde i tilleggandre forbedringsforslag, noe som illustrerer behovet for å tilpasse informasjon ogløsninger til den enkelte. BackgroundThere is currently no uniform definition of drug shortage, which makes analysis of thecauses, scope and communication of the problem difficult. Drug shortage seems toincrease in extent every year, and 1 in 3 pharmacy customers are concerned about drugshortages in Norway. The Norwegian Directorate of Health's report in 2019 pointed outweaknesses in drug preparedness in Norway. Where one of the measures that wasrecommended was to develop an branch standard for handling drug shortages inpharmacies. The Pharmacy Association launched the branch standard in the spring of2020, with an accompanying course for pharmacy employees. No patient organizationswere involved in the development of the branch standard. There are few studies thatdescribe the patient perspective on drug shortages.The purpose of the study was to gain increased knowledge about how pharmacycustomers experience the management of drug shortages in pharmacies.
MethodThe study was conducted using a qualitative method with a semi-structured interview ofpharmacy customers, who had experienced drug shortages in pharmacies during the last6 months. The study has been approved by the Norwegian Center for Research Data(NSD). The interviews were conducted both physically, digitally and by telephone. Audiorecordings were made and subsequently transcribed in verbatim. Malterud's systematictext condensation was used as an analysis method.
ResultsTwelve pharmacy customers were included, ten women and two men aged 21-79 years.They had varying degrees of knowledge of drug shortages and expectations ofpharmacies. Customers were told that the pharmacies were empty of the drug, the termdrug shortage was not used. The customers experienced large variations in theinformation and solution proposals that were given in different pharmacies, and thehandling was characterized as person-dependent by several. Lack of humanity,information and help to find solutions has led to increased concern and frustration amongseveral of the pharmacy customers. Several took the initiative themselves to get moreinformation and help, and to find solutions. Both in the pharmacy, by contacting otherpharmacies or doctors, and some searched online. Negative experiences have led tochanges in the use of pharmacies, where many of the customers plan more, and severalreport stockpiling of medicines, to prevent uncertainty. Customers want pharmacies to beattentive, provide information and help unsolicited. In addition, they want opportunitiesfor notification, check of stock status and subscription schemes.
ConclusionThe results show that pharmacies have potential for improvement when it comes todealing with drug shortages. The handling did not correspond to the pharmacycustomers' wishes and needs for information and help in finding solutions. The findingsindicate a lack of implementation and / or compliance with branch standard for handlingdrug shortages in pharmacies. Customers' wishes for dealing with drug shortages largelycorresponded to the points in the branch standard. Pharmacy customers also had othersuggestions for improvement, which illustrates the need to adapt information andsolutions to the individual.