Blar i Publikasjoner fra CRIStin - NTNU på tittel
Viser treff 40695-40714 av 40762
-
Å arbeide i publikums øye – Hvordan oppleves det å jobbe i kontorer på gateplan?
(Journal article; Peer reviewed, 2017) -
Å bevege seg i og gjennom tekster. Skjønnlitterær lesing i tverrfaglig undervisning om rovdyr på mellomtrinnet
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Artikkelen drøfter hvilken rolle lesing av skjønnlitteratur kan spille i et tverrfaglig undervisningsopplegg om rovdyr. Det empiriske materialet består av gruppesamtaler med elever på mellomtrinnet som har lest to ... -
Å bli familieterapeut: En kvalitativ studie av videoveiledning i familieterapiutdanning
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Studenter som utdanner seg til familieterapeuter, skal tilegne seg kunnskap om aktuelle teorier og metodiske tilnærminger. De skal tilegne seg ferdigheter og utvikle et reflektert forhold til egne verdier og holdninger og ... -
Å bli til med litteraturen. En metafysisk og nevrovitenskapelig forståelse av skjønnlitteraturens virkning
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen bidrar til den litteraturdidaktiske tenkningen omkring hvilken litteratur man kan lese, hvordan man kan arbeide med litteraturen og hvorfor. Fokuset rettes mot skjønnlitteraturens potensielle virkning på ... -
Å bli uerstattelig i omsorgen og erstattelig på jobb.Mannlige lederes erfaringer med bruk av fedrekvote.
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Innføringen av fedrekvoten i Norge i 1993 førte til at flertallet av norske fedre, 90 prosent, bruker retten til permisjon. Fedre med høy inntekt er imidlertid en av gruppene som er overrepresentert blant de som ikke ... -
Å bruke institusjonell etnografi til å utforske hvordan en helsetjenestereform møter praksis
(Chapter, 2023)Originally developed by the Canadian sociologist Dorothy E. Smith, institutional ethnography is an approach to research that aims to explore and challenge power relations in society. In Norway and the other Nordic countries, ... -
Å drikke seg til studentkompetanse. Fadderuka som ritual, forberedelse og fellesskap
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Fadderuka samler hver høst tusenvis av nye studenter i landets studiebyer, til tross for at perioden kritiseres av medier og lokalsamfunn. I denne artikkelen utforsker vi fadderukas bidrag til fellesskap og utenforskap for ... -
Å forske med kunsten som metodologisk praksis med aesthesis som mandat
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Kunst, estetiske praksiser og forskningsmetodologier er hele tiden i bevegelse og tilblivelse. I artikkelen forsøker jeg delvis å finne noen stabiliseringspunkt for det å forske med kunsten gjennom å knytte an til et bredt ... -
Å forske på eiga speling
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Denne artikkelen presenterer, undersøker og diskuterer bruken av auditiv sonologi som metode for å forske på improvisert musikk. Studien er eit eksempel på kunstnarleg forsking, og rettar sine spørsmål frå innsida av ein ... -
Å føle seg angrepet intellektuelt Språkkartlegging av minoritetsspråklige elever i videregående opplæring
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen omhandler språkkartlegging av nyankomne minoritetsspråklige elever i videregående opplæring i Norge. Den tar utgangspunkt i elevenes negative reaksjoner på at norskkompetansen deres skulle kartlegges ... -
Å gjete kongens harer? Om styring av kommunale tjenester på tvers av enheter
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Artikkelen diskuterer økonomiske styringsproblem som oppstår når kommunal tjenesteproduksjon skjer på tvers av enheter. Dette gjelder kommunale helse- og omsorgstjenester i skjæringsfeltet spesialisthelsetjeneste og ... -
Å gjøre kjønnsbevisst foreldreskap i dagens Norge: Forståelser og praksiser
(Journal article; Peer reviewed, 2024)Kjønnsmangfold er i økende grad oppe til diskusjon i Norge i dag. I 2023 ble Regjeringens handlingsplan for kjønns- og seksualitetsmangfold publisert med mål om å bidra til større aksept omkring dette. Til tross for den ... -
Å iscenesette det usette og uhørte - Teaterkunst og dramapedagogikk - tett på demokratiet
(Chapter, 2017)Dette kapitlet er motivert av en undring over demokratier som avler destruktive krefter, på tross av borgerrettigheter, uttrykksfrihet og –, for de fleste –, langvarig skolegang. For det andre fins det en interesse for å ... -
Å jobbe med etterforskning av vold og overgrep mot barn. Sentrale belastninger og ressurser hos ansatte i Trøndelag Politidistrikt. Resultater fra forskningsprosjektet STRESOB
(Research report, 2020)Forskningsprosjektet STRESOB ble utviklet etter initiativ av Trøndelag politidistrikt på bakgrunn av et ønske om å sette fokus på ansatte som jobber med å etterforske og straffeforfølge vold og overgrep mot barn. Totalt ... -
Å lage gode naboer av domfelte: Rehabilitering som narrativ og problem
(Chapter, 2022) -
Å lære profesjonell kommunikasjon i sykepleierutdanningen. Kvalitativ evaluering av en praktisk-pedagogisk intervensjon
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Bakgrunn: Et av hovedmålene i sykepleierutdanningen er at studenter lærer personsentrert og faglig målrettet kommunikasjon. For å forberede nye studenter på samtale med pasienter i praksisstudier har en sykepleierutdanning ... -
Å lære studentene om kritisk refleksivitet gjennom lærerens pedagogiske sensitivitet i undervisningen
(Journal article, 2020)Denne teksten handler om læring av kritisk refleksivitet hos voksne studenter i høyere utdanning. Gjennom en utprøving av ulike innganger til studentenes verden, søker læreren å utvikle større sensitivitet til å kunne ... -
Å løfte skolens digitale kompetanse - Om skolers bruk av Skolementor
(Research report, 2014) -
Å medvirke når barnevernet undersøker. Delrapport 5. Barnevernets undersøkelsesarbeid fra bekymring til beslutning.
(Research report, 2020)Dette er den femte delrapporten fra prosjektet «Barnevernets undersøkelsesarbeid – fra bekymring til beslutning». Denne delrapporten dreier seg om barn og foreldres medvirkning i barnevernets undersøkelsesarbeid. ... -
Å måle skriving som grunnleggende ferdighet
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Denne artikkelen undersøker utviklinga av skriveprøver i Norge (i 2005 og 2009–2017). Formålet er å drøfte utfordringer forbundet med det å måle elevers skriving som grunnleggende ferdighet gjennom skriveprøver. I undersøkelsen ...