Blar i Publikasjoner fra CRIStin - NTNU på tittel
Viser treff 20286-20305 av 37228
-
Læreres refleksjoner om læring og undervisning
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Målet med studien er å utforske kvaliteten på ungdomsskolelæreres refleksjoner i en video-stimulert refleksjonssamtale (VSR-samtale). Dette gjøres i lys av lærernes oppfatninger om læring og undervisning. En reflektert ... -
Lærerstudenten som leser - en undersøkelse av litterære erfaringer hos en gruppe norske og svenske lærerstudenter
(Peer reviewed; Journal article, 2016)I denne artikkelen presenteres en studie av hvilke litterære erfaringer en gruppe svenske ognorske lærerstudenter har ved inngangen til lærerstudiet. Forfatterne har flere a ̊rs erfaring medlitteraturundervisning ... -
Lærerutdannerens profesjonsforståelse: en innfallsvinkel til å profesjonalisere lærerutdannerfeltet
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Hva er lærerutdannerens ekspertise og mandat – og hvem avgjør det? I denne artikkelen foreslås profesjonsforståelse som en tilnærming til å kvalifisere og profesjonalisere lærerutdannerpraksis, og som et refleksjonsverktøy ... -
Lærerutdanneres profesjonelle utvikling
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Mens læreres profesjonelle utvikling jevnlig har blitt behandlet i forskningslitteraturen, er interessen for lærerutdanneres utvikling av nyere dato. Å være lærerutdanner beskrives som en kompleks rolle der en både skal ... -
Læring og kompetanseutvikling i kommunehelsetenesta - ein intervjustudie av kreftsjukepleiarar
(Journal article; Peer reviewed, 2014)Learning and competence development in community health service – an interview study of cancer nurses The number of cancer patients is expected to increase 30% by 2020. To meet the needs of seriously ill and dying cancer ... -
Læring om normering. Erfaringer fra et språkhistorie-didaktisk eksperiment i lærerutdanninga
(Peer reviewed; Journal article, 2016)I denne artikkelen beskrives utprøvinga av et didaktisk opplegg i grunnskolelærerutdanningas norskfag som har språkhistorie som overordnet tema. Målet med metodikken som legges fram, er å gi innsikt i språknormering som ... -
Læring som livsstil og normalitet: Konstruksjoner av samfunnsborgere i kompetansereformens grunnlagsdokumenter
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Livslang læring har vært et politisk fokus i både nasjonale og internasjonale styringsdokumenter i en årrekke. Våren 2020 ble det presentert en ny kompetansereform i Norge, Lære hele livet (Meld. St. 14 (2019–2020)). ... -
Læringsarena for tverrfaglig samarbeid - eksperter i team
(Peer reviewed; Journal article, 2015)Experts in Teamwork (EiT) is a compulsory course at 7.5 ECTS for all students at the second-degree level at the NTNU. Annually, approximately 2,000 students take the subject. The students are placed in interdisciplinary ... -
Læringsassistenters plass i kvalitetssystemer
(Journal article; Peer reviewed, 2017)I denne artikkelen undersøker jeg læringsassistenters plass i arbeidet med utdannings-kvalitet ved tre norske UH-institusjoner. Selv om nasjonale forskrifter implisitt omfatter bruken av læringsassistenter som del av ... -
Læringsmål eller læringsutbyttebeskrivelse? En empirisk, konstruktiv studie av begrepsbruken
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR) beskriver læring på ulike nivå i høyere utdanning. Mens læringsmål tidligere var vanlig brukt, ble dette nå erstattet med begrepet læringsutbyttebeskrivelse. ... -
Læringsressurser i grunnutdanningen i matematikk - kvalitet, tilgjengelighet og differensiering
(Journal article, 2017)For studenter ved sivilingeniørutdanningen ved NTNU inngår fem grunnemner i matematikk i studieplanen. Tre av disse emnene, Matematikk 1 (første semester, 1700 studenter), Matematikk 2 (andre semester, 1400 studenter) og ... -
Læringsutbyttebeskrivelse som profesjonell utfordring: En metastudie
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR) ble vedtatt i 2011, og all høyere utdanning ble etter dette pålagt å lage læringsutbyttebeskrivelser. Denne artikkelen analyserer data fra en undersøkelse i regi ... -
Løgnens indre sannhet: Sions vises protokoller og esoterisk sannhetsproduksjon blant norske antisemitter, 1920-1945
(Peer reviewed; Journal article, 2022) -
Lønner det seg å bruke "balansert målstyring" (BMS)?
(Chapter, 2020)I artikkelen analyserer vi sammenhengen mellom foretaks bruk av «BMS» og foretaksprestasjoner. Tre hypoteser testes; H1: Brukere av BMS oppnår bedre foretaksprestasjon enn ikke-brukere; H2: Foretaksstørrelsen av BMS-brukere ... -
Lønnsom foredling av sjømat i Norge
(Research report, 2014)Automatisering og robotisering av produksjonsprosesser forventes å få en sentral plass i samfunnet. I en utredning fra Stiftelsen for Strategisk Forsking i Sverige, forventes det at i løpet av ... -
m - f - neuter: kjønnsparadokser på nett
(Chapter; Peer reviewed, 2002) -
M-ficolin: a valuable biomarker to identify leukaemia from juvenile idiopathic arthritis
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Objective: Distinction on clinical grounds between acute lymphoblastic leukaemia presenting with arthropathy (ALLarthropathy) and juvenile idiopathic arthritis (JIA) is difficult, as the clinical and paraclinical signs of ... -
M.H. Bjørk og medarbeidere svarer
(Peer reviewed; Journal article, 2020)