Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSletvold, Hege
dc.contributor.advisorKrogstad, Tonje
dc.contributor.authorSolbu, Annfrid
dc.date.accessioned2021-09-25T16:34:20Z
dc.date.available2021-09-25T16:34:20Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80587189:47751118
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783295
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBakgrunn Det eksisterer per i dag ikke en uniform definisjon for legemiddelmangel, noe som gjør analyse av årsaker, omfang og kommunikasjon om problemet vanskelig. Omfanget synes å øke for hvert år, og 1 av 3 apotekkunder er bekymret for legemiddelmangel i Norge. Helsedirektoratets rapport fra 2019 påpekte svakheter med legemiddelberedskapen i Norge. Et av tiltakene som ble anbefalt var å utvikle en bransjestandard for håndtering av legemiddelmangel i apotek. Apotekforeningen lanserte bransjestandarden våren 2020, med tilhørende kurs for apotekansatte. Ingen pasientorganisasjoner var med i utviklingen av bransjestandarden. Det finnes få studier som beskriver pasientperspektivet på legemiddelmangel. Hensikten med studien var å få økt kunnskap om hvordan apotekkunder opplever håndteringen av legemiddelmangel i apotek. Metode Studien ble gjennomført ved å benytte en kvalitativ metode med semistrukturert intervju av apotekkunder, som hadde opplevd legemiddelmangel i apotek i løpet av de seneste 6 månedene. Studien er godkjent av Norsk senter for forskningsdata (NSD). Intervjuene ble gjennomført både fysisk, digitalt og per telefon. Det ble tatt lydopptak og i etterkant transkribert in verbatim. Malteruds systematiske tekstkondensering ble benyttet som analysemetode. Resultater Tolv apotekkunder ble inkludert, ti kvinner og to menn i alderen 21-79 år. De hadde varierende grad av kjennskap til legemiddelmangel og forventninger til apotekene. Kundene fikk vite at apotekene var tomme for legemidlet, begrepet legemiddelmangel ble ikke benyttet. Kundene opplevde store variasjoner i hvilken informasjon og løsningsforslag som ble gitt i ulike apotek, og håndteringen karakterisertes som personavhengig av flere. Manglende medmenneskelighet, informasjon og hjelp til å finne løsninger har ført til økt bekymring og frustrasjon blant flere av apotekkundene. Flere tok selv initiativ for å få mer informasjon og hjelp, og for å finne løsninger. Både i apoteket, ved å kontakte andre apotek eller lege, og noen søkte på nettet. Negative erfaringer har ført til endret bruk av apotek, hvor mange av kundene planlegger mer, og flere rapporterer hamstring av legemidler, for å slippe usikkerheten. Kundene ønsker at apotekene skal være imøtekommende, gi informasjon og hjelp uoppfordret. Dessuten ønsker de muligheter for varsling, sjekk av lagerstatus og abonnementsordninger. Konklusjon Resultatene viser at apotekene har forbedringspotensial når det kommer til håndtering av legemiddelmangel. Håndteringen tilsvarte i liten grad apotekkundenes ønsker og behov for informasjon og hjelp til å finne løsninger. Funnene tyder på manglende implementering og/eller etterlevelse av bransjestandard for håndtering av legemiddelmangel i apotek. Kundenes ønsker til håndtering av legemiddelmangel samsvarte i stor grad med punktene i bransjestandarden. Apotekkundene hadde i tillegg andre forbedringsforslag, noe som illustrerer behovet for å tilpasse informasjon og løsninger til den enkelte.
dc.description.abstractBackground There is currently no uniform definition of drug shortage, which makes analysis of the causes, scope and communication of the problem difficult. Drug shortage seems to increase in extent every year, and 1 in 3 pharmacy customers are concerned about drug shortages in Norway. The Norwegian Directorate of Health's report in 2019 pointed out weaknesses in drug preparedness in Norway. Where one of the measures that was recommended was to develop an branch standard for handling drug shortages in pharmacies. The Pharmacy Association launched the branch standard in the spring of 2020, with an accompanying course for pharmacy employees. No patient organizations were involved in the development of the branch standard. There are few studies that describe the patient perspective on drug shortages. The purpose of the study was to gain increased knowledge about how pharmacy customers experience the management of drug shortages in pharmacies. Method The study was conducted using a qualitative method with a semi-structured interview of pharmacy customers, who had experienced drug shortages in pharmacies during the last 6 months. The study has been approved by the Norwegian Center for Research Data (NSD). The interviews were conducted both physically, digitally and by telephone. Audio recordings were made and subsequently transcribed in verbatim. Malterud's systematic text condensation was used as an analysis method. Results Twelve pharmacy customers were included, ten women and two men aged 21-79 years. They had varying degrees of knowledge of drug shortages and expectations of pharmacies. Customers were told that the pharmacies were empty of the drug, the term drug shortage was not used. The customers experienced large variations in the information and solution proposals that were given in different pharmacies, and the handling was characterized as person-dependent by several. Lack of humanity, information and help to find solutions has led to increased concern and frustration among several of the pharmacy customers. Several took the initiative themselves to get more information and help, and to find solutions. Both in the pharmacy, by contacting other pharmacies or doctors, and some searched online. Negative experiences have led to changes in the use of pharmacies, where many of the customers plan more, and several report stockpiling of medicines, to prevent uncertainty. Customers want pharmacies to be attentive, provide information and help unsolicited. In addition, they want opportunities for notification, check of stock status and subscription schemes. Conclusion The results show that pharmacies have potential for improvement when it comes to dealing with drug shortages. The handling did not correspond to the pharmacy customers' wishes and needs for information and help in finding solutions. The findings indicate a lack of implementation and / or compliance with branch standard for handling drug shortages in pharmacies. Customers' wishes for dealing with drug shortages largely corresponded to the points in the branch standard. Pharmacy customers also had other suggestions for improvement, which illustrates the need to adapt information and solutions to the individual.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHåndtering av legemiddelmangel i apotek - En kvalitativ studie med fokus på apotekkunders perspektiv
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel